Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Cum acordam primul ajutor in cazul unei crize emotionale?

Ce inseamna criza emotionala?

Criza este definita ca un dezechilibru temporar psihologic si fiziologic la nivel individual. Situatiile de criza sunt inevitabile in vietile oamenilor. Putem prin preventie sa le amanam si prin pregatire sa le intampinam. Intr-o situatie de criza emotionala, persoana este predispusa la emotii puternice.

O situatie declansata de un incident critic/ eveniment cu un nivel semnificativ de distres emotional. Exista anumite reactii la stresul generat de evenimentul respectiv persoanelor care traverseaza situatii de criza emotionala.

Criza este un pericol, dar si o oportunitate. Confruntarea cu evenimentul declansator si derularea crizei psihologice, in acest proces al luptei cu adversitatea, schimbarile aparute pot propulsa la un nivel de functionare fata de situatia anterioara evenimentului. Din punct de vedere psihologic avem nevoie de un plan de actiune cu obiective pe care sa le indeplinim.

Criza emotionala apare atunci cand o persoana se confrunta cu un obstacol important de viata si care pare pentru un timp insurmontabil prin utilizarea metodelor obisnuite de rezolvare a problemelor.

Aparitia si durata de manifestare a unei crize psihologice depind in mare masura de probabilitatea experimentarii unui eveniment cu potential traumatic, timp de expunere, dar si vulnerabilitate psihologica.  O criza nu poate dura indefinit, insasi numele ei arata ca este o stare tranzitorie. Durata unei crize poate sa dureze de la cateva ore la cateva zile.

Principalele caracteristici ale crizei ar fi:

  • Un eveniment declansator specific si identificabil 
  • Perceptia ca situatie este stresanta si amenintatoare
  • Experienta unei stari emotionale intense.

Interventia in criza psihologica reprezinta sprijinul de urgenta acordat unei persoane aflate in criza, cu scopul readucerii sale la nivelul de competenta si functionare adaptativa si de a preveni sau reduce impactul negativ al evenimentului declansator la care a fost supus.

Pentru a fi eficienta, interventia in criza trebuie sa asigure stabilizarea emotionala a persoanei, reducerea duratei si intensitatii reactiilor sale dezadaptative, punerea sa in legatura cu alte servicii medicale, psihologice si sociale.

Cum se manifesta? Caracteristicele unei persoane aflate in criza emotionala

  • Tristete afirmata (deprimat, melancolic)
  • Tensiune interioara ( panica intermitenta stapanita cu oarecare dificultate)
  • Perturbarea somnului
  • Reducerea apetitului
  • Dificultati de concentrare
  • Oboseala
  • Echilibru emotional precar (abilitate redusa de a se bucura de lucruri obisnuite).

Intr-o situatie de criza, individul parcurge mai multe etape:

  1. Etapa de impact- momentul in care apare un eveniment traumatic ( un eveniment pe care persoana l-a trait in mod traumatic) ce surprinde individul si acesta raspunde automat cu propria rezolvare a problemelor)
  2. Etapa de recul, individul constata ca nu poate depasi problema prin mijloacele si strategiile pe care le are, iar tensiunea emotionala creste proportional cu esecul perceput
  3. Etapa post-traumatica, pe fondul crearii anxietatii si destructurarii emotionale, cauta sa mobilizeze toate resursele disponibile.

Principii care stau la baza interventiei in criza:

  • Interventia imadiata: descrierea evenimentului declansator al crizei
  • Determinