EDU.REGINAMARIA.RO

Empatia în leadership. De ce e empatia un must skill pentru un lider?

empatia
Avem foarte multe roluri pe care le trăim zi de zi. Fiecare dintre noi este partener, frate, părinte, fiu, coleg, prieten, colaborator, și pentru fiecare avem mecanisme complexe de relaționare. Dacă ar fi să ne imaginăm relația ca o linie simplă, la unul dintre capete ne aflăm noi, iar la celălalt, bineînțeles, partenerul, indiferent ce rol are el în viața noastră. Noi suntem responsabili până la jumătate de această relație - suntem responsabili de cum și ce comunicăm, cum îl ascultăm pe celălalt și ce auzim din ce ne comunică, cum ne exprimăm nevoile și limitele, dar și cum îl primim pe celălalt cu nevoile și limitele lui.

Pentru a fi parte dintr-o relație interumană este nevoie deci să ne înțelegem, însă aici lucrurile nu sunt mereu foarte simple, pentru că uneori este o mare diferență între ceea ce gândim, spunem și ce înțelege celălalt. Dar totuși, suntem parte dintr-un sistem vast de interecțiuni și relații, precum sunt și rădăcinile copacilor, care comunică cu cei din jurul lor. Ingredientul principal de care fiecare dintre noi avem nevoie, pentru ca această rețea la care suntem direct conectați, să funcționeze cât mai sănătos și ușor este empatia.

Empatia construiește relații de muncă oneste

Empatia presupune ca într-o conversație sau, în general, în relații personale și profesionale să ne dezvoltăm capacitatea de a asculta ceea ce ne transmite celălalt, punând pe pauză latura noastră interioară, care este obișnuită să aloce imediat o valoare - bun sau rău, corect sau incorect. Ascultarea celuilalt trebuie să fie autentică și onestă, cu urechile, mintea, cu sufletul și inima. Ascultăm și încercăm să înțelegem și să simțim cum este realitatea unei alte persoane.

Empatie mai înseamnă și atunci când, înainte să spunem sau să facem ceva, ne gândim cum ajunge mesajul la cealaltă persoană.

Un lider, un manager de echipă este o persoană care motivează, susține, inspiră alte persoane, cu care acesta colaborează. Pentru un lider, empatia trebuie să fie combustibilul principal cu care el lucrează, căci companenta uman-relațională este de bază, indiferent de departament, pregătire, domeniu de activitate sau industrie. Un lider lucrează cu oameni, pentru oameni.

Ca mediul de lucru să fie unul funcțional, este nevoie să aibă o energie sănătoasă, în care oamenii să nu resimtă un nivel ridicat de stres și presiune toxică. Pentru ca mediul de lucru să rămână la nivel relațional curat, managerul are nevoie să fie exemplul sănătos care să inspire.

Empatia presupune și că suntem deschiși să discutăm dificultățile, tensiunile, fricile, neînțelegerile, pentru că toate acestea sunt umane și parte din realitatea celorlați.

Fiecare dintre noi poate inspira prin empatie

Pentru că fiecare dintre noi suntem parte din această rețea complexă de relații, fiecare putem fi leader. Fiecare dintre noi suntem parte egală din acest schimb de informații, la toate nivelele.

Empatia este caracteristica esențială pe care avem nevoie să o folosim în toate relațiile noastre, pentru a fi în relații sincere, clare, autentice.

În primul și în primul rând, te invit să reflectezi la cât este de empatic în relația cu propria persoană. Cât ești de înțelegător și blând cu tine însuți/însăți. Cât îți e de ușor să accepți că uneori greșești, că uneori nu termini treaba la timp, că uneori ai nevoie de odihnă. Relația cu noi înșine este baza și etalonul tuturor relațiilor din viața noastră!

Articolul a fost scris de Cristina Nicolae, psihoterapeut cu formare în evaluare și intervenție psihoterapeutică în cadrul Clinicii Oana Nicolau. Mai multe despre expertiza psihoterapeutului, aici.