Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Primul ajutor emoțional la birou: ce poți face pentru colegii tăi

Articol de Psihoterapeut Cristiana Oprisescu Psiholog Psihologie
În societatea în care trăim, munca poate fi o sursă de împlinire și de bunăstare pentru cei care găsesc în ea echilibru și satisfacție. Totuși, în diferite contexte de muncă, atât angajații cât și managerii se pot confrunta cu stres, comportamente neadecvate, momente de agresiune verbală, epuizare profesională, epuizare psihică și fizică sau pur și simplu cu înțelegeri diferite ale aceleiași spețe ceea ce poate determina frustrare și stări tensionate.

De aceea este important ca atât colegii, cât și managerii celor care trec prin momente tensionate să observe situațiile de acest gen, să identifice factorii care le declanșează și să știe ce au de făcut atunci și cum pot ajuta. De asemenea, este bine ca și angajații să știe cum se pot ajuta ei înșiși pentru a depăși cu bine perioadele stresante la locul de muncă.   

Ce pot face colegii și managerii?      

Să ne gândim la următoarea situație – ești manager și într-o zi de miercuri la ora 10 observi că un agent care lucrează în echipa ta este foarte palid, respiră greu, pare că nu mai poate lucra. Mai întâi îl privești cu atenție ca să înțelegi ce i se întâmplă. Apoi te apropii de el și-l întrebi dacă se simte bine și dacă are nevoie de ceva. El îți spune că simte că nu mai respiră bine și că îi bate inima tare. Atunci îl rogi să se oprească din muncă, să ia o pauză și să încerci să-l liniștești. Îl întrebi apoi ce s-a întâmplat și el îți povestește că a vorbit cu un client foarte nevors care a strigat la el și asta l-a înfuriat dar nu și-a putut manifesta furia la telefon cu clientul; după ce acela a închis, el a început să se simtă rău, să nu mai respire bine, părea că face un atac de panică. Tu îi spui că înțelegi prin ce trece și că se mai întâmplă uneori să lucrăm cu clienți furioși. Îl liniștești apoi spunând că ești acolo ca să îl ajuți dacă are nevoie de ceva. Îi propui să faceți împreună niște exerciții de respirație în 4 timpi al căror rol este de a-i reduce palpitațiile și a micșora pulsul.

În primul rând, observați – înainte de a interveni într-o situație anume, este bine să observăm ce se întâmplă cu colegul de birou care se află în situația respectivă. Iată câteva exemple de reacții emoționale pe care colegii tăi le pot avea la birou în urma unor episode tensionate: plâns, tristețe, lipsă de concentare, stare de nervozitate, de frică, transpirații, îngrijorare exagerată până la stare de panică. Trebuie menționat faptul că aceste stări nu sunt de lungă durată, unele pot ține maxim 20 de minute și pot fi reduse dacă se fac câteva exerciții de respirație și de liniștire.

În al doilea rând, vorbiți cu colegul și ascultați. Când observați că un coleg trece printr-o stare emoțională precară, este important să-i vorbiți cu compasiune și cu calm. Puteți să-l invitați să stea într-un loc mai retras, să-l serviți cu un pahar cu apă, făcându-l să se simtă în largul lui. Apoi întrebați-l ce nevoie are în acel moment și asigurați-l că sunteți alături de el ca să-i oferiți sprijin. Puteți apoi să-l întrebați ce s-a întâmplat iar dacă vrea să vorbească, ascultați-l activ, încercând să-l înțelegeți. Unele persoane care trec prin suferințe psihologice simt nevoia să vorbească pentru a se liniști, altele pot părea la început dezorientate și preferă să aibă momente de tăcere. Atunci nu trebuie insistat cu întrebări ci este bine să-l asigurați că sunteți lângă el și, când se simte pregătit, sunteți acolo să-l ascultați. Ceea ce ajută este să îi vorbiți liniștitor, folosind fraze și expresii care exprimă empatie și susținere emoțională.

În al treilea rând, dacă observați că după o jumătate de oră colegul are același acuze de stare de rău, este important să vă ajutați colegul să se adreseze unui specialist și chiar să-l puneți în legătură cu serviciile de specialitate necesare pentru depășirea situației de criză. Colegul poate urma un program de psihoterapie adecvat nevoilor sale emoționale și astfel va putea să redobândească starea de bine.

Ce poți face tu când ești într-o stare emoțională precară la locul de muncă?

Specialiștii în sănătate mintală spun că există diferite modalități prin care putem depăși stările emoționale precare la locul de muncă. Psihologul Guy Winch recomandă să acordăm atenție suferinței emoționale și s-o recunoaștem, pentru a putea s-o depășim mai repede. Dacă stăm prea mult în suferință emoțională fără s-o tratăm, există riscul ca aceasta să evolueze și să se transforme într-o tulburare sau o boală care va necesita un tratament ulterior de lungă durată.

Același psiholog mai recomandă să ne montorizăm stima de sine. De fiecare dată când suferi, acordă-ți câteva minute de compasiune, nu te învinovăți și mai mult pentru ceva ce nu ți-a reușit. Cu alte cuvinte, fii îngăduitor cu tine, ai gânduri bune despre tine, acordă-ți timp și încredere că poți depăși cu bine momentele de frustrare sau de supărare. Fiind empatic cu tine însuți, vei putea să îți păstrezi calmul și să comunici mai bine nevoile tale și punctele tale de vedere atunci când situația o cere.  

În plus, poți încerca să faci o activitate care îți dă o stare de bine atunci când simți că te năpădesc gândurile negative. Unele companii au locuri de recreere sau săli de lectură unde angajații pot merge pentru a se relaxa și a face ceva plăcut după câteva ore intense de muncă. Sau dacă acest spațiu nu există, poți ieși la o scurtă plimbare și poți face câteva exerciții fizice. Acele câteva minute de pauză te ajută să-ți resetezi energia și să eviți burnout-ul.

Ceea ce te mai poate ajuta este să înveți tehnici de relaxare ca meditația, exerciții de respirație și de mindfulness. În acest sens, poți descărca o aplicație pe telefon care îți oferă mai multe tipuri de exerciții care te vor relaxa și te vor ajuta să gestionezi mai bine momentele tensionate.

Prin urmare, este foarte important să cunoaștem modalități de păstrare a sănătății noastre mintale la locul de muncă și nu numai acolo. Când suntem la serviciu este de droit să simțim siguranță, încredere, înțelegere și acceptare din partea colegilor. Iar dacă se întâmplă să ne pierdem echilibrul și starea de bine, este nevoie să știm să cerem ajutorul și să oferim sprijin atunci când colegii au nevoie de noi. Starea de bine emoțională este la fel de importantă ca sănătatea fizică, iar studiile au demonstrat că o stare emoțională precară poate duce în timp la afectarea sănătății fizice. De aceea psihologii recomandă tratarea problemelor emoționale cu aceeași seriozitate cu care tratăm și problemele de sănătate fizică.

Ai grijă de sănătatea ta emoțională ca să te simți confortabil cu tine însuți și să te poți bucura cât mai mult de viață!

Surse

  • https://www.cadremploi.fr/editorial/conseils/conseils-carriere/detail/article/comment-gerer-ses-emotions-au-travail.html
  • https://ideas.ted.com/7-ways-to-practice-emotional-first-aid/
  • https://pscentre.org/wp-content/uploads/2019/11/GUIDE-1erSP-mis-en-page-1.pdf?wpv_search=true

Cere ajutorul unui psihoterapeut

Prin completarea formularului de mai sus sunt de acord sa fiu contactat/a de catre Reteaua de sanatate REGINA MARIA in legatura cu serviciile medicale solicitate

Acest site este protejat de reCAPTCHA si se aplica Politica de confidentialitate si Termeni si conditii.