Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Grasimea de pe burta – mai periculoasa decat poti crede

Grasimea excesiva care se acumuleaza la nivelul abdomenului are mai multe denumiri: obezitate abdominala, grasime abdominala, grasime viscerala sau “burta de bere”. Indiferent de cum o numim, grasimea de pe burta este periculoasa. 

Problema cu grasimea abdominala este ca excesul de grasime nu este limitat la stratul superficial de grasime situat chiar sub piele (grasime subcutanata), ci include si grasimea viscerala, care se afla adanc in interiorul abdomenului si care inconjoara organele interne.

Calculeaza corect grasimea viscerala!

Pentru a stii daca ai prea multa grasime in jurul organelor abdomninale, trebuie sa masori corect circumferinta taliei. Iata ce trebuie sa faci:
•    Stai in picioare si masoara-ti abdomenul cu un centimetru
•    Pozitioneaza corect centimetrul in jurul abdomenului, chiar deasupra osului soldului
•    Nu strange centimetrul, astfel incat sa impingi pielea, capetele centimetrului trebuie sa se suprapuna lejer
•    Masoara talia dupa ce ai expirat, rezistand impulsului de a “suge burta”

O talie peste 100 cm la barbati si 90 cm la femei creste riscul de:

•    Infarct miocardic
•    Accident vascular cerebral
•    Hipertensiune arteriala
•    Diabet zaharat de tip 2 si rezistenta la insulina
•    Cancer colorectal
•    Apnee in somn
•    Disfunctie erectila 
•    Deces prematur

Studii recente arata ca inclusiv persoanele cu o greutate si un indice de masa corporala (IMC) normale pot avea un risc crescut de boli de inima, daca grasimea este concentrata in interiorul abdomenului.

"Indicele de masa corporala foloseste greutatea si inaltimea pentru a determina riscul de boala de inima. O persoana cu un IMC intre 25 – 29,9 este supraponderala, iar o persoana cu un IMC de 30 sau mai mare este obeza", sustine Kristin Kirkpatrick, managerul Serviciilor de Nutritie de la Institutul Cleveland Clinic Wellness din Ohio, Statele Unite ale Americii, adaugand ca “circumferinta abdominala este un alt indicator al riscului cardiovascular".

Varsta si mostenirea genetica pot contribui la acumularea grasimii la nivelul burtii

Greutatea este determinata in mare masura de modul in care echilibrezi caloriile pe care le consumi cu energia pe care o arzi. Daca mananci prea mult si faci prea putina miscare, cel mai probabil vei lua in greutate, acumuland inclusiv mai multa grasime in jurul abdomenului.

Varsta si mostenirea genetica sunt doi factori de risc pe care nu-i putem modifica. Cu toate acestea, un raport echilibrat intre caloriile consumate si grasimile arse ajuta la prevenirea cresterii in greutate, in ciuda varstei si mostenirii genetice.

Varsta.
Procesul de imbatranire joaca un rol important in acumularea grasimii abdominale. Pe masura ce inaintezi in varsta, pierzi masa musculara, in special daca nu esti activ fizic. Pierderea masei musculare scade viteza cu care organismul consuma caloriile, ceea ce poate ingreuna efortul de a mentine o greutate sanatoasa. 

Conform expertilor americani, din cauza acestei pierderi a masei musculare, un barbat in varsta de 50 de ani are nevoie de aproximativ 200 de calorii pe zi mai putin decat un barbat de 30 de ani. Necesarul zilnic de calorii depinde de varsta, greutate si nivelul de activitate fizica al fiecarui barbat. In medie, un barbat activ cu varsta cuprinsa intre 30 si 50 de ani are nevoie de 2.200 – 3.000 de calorii pe zi.

Mostenirea genetica.
Genele pot contribui la cresterea riscului de suprapondere sau obezitate. In plus, acestea joaca un rol important in zonele in care organismul stocheaza grasimea. 

Alcoolul contribuie la formarea burtii

Consumul in exces de alcool, nu numai bere, asa cum crede majoritatea oamenilor, poate favoriza acumularea grasimii abdominale. Si asta pentru ca alcoolul contine calorii. De aici, sfatul nutritionistilor de a consuma alcool cu moderatie.

Dar ce inseamna moderatia cand vine vorba de alcool? In cazul barbatilor in varsta de 65 de ani sau mai tineri, consumul moderat de alcool inseamna maximum doua portii de alcool pe zi, in timp ce barbatilor cu varste peste 65 de ani li se recomanda o portie de alcool pe zi. O portie de alcool inseamna 150 ml de vin, 350 ml de bere sau 45 ml tarie.

O portie de alcool contine intre 100 si 150 calorii:
•    350 ml de bere - aproximativ 150 de calorii
•    150 ml de vin - aproximativ 100 de calorii
•    45 ml de tarie - aproximativ 100 de calorii

Dieta sanatoasa si exercitiile fizice micsoreaza burta

Burta sau grasimea abdominala poate fi micsorata prin adoptarea unei diete alimentare si prin practicarea exercitiilor fizice. In plus, barbatii pot pierde mult mai usor in greutate decat femeile, deoarece au un procent mult mai mare de muschi si, astfel, ard mult mai multe calorii, daca vor practica sport.  

Iti poti tonifia muschii abdominali cu abdomene sau alte exercitii abdominale specifice, insa tine minte ca este nevoie sa combini exercitiile fizice cu dieta pentru a scapa de grasimea de pe burta. 

Scapa de burta urmand pasii urmatori:

  • Urmeaza o dieta sanatoasa. Include in alimentie mai multe fructe, legume si cerealele integrale. Alege surse slabe de proteine, cum ar fi pestele si produsele lactate cu un continut scazut de grasimi. Limiteaza consumul de grasimi saturate, gasite in carne si produse lactate bogate in grasimi, cum ar fi branza si untul. De asemenea, limiteaza consumul de carne procesata si alege in schimb cantitati moderate de grasimi mononesaturate si polinesaturate - gasite in peste, nuci si anumite uleiuri vegetale.
  • Pastreaza portiile sub control. Chiar si atunci cand faci alegeri sanatoase, poti consuma mai multe calorii. De aceea este important sa reduci dimensiunile portiilor. Medicul nutritionist Mihaela Bilic recomanda barbatilor romani sa micsoreze cu 30% portiile de mancare pentru a ajunge la dimensiunea portiei corecte. Asta pentru ca “traditia romaneasca incurajeaza abundenta alimentara si portiile generoase de mancare”.
  • Inlocuieste bauturile care contin zahar cu apa sau bauturi cu indulcitori artificiali 
  • Fa miscare zilnic. Majoritatea adultilor sanatosi sunt incurajati sa practice miscare de intensitate moderata, cum ar fi mersul pe jos, timp de cel putin 150 de minute pe saptamana sau miscare intensa, cum ar fi alergatul, timp de cel putin 75 de minute pe saptamana. In plus, sunt recomandate si exercitii pentru forta si masa musculara cel putin de doua ori pe saptamana. 

Eliminarea burtii necesita efort si multa rabdare. Pentru a pierde excesul de grasime de pe burta si pentru a mentine rezultatele obtinute timp indelungat alege un program de slabit lent si constant. 

Surse:
“Traiesc, deci ma abtin” – dr. Mihaela Bilic, editia a 2-a, editura Curtea Veche Publishing, 2011
www.mayoclinic.org
www.health.harvard.edu
www.clevelandclinic.org