Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Inapoi la sala in pandemie?

Cat de sigur este sa te reapuci de sport in conditiile in care pandemia nu a trecut si in contextul in care Organizatia Mondiala a Sanatatii sustine ca majoritatea persoanelor infectate cu SARS-CoV2 (peste 80%) sunt asimptomatice sau dezvolta simptome usoare?

Cum este mai bine: sa faci miscare in aer liber sau sa iti reiei activitatile fizice in spatii inchise conform recomandarilor de distantare sociala si de respectare a igienei? 

Beneficiile si dezavantajele sportului in era COVID-19

In ciuda tuturor regulilor si restrictiilor impuse de pandemie, mesajul de a face miscare ramane valabil daca vrei sa te mentii sanatos. Exercitiile fizice, fie ca sunt efectuate in aer liber sau in interior, asigura o sanatate fizica si mentala optime, necesare cu atat mai mult in aceasta perioada stresanta si plina de incertitudini. Miscarea moderata, daca o practici cu regularitate, are numeroase beneficii si pentru sistemul cardiovascular, contribuind, totodata, la intarirea sistemului imunitar, deosebit de important in lupta cu toate tipurile de virusuri, nu doar COVID-19. In acelasi timp, cercetarile evidentiaza faptul ca pacientii infectati cu noul coronavirus, care sufera de hipertensiune, diabet sau boli cerebrovasculare sau cardiovasculare, au risc crescut de spitalizare si de deces. In schimb, persoanele active fizic au niveluri scazute ale markerilor inflamatorii si prezinta un raspuns imun mai puternic la vaccinuri, avand un risc mai redus de imbolnavire, arata studiile.

Sub semnul intrebarii

Te gandesti daca esti sigur pentru tine sa te reintorci la activitatile fizice desfasurate in interiorul salilor? Norvegienii pasionati de sport vin cu vesti imbucuratoare daca esti un impatimit al sportului in interior. Un studiu realizat in Oslo in lunile mai-iunie privind riscul de transmitere a noului coronavirus a descoperit ca persoanele care au mers la sala (in diverse locuri) nu au avut un risc mai crescut de a se infecta sau imbolnavi in comparatie cu cele care nu au fost. La studiul condus de Mette Kalager, epidemiolog clinician la Universitatea din Oslo, au participat 4000 de persoane, niciuna nefiind testata pentru COVID-19. La acel moment, Norvegia a raportat 8309 de cazuri confirmate si 235 de decese. Desi salile de fitness erau inchise, jumatate dintre participantii la studiu au avut posibilitatea sa se antreneze in 5 sali deschise special pentru aceasta cercetare, fiind respectate normele de igiena si distantare sociala, precum dezinfectarea echipamentelor dupa fiecare utilizare si mentinerea distantei de 2 metri. Peste 80% dintre cei din acest grup au mers la sala cel putin o data in cele 2 saptamani de studiu si aproape 40% au mers de peste sase ori. Cealalta jumatate de participanti nu a fost acceptata sa mearga la sala si si-au continuat vietile in mod obisnuit. Dupa circa 2 saptamani, ambele grupuri au fost testate pentru SARS-CoV-2.
Niciuna dintre persoanele participante la studiu nu au primit  rezultat pozitiv.
Acestea fiind rezultatele, nu inseamna ca salile sunt sigure, afirma Darren Dahly, medic epidemiolog la Universitatea College Cork. Desi nu a fost inregistrat niciun caz de COVID in urma acestui studiu, trebuie sa aflam ce se intampla cand persoanele infectate, care probabil ca nu au inca simptome sau au simptome usoare – merg la sala si impart vestiarul cu altii, mai spun specialistii, care insista pe faptul ca exista riscuri chiar daca salile iau masuri de igiena si de distantare sociala.

