Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Spiritul autodidact la birou și cum îl dezvolți

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Spiritul autodidact este un element esențial al longevității profesionale. Indiferent de nivelul de lucru și de sarcinile îndeplinite, fiecare angajat sau colaborator, în diverse funcții, este încurajat să dobândească periodic noi competențe. Iar într-o piață a muncii în care vechimea în muncă nu mai este o garanție a avansării în carieră sau a siguranței locului de muncă, a ști să-ți îndrepți atenția către diferite opțiuni de a evolua în carieră este o calitate cheie, căutată și prețuită de oamenii de resurse umane, precum și de angajatori.

Contactează-ne!

Ai simptome care te supără? Solicită chiar acum un sfat medical specializat.

Persoanele autodidacte sunt capabile să se adapteze rapid la circumstanțe și dificultăți noi. Nu sunt constrânse de moduri convenționale de gândire sau de acțiune, așa că sunt mai predispuse să dezvolte soluții originale și imaginative la probleme.

Spiritul autodidact îți „democratizează” cariera

Un articol științific publicat la Universitatea din Minnesota spune despre spiritul autodidact că este o practică des întâlnită în organizații, ca răspuns la cererile și nevoile din ce în ce mai crescute de care angajații se lovesc la locul de muncă și care sunt asociate, de obicei, cu schimbările prin care trece organizația pe o piață a muncii tot mai dinamică.

În ceea ce privește definiția spiritului autodidact, literatura de specialitate include abordări variate.  Există, însă, un consens în privința faptului că această caracteristică permite individului să își asume responsabilitatea pentru procesul de învățare pe care îl poate inclusiv controla mai eficient. BetterUp menționează că, în cazul învățării autodidacte, de obicei motivația este intrinsecă (adică individul are un motiv intern pentru care vrea să învețe ceva anume) și citează o definiție care descrie capacitatea de învățare autodidactă drept „acel proces în care indivizii iau inițiativa, cu sau fără ajutorul celorlalți, și își stabilesc nevoile de învățare, formulează niște obiective și identifică resursele umane sau materiale de care au nevoie pentru ca învățarea să se întâmple, apoi implementează strategii de învățare și evaluează rezultatele”. Pe scurt, spiritul autodidact se sprijină pe o serie de procese de evaluare critică a propriilor abilități și nevoi, apoi dezvoltarea de unelte care să faciliteze asimilarea informațiilor. Un alt articol științific susține că spiritul autodidact este o caracteristică „personală” întâlnită doar la anumiți oameni și că această caracteristică îi predispune pe aceștia să-și asume propria responsabilitate asupra procesului de învățare.

Datele furnizate de World Econoic Forum arată că în următorii ani, cu noi tehnologii care se dezvoltă rapid, piața muncii se va schimba fundamental. Specialiștii spun că 75 de milioane de job-uri actuale de la nivel global ar putea fi înlocuite de tehnologie, însă în paralel ar putea apărea peste 130 de milioane de noi job-uri, pentru roluri care nu există în prezent, iar angajații vor avea nevoie de cel puțin 101 de zile de învățare suplimentare pentru a ține pasul. În acest context, spiritul autodidact ar putea fi „asul din mânecă” pentru angajații care vor să rămână competitivi pe o piață a muncii din ce în ce mai volatilă.

Un articol apărut într-o publicație a Universității din Warwick a constatat că învățarea formală și cunoștințele dobândite „la școală” sunt doar o mică parte din cunoștințele utilizate la job. Astfel, înțelegerea situațiilor specifice, a colegilor, a fluxurilor de lucru se învață în primul rând în interiorul organizațiilor (învățare primară), nu în contextele de învățare formale cum sunt școlile. De asemenea, cât de mult reușesc angajații să învețe și să-și dezvolte spiritul autodidact depinde și de resursele pe care organizația din care fac parte le oferă, dincolo de formare sau traininguri standard.

BetterUp oferă o explicație pentru care educația formală în mediul profesional este mai puțin eficientă decât spiritul autodidact și menționează că în cazul învățării independente angajatul este, de obicei, mai implicat în proces, pe care îl poate parcurge în propriul ritm și poate aplica abilitățile dobândite în propriul mediu sau situație de lucru, ceea ce oferă o semnificație mai mare informațiilor sau capabilităților obținute.

