Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Cum te adaptezi rapid la noul loc de muncă

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Schimbarea locului de muncă vine, de obicei, cu entuziasm, dar poate aduce și dificultăți pentru că un nou job înseamnă aproape întotdeauna o perioadă de adaptare prin care noul angajat trebuie să o traverseze. Cât de repede se adaptează și își găsește un ritm în noua organizație depinde de cum știe să gestioneze perioada de în început.

Contactează-ne!

Ai simptome care te supără? Solicită chiar acum un sfat medical specializat.

Cei mai mulți angajați au emoții când încep un job nou

Un studiu JobList din 2023, citat de Forbes arată că două treimi din cei 30.000 de angajații americani participanți la sondaj aveau în plan să-și schimbe job-ul în următorul an. Motivele sunt diverse și țin atât de motive economice, cât și de evoluție a carierei sau alte elemente.

Conex, un studiu Monster a analizat și el perspectivele de schimbare a carierei și a constatat că mulți dintre cei care iau în considerare să-și schimbe job-ul trec și prin dificultăți legate de acest subiect – fie că e vorba de provocări din mediul actual de lucru sau elemente de natură psihologică. Chiar dacă cei mai mulți dintre respondenți s-au plâns de burnout sau de locuri de muncă și culturi organizaționale toxice, 87% recunosc că au emoții atunci când încep un job nou, iar 53% consideră că perspectiva de a începe un job nou e mai înfricoșătoare decât, de exemplu, o vizită la stomatolog, manevrarea unui animal sălbatic ca un șarpe sau o săritură cu parașuta. Datele Monster mai arată că jumătate dintre participanți au declarat că se tem că nu vor face față noii poziții și vor fi concediați, 46% au recunoscut că au avut momente când au regretat schimbarea de job, iar 65% s-au confruntat cu sindromul impostorului. În plus, 59% spun că au fost atât de îngrijorați de noul job că le-a fost afectat somnul, iar 49% s-au confruntat cu simptome fizice sau mentale. Sentimentele negative pot apărea încă din perioada de căutare a unui job și pot fi exacerbate de proceduri de onboarding neclare ale noii organizații, ceea ce face adaptarea și integrarea angajatului mai dificile.

Toate aceste date arată că, deși apetitul angajaților pentru job-uri noi e ridicat, experiența de a trece la un job nou vine cu foarte multe provocări și cu sentimente negative. De altfel, un studiu citat de Universitatea Northwestern arată că 30% dintre angajați ajung să părăsească un nou loc de muncă în primele 90 de zile. Specialiștii susțin, de altfel, că în perioada de adaptare noii angajați au de făcut față multor elemente noi, rapid – de la atribuții noi, la nume pe care să le rețină, proceduri și, în principiu, tot ce ține de integrarea în noul mediu, ceea ce înseamnă un efort psihologic susținut care vine și cu presiunea aferentă de a face față situațiilor.

Politicile de onboarding, esențiale pentru retenția angajaților

Un articol științific al unui cercetător de la Czestochowa University of Technology din Polonia arată că în procesul de adaptare profesională este important nu doar ce face angajatul, ci și cât de eficient reușește compania să implementeze o politică eficientă de onboarding. Această politică ar trebui să aibă ca scop principal să „facă cunoștință” cât mai eficient și mai rapid angajatului cu noua lui oganizație, astfel încât acesta să înțeleagă mediul, cum merg lucrurile, ce principii și ce motivații domină acel loc de muncă. Articolul notează și că e nevoie ca ambele părți să-și seteze așteptări realiste pe parcurs și să existe complementaritate între abilitățile angajatului și nevoile organizației. Îndeplinirea nevoilor angajatului de către organizație și internalizarea valorilor companiei va duce la un sentiment de apartenență, în timp ce compania va putea folosi resursele oferite de angajat pentru atingerea propriilor obiective. De altfel, adaptarea profesională se întâmplă atunci când între angajat și organizație se construiește o legătură bazată pe elemente emoționale și credințe de ambele părți și pe modul în care obiectivele organizației sunt integrate de fiecare dintre părți în activitățile de zi cu zi.

Tot acest proces are nevoie de etape clare, pentru că foarte rar se poate întâmpla spontan. În ceea ce privește durata, cercetarea relevă că angajații cu un grad mare de adaptabilitate au reușit să se adapteze cel mai rapid la locul de muncă după două luni, în timp ce pentru cei pentru care adaptarea a fost mai grea, acest proces s-a prelungit. Cel mai greu le-a fost angajaților care nu au primit informații și detalii suficiente încă de la început, iar unii dintre angajații participanți la cercetare au avut probleme și pentru că nu au avut mentori care să-i ajute să se obișnuiască la noul job. Pe scurt, doar companiile care reușesc să aibă reguli clare de adaptare a noilor veniți și să-i ghideze pe parcurs reușesc să dezvolte echipe în care relațiile profesionale profunde și de calitate pe temen lung domină în mediul de lucru.

Cum te poți adapta ușor la un job nou

Procesul de integrare la un nou loc de muncă este dictat de politicile companiei. Cu toate acestea, noul angajat poate adopta o serie de măsuri pentru a se adapta mai ușor la noul job. Iată câteva dintre acestea:

  • Fă-ți temele. Chiar dacă te-ai informat încă din etapa de interviuri despre companie, nu strică să mai arunci un ochi pe informațiile esențiale și să le reîmprospătezi. Încearcă să acorzi atenție sporită valorilor companiei, detaliilor legate de politicile interne și cultura organizațională. Citește articolele de presă și postări ale viitorilor tăi colegi - aceste lucruri te vor ajuta să te simți „în același film” cu ceilalți;
  • Planifică-ți ruta și timpul. Ia în considerare ca în primele săptămâni la noul job să pleci de acasă cu 5-10 minute mai devreme, astfel încât să nu lași un blocaj în trafic sau alte elemente neprevăzute să te împiedice să ajungi la timp la birou. Prima impresie contează și poți mereu să mai ajustezi ruta sau timpul după ce treci de perioada de adaptare și te integrezi în echipă;
  • Ai grijă la ținută. Ajută să te interesezi din timp care sunt așteptările legate de modul în care ar trebui să te îmbraci la birou. Dacă toată lumea vine în blugi și tricou și e relaxată, s-ar putea să fie nepotrivit ca tu să te îmbraci excesiv de formal;
  • Acordă-ți timp. Adaptarea la un nou loc de muncă necesită timp. Ai răbdare cu tine și adu-ți aminte că persoanele care te-au angajat au făcut-o pentru că știu că ești pregătit. Chiar dacă la început totul va părea mai dificil, cu timpul vei reuși să treci de această etapă și să intri într-un ritm normal;
  • Relaxează-te și fii autentic. Încearcă să interacționezi natural și autentic cu ceilalți. Nimănui nu-i plac oamenii rigizi și mereu încordați, așa că zâmbește și fii curios să-i cunoști pe ceilalți. Discută relaxat și nu te feri să spui câte ceva despre tine (ex: un hobby, o preferință personală etc.). Cu alte cuvinte, poartă-te prietenos și sincer cu ceilalți, iar dacă ai emoții cu privire la primele zile, poți chiar să recunoști deschis și să ceri celorlalți să te mai ajute cu informații când este nevoie.
  • Fă-ți timp să observi. Fii atent la ce se întâmplă în jur și la dinamica dintre colegi. Îți va fi mai ușor să înțelegi procedurile și tipul de interacțiuni din organizație, dar și să înțelegi care sunt de obicei așteptările și atmosfera generală;
  • Nu refuza socializarea. Dacă sunt colegi care te invită la o cafea sau la prânz, acceptă invitațiile. Te va ajuta să te integrezi mai rapid;
  • Ia notițe. În primele zile, vor exista numeroase detalii și informații noi pe care va trebui să le reții, așa că fii pregătit să iei notițe, chiar și dacă simți că nu ai nevoie. E un mod bun de a păstra date esențiale pentru mai târziu și de a îmțelege lucrurile cât mai rapid;  
  • Pune întrebări și găsește-ți un „mentor”. Nu te teme să întrebi dacă nu știi sau nu înțelegi ceva și încearcă să-ți găsești un coleg care să te ghideze pentru câteva zile și să te ajute să te adaptezi. Decât să faci lucrurile greșit, mai bine întrebi tot ce este necesar;
  • Fii entuziast și implicat. Zâmbește și fii deschis la inițiative, implică-te și fii prezent în ceea ce se întâmplă. Chiar dacă disconfortul de a fi într-un mediu nou s-ar putea să te facă să te gândești să-ți pui căștile pe urechi și să-i ignori pe ceilalți, încearcă să nu faci asta și să rămâi prezent și implicat în discuțiile și lucrurile care se întâmplă la birou. Va fi mai simplu să te integrezi dacă te arăți entuziast și curios decât dacă te retragi și nu interacționezi cu ceilalți.

Cere o programare

Prin completarea formularului de mai sus sunt de acord sa fiu contactat/a de catre Reteaua de sanatate REGINA MARIA in legatura cu serviciile medicale solicitate

Acest site este protejat de reCAPTCHA si se aplica Politica de confidentialitate si Termeni si conditii.