Sfaturi pentru a face sport in siguranta

Iata cateva recomandari practice pentru a continua sa faci miscare chiar si in perioada pandemiei, desigur, daca nu prezinti simptomele infectarii cu SARS-CoV2:

  • Este extrem de important sa respecti distantarea sociala, ceea ce presupune efectuarea exercitiilor fizice singur, nu in grupuri. Specialistii recomanda pentru sporturile in aer liber dupa cum urmeaza: distanta de 4-5 metri daca mergi, 10 metri daca faci jogging si 20 de metri daca te plimbi cu bicicleta. In cazul sporturilor de echipa, jucatorii trebuie sa isi aduca propriile manusi.
  • Daca activitatea fizica se desfasoara in aer liber si se respecta masurile de igiena si distantare fizica nu este nevoie de purtarea mastii de protectie. Daca este posibil, atunci cand nu se pot respecta regulile de distantare fizica si faci activitate fizica in interior, este recomandat sa porti masca. Daca activitatile fizice nu sunt de intensitate mare, atunci poti lua in calcul aceasta varianta. Masca poate fi inconfortabila, in special daca este purtata in timpul sporturilor cu nevoi crescute de oxigen de persoane care au afectiuni cronice ale aparatului respirator. Purtarea mastii se poate dovedi riscanta in perioadele de efort fizic pentru persoanele astmatice, cu probleme respiratorii si circulatorii. Un factor care trebuie luat in considerare este ca masca se poate uda de la transpiratie, ceea ce inseamna ca nu mai constituie o bariera eficienta si favorizeaza dezvoltarea microorganismelor. Masca nu trebuie folosita uda. Studiile sustin insa ca mai ales in timpul sportului, aerosolii emisi pe cale aeriana pot transmite virusul COVID-19.
  • In spatiile inchise este necesara igiena optima (spalatul corect al mainilor) si dezinfectarea echipamentelor atat inainte, cat si dupa folosirea acestora. Incaperea trebuie sa fie bine ventilata si este interzis sa iti atingi ochii, nasul si gura. Foloseste propriul prosop si evita zonele aglomerate. Adu-ti de acasa apa pentru hidratare.
  • Persoanele care au suferit afectare miocardiaca ar trebui sa amane 3-6 luni pentru a se apuca de sport intensiv. Daca ai trecut printr-un eveniment cardiac, te poti adresa Centrului de Reabilitare Vasculara din Policlinica Enescu pentru a fi indrumat correct de catre medic. Afla mai multe despre posibilitatile de reabilitare cardiovasculara aici.
  • Cea mai sigura modalitate de a face sport este la tine acasa, daca vrei sa te mentii in forma si sa eviti imbolnavirea. Te poti conecta virtual cu antrenorul sau poti participa online la clase comune de fitness.

Varianta ideala: in aer liber

Expertii in domeniul sanatatii afirma ca riscul de infectare este mai redus afara decat in spatiile interioare, pentru ca, de obicei, in aer liber, este mai usor sa mentii distantarea. “Si factorii de mediu, precum vantul sau radiatiile UV (care atenueaza majoritatea virusurilor), reduc posibilitatea de a intra in contact cu particulele virale,” sustine Dr. Kevin Winthrop, profesor de Boli infectioase, Epidemiologie si Sanatate Publica in cadrul Oregon Health & Science University din Portland. Specialistul precizeaza insa ca daca cineva stranuta in preajma ta atunci cand alergi sau urci pe munte este riscant. Distantarea, de fapt, dublarea distantarii, ramane recomandarea-cheie chiar si in aer liber. Nu te infectezi daca joci sporturi cu mingea atata timp cat partenerii tai de joc nu isi ating fata si isi dezinfecteaza mainile inainte de joc.

Recomandari de reluare a activitatii fizice dupa infectarea cu COVID-19

Care sunt sfaturile pentru cei care s-au recuperat in urma infectarii cu noul coronavirus? Nu exista suficiente studii in acest sens, insa specialistii sustin ca isi pot relua treptat activitatile fizice moderate cei care nu au fost spitalizati, care nu au avut simptome de natura cardiaca si care s-au confruntat cu simotome usoare si moderate. Totusi, pacientii cu boli cardiovasculare preexistente, care se afla in categoria ridicata de risc de complicatii, au nevoie de investigatii suplimentare inainte de a face sport.

Surse:
www.sciencemag.org
www.acc.org
www.npr.org
www.who.int
www.cdc.gov
www.ispo.com