Spiritul autodidact poate fi dezvoltat

Spiritul autodidact este o capacitate care se dezvoltă cu exercițiu și există o serie de deprinderi care pot ajuta angajații să acumuleze cunoștințele de care au nevoie singuri, atunci când situația o cere:

  • Curiozitatea. Rămâi curios cu privire la activitățile specifice domeniului în care lucrezi și nu-ți fie teamă să-ți chestionezi și evaluezi mereu abilitățile ca să vezi unde mai poți îmbunătăți lucrurile. Pune întrebări, citește noile despre noile tendințe sau tehnologii care devin relevante pe piața muncii și în activitatea ta și privește orice experiență de învățare drept o oportunitate, nu un efort care consumă resurse.;
  • Setarea obiectivelor. Stabilește clar pașii pe care trebuie să îi parcurgi ca să-ți atingi obiectivele profesionale. Asigură-te că obiectivele sunt măsurabile, astfel încât să poți să monitorizezi progresele;
  • Folosirea surselor credibile. Auto-învățarea va fi mai ușoară dacă folosești surse credibile, care conțin informații clare. Astfel, optează pentru cursuri online cunoscute sau metode de învățare potrivite și recunoscute în domeniul tău de activitate;
  • Organizarea. Atunci când ai un plan clar și îți organizezi timpul în concordanță, păstrând zilnic un anumit interval pentru activitatea autodidactică, lucrurile vor deveni mai simple;
  • Înțelege cum asimilezi informațiile. Fiecare om are propriile particularități atunci când vine vorba de procesele de acumulare de informații noi. Analizează ce funcționează cel mai eficient pentru tine și prin ce metode ți-e cel mai ușor să înveți lucruri noi (de exemplu, unii se simt mai bine atunci când învață în moduri bazate pe imagini, în timp ce alții preferă textul), apoi creează-ți un „program personalizat” care să te ajute să-ți îndeplinești obiectivele setate.
  • Evaluarea resurselor. Identifică resursele materiale și umane de care ai nevoie. Analizează ce ai nevoie să înveți și vezi, efectiv, ce ai nevoie ca să susții procesul de învățare. Poate fi un laptop mai performant, ziua de vineri liberă, un mentor sau un curs dedicat. După ce ai identificat resursele, vezi câte dintre ele le poți obține singur sau, dacă este cazul, discută cu managerul sau compania ca să te sprijine în acest proces.
  • Depistarea problemelor. Îți va fi mai ușor să-ți canalizezi energia dacă ai o problemă specifică de rezolvat pentru care să înveți un anume lucru. De exemplu, una e să vrei să înveți tâmplărie, dar alta e să știi specific că ai nevoie să repari un scaun. Fii cât mai specific cu privire la problema pe care o ai de rezolvat, cel puțin în primă fază, iar asta îți va permite să faci primii pași spre un spirit autodidact mai bun, apoi poți dezvolta procesul de învățare după dorință;
  • Fă-ți din companie un partener. Vezi dacă poți alinia abilitățile pe care vrei să le înveți independent cu obiectivele companiei. Îți va fi mai ușor să fii autodidact într-un mediu care te sprijină și care îți oferă flexibilitatea necesară să înveți ce ai nevoie, când ai nevoie, pentru că, pe termen lung, ajută și organizația;
  • Networking. Găsește alți angajați cu care să faci networking și cu care să discuți despre ce înveți sau să-ți fie companioni pe parcursul procesului de învățare. Este posibil ca în discuțiile cu ceilalți să afli perspective noi, iar interacțiunea cu oameni care au obiective similare să te ambiționeze să-ți atingi obiectivele;
  • Aplică ce înveți. Îți va fi mai ușor să acumulezi informațiile dacă le aplici pe măsură ce le înveți pentru că le vei exersa constant. Eventual, poți lua proiecte „de începtor” pe acea abilitate pe care o dezvolți, astfel încât să lucrezi constant și să te dezvolți profesional (de exemplu, dacă înveți programare, încearcă să creezi o aplicație simplă);
  • Prioritizarea. Deși poate vei fi tentat să începi mai multe procese de învățare în același timp, specialiștii spun că cel mai eficient e să etapizezi lucrurile, apoi să le iei pe rând. Începe cu câte o singură abilitate și asigură-te că o stăpânești până treci la următoarea;
  • Depistarea greșelilor. Analizează-ți greșelile și vei putea descoperi mai ușor unde ai nevoie să aplici spiritul autodidact și ce mai ai nevoie să faci ca să îmbunătățești situația;
  • Răbdarea. Învățarea autodidactă (ca și cea formală, de altfel) ia timp, ai răbdare cu tine și acordă timp procesului de asimilare a informațiilor. Cu exercițiu, lucrurile vor deveni mai simple, dar e nevoie să nu grăbești lucrurile ca să te asiguri că faci lucrurile cum trebuie. 

Cere o programare

Prin completarea formularului de mai sus sunt de acord sa fiu contactat/a de catre Reteaua de sanatate REGINA MARIA in legatura cu serviciile medicale solicitate

Acest site este protejat de reCAPTCHA si se aplica Politica de confidentialitate si Termeni si conditii.