EDU.REGINAMARIA.RO

Gen Z ca angajați: la ce să ne așteptăm de la cei tineri

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Gen z ca angajati
Companiile sunt într-o continuă căutare de forțe proaspete în rândul angajaților, iar o parte dintre tinerii din Generația Z, așa cum sunt numiți cei născuți între născuți între 1997 și 2013, sunt în vizorul recrutorilor în ultimii ani. Entuziastă, adaptată perfect mediului digital și gata să accepte provocări, Generația Z vine și cu o mentalitate nouă față de locul de muncă.

Generația Z, o schimbare de mentalitate

Fiecare generație este modelată comportamental de contextele în care se dezvoltă, iar Generația Z nu face excepție. Perioada de după criza financiară din 2008-2009 – de redresare și avânt economic, i-a prins pe cei mai tineri chiar în perioada adolescenței, iar acest lucru a însemnat pentru ei o situație economică mai bună. Mai mult, Gen Z are un nivel de educație mai ridicat și este mai diversă atât etnic și rasial față de generațiile anterioare, dar și mai preocupați de justiție socială, mediu și au crescut, în mare parte, într-o cultură sigură și stabilă.

Un studiu al Universității Berkeley din California arată că, acum că Generația Z începe să intre pe piața muncii, e nevoie ca managerii să fie pregătiți să-i gestioneze eficient. Chiar dacă Gen Z are multe dintre trăsăturile generației Millennial, categoria aduce, totuși, o serie de tipare comportamentale noi – sunt mai mult ghidați de obiectivele pe care și le setează, se concentrează mai mult pe găsirea unor soluții și au o atitudine centrată pe creștere.

Generația Z este și cea a nativilor digitali, cei care s-au născut și au crescut în era internetului și a smartphone-urilor, iar acest lucru le-a modelat modul de învățare și felul în care percep ideea de angajați. Studiul Berkeley arată că Generația Z are o atitudine idealistă față de muncă și se așteaptă ca ea să aibă foarte mult sens. În plus, se așteaptă ca managerii să le asculte și să le implementeze ideile, programul de lucru să fie flexibil și să lege relații strânse cu colegii.

Un alt studiu, cel derulat de Springtide Research Institute pe 6.900 de tineri cu vârste de la 13 la 25 de ani, arată că 82% dintre respondenți au declarat că vor să lucreze sub supervizarea unui manager căruia chiar să-i pese de ei și cu care să împărtășească lucruri și în afara job-ului. Iar 73% dintre respondenți spun că un asemenea manager ar fi un factor de motivație pentru ei ca să-și facă treaba mai bine.

Un studiul Deloitte arată că pentru tinerii de astăzi diversitatea este o valoare importantă și se declină în mai multe domenii – vârstă, sex, orientare și identitate umană. În plus, diversitatea e importantă și pentru task-urile de la birou, chiar dacă și salariul contează și rămâne unul dintre factorii decisivi în alegerea unui job. De asemenea, 49% dintre tineri au declarat că au ales angajatorul pe baza valorilor și eticii acestuia.

Pe scurt, Generația Z e gata să preia ștafeta, iar dacă organizațiile vor să atragă acești tineri trebuie să fie mai atente la impactul pozitiv și la punerea în practică a valorilor.

Cum motivezi tinerii din Generația Z

Diverși, creativi și implicați social, tinerii din Generația Z au nevoie de manageri și companii pregătite să le îndeplinească așteptările. La schimb dau energia, puterea de adaptare și spontaneitatea care îi ajută să fie mereu gata să-și urmeze misiunea. Generația Z va dicta o bună parte din direcția în care se va îndrepta piața muncii, deci organizațiile pot deja să adopte strategii care integreze acești tineri..

  • Autenticitate. Tinerii din Generația Z pun mare preț pe autenticitate, pe a putea fi ei înșiși la locul de muncă, așa că vor să lucreze pentru organizații și manageri care nu doar că îi lasă să-și arate personalitatea, dar îi încurajează să gândească diferit și le oferă oportunități de dezvoltare.
  • Diversitate. Așa cum arată Deloitte, diversitatea e una dintre valorile de bază pentru Generația Z, iar ei o vor și la locul de muncă. Tinerii vor să lucreze pentru companii care pun preț pe echitate, diversitate și incluziune  și le reflectă zilnic în cultura organizațională. Dispuși să învețe constant lucruri noi, să fie mentorați, să se descopere pe sine și să se dezvolte, tinerii vor să lucreze în companii cu același mentalitate.
  • Scalarea cunoștințelor. Mulți dintre tinerii de azi vor să evolueze rapid în carieră. Au proiecte extra unde-și exersează cunoștințele pe care le-au dobândit la birou și vor să lucreze pentru companii care îi provoacă să fie mai buni și care să-i țină motivați și implicați.
  • Dezvoltare profesională. Generația Z așteaptă de la angajatori planuri de dezvoltare, cu integrarea activităților de coaching și cursuri suplimentare. Angajatorii care pot pune la dispoziția tinerilor un parcurs bine gândit au de câștigat – nu doar că angajații lor se vor dezvolta multilateral, dar vor putea să aducă cu adevărat valoare în organizație.
  • Lideri empatici. Generația Z își dorește să fie condusă de lideri empatici care știu să-i asculte și să-i înțeleagă. Mai mult, nu își doresc să fie priviți prin stereotipuri generaționale sau șabloane și proceduri în care nu se regăsesc.
  • Impact social. Pentru Generația Z impactul social este unul dintre principalele argumente atunci când aleg un angajator, uneori chiar mai important decât salariul. Liderii și organizațiile care vor reuși să arate impactul real pozitiv pe care munca lor o are în societate sunt cele care vor reuși să atragă și să fidelizeze profesional tinerii din Generația Z.
  • Împărtășirea cunoștințelor. Generația Z sunt nativii digitali obișnuiți cu informația la câteva click-uri distanță și cu conținutul creat în regim comun. Reticenți față de ierarhii, tinerii vor să lucreze în organizații în care cunoștințele se împărtășesc la toate nivelurile – cifre, experiențe profesionale directe, lecții învățate de ceilalți.
  • Creativitate. Generația Z nu apreciază monotonia și vor să fie constant provocați să găsească modalități noi de a rezolva probleme și de a-și folosi creativitatea. Organizațiile îi pot menține implicați dacă îi ajută să stea departe de proceduri rigide.
  • Echilibru psihoemoțional. Tinerii vor nu doar dezvoltare profesonală, ci și locuri de muncă în care bunăstarea psihoemoțională să fie pe primul loc. Vor să lucreze pentru organizații care nu vânează doar profitul, ci au grijă ca echilibrul între viață și job să fie respectat.
  • Grupuri de suport. Studiile spun că în rândul Generației Z prevalența depresiei este mai mare. De aceea, tinerii apreciază organizațiile în care se simt sprijiniți și acceptați, eventual prin grupuri profesionale formate din angajați cu interese comune.
  • Respect și demnitate. Mai mult decât alte generații, Generația Z își dorește ca angajatorii să-i trateze cu demnitatea și respectul cuvenite, așa că apreciază organizațiile care îi tratează uman, nu condescendent sau prin filtrul unor preconcepții generaționale.
  • Prima generație nativ digitală, Generația Z va revoluționa piața muncii și modul în care companiile funcționează în viitor. Însetați de cunoaștere, gata să ia acțiune în situațiile care contează pentru ei și pregătiți să facă față provocărilor, tinerii își doresc organizații care să le reflecte valorile și să-i ajute să facă lumea mai bună. Companiile care vor avea flexibilitatea să se transforme cât mai rapid și să devină atractive pentru Generația Z vor reuși să atragă talente mai agile și mai implicate decât generațiile precedente.

Surse de informație:

https://cmr.berkeley.edu/
https://www.forbes.com/  
https://www2.deloitte.com/
https://www.shrm.org/
https://www.fastcompany.com/

Text: Andreea Bădoiu, Editor