EDU.REGINAMARIA.RO

Ai grija de tine

Ai grija de tine

Invatarea modului de a te ingriji de propria persoana este un alt instrument cheie pentru gestionarea stresului. Desi poti sti multe despre cum sa ai grija de altii, indeplinirea propriilor nevoi poate sa nu fie o a doua natura.

Este un lucru comun acceptat, de exemplu, ca femeile dedica un numar mai mare din orelor lor active pentru inrgijirea altora decat barbatii. Fie ca lucreaza sau nu in afara casei, studiile sugereaza ca femeile petrec mai mult timp decat barbatii avand groja de casa si de persoanele iubite. Daca esti femeie, foarte probabil ca est "adezivul" emotional care mentine relatiile si familia impreuna. Tu cumperi felicitarile aniversare si suni pentru a oferi ajutor atunci cand cineva este bolnav. Atunci cand parintii mai in varsta, copiii, nepotii si sotii sau partenerii au nevoie de sprijin, tu faci mare parte din activitate sau coordonezi serviciile. Cultura noastra asteapta ca tu sa te auto-sacrifici. Nevoile tale pot ocupa ultimul loc; sa te pui pe primul loc este condamnat drept egoism.

Pentru barbati, societatea noastra pune mare accent pe progres. Acest lucru poate incuraja o concentrare unica pe cariera in detrimentul altor activitati. In acest mod, barbatii sunt descurajati de la a se dedica partii lor legate de ingrijire, desi multi barbati dispretuiesc aceste stereptipuri culturale, mai ales dupa ce devin tati.

Intocmai cum femeile sunt presate de la bun inceput sa ofere altora, barbatii tind sa fie impinsi de partea beneficiarilor. Acest lucru creaza dezechilibre si potentiale surse de neliniste pentru ambele sexe. Daca esti femeie, e posibil sa nu te simti in largul tau cand iti rezervi timp pentru a te reimprospata. Daca esti barbat, e posibil sa nu ai multa experienta in crearea propriilor tale ritualuri de ingrijire si, precum omoloaga ta feminina, te poti simti incomod facand acest lucru. In mod clar, atat femeile, cat si barbatii pot beneficia de invatarea modului de a se concentra pe propria persoana in moduri sanatoase.

Invata sa ai grija de tine

"Arta de a avea grija de tine nu este o tehnica unica. Mai degraba, este un concept general pentru viata ta", spune psihologul de la Harvard Alice D. Domar in cartea sa Self-Nurture. Scanteia pe care o dobandesti cand ai grja de imaginatia, cariera, relatiile, viata sexuala sau partea spirituala amplifica efectele de vindecare ale altor tehnici pentru reducerea stresului. Numeroasele optiuni variate legate de auto-ingrijire includ:

  • scrierea unui jurnal
  • restructurarea cognitiva
  • exercitiile de relaxare
  • afirmatiile si rugaciunea
  • suportul social
  • activitatile creative, productive si de petrecere a timpului liber

Imagineaza-ti aceste tehnici si actiunile de auto-ingrijire ca niste seminte uscate pentru o gradina. O crestere luxurianta este recompensa celor care fac mai mult decat sa zgarme solul, sa arunce cateva seminte si sa faca un pas inapoi pentru a vedea ce iese. Sapa adanc. Uda frecvent. Indeparteaza ierburile sufocante de pe teren, atunci cand este necesar. Combinand bogatia experientelor tale trecute, dorinta de a extinde limitele tale actuale si dorinta de a-ti umple viata de curaj, dragoste si bucurie poate face o mare diferenta in ceea ce vei recolta.

Text: www.health.harvard.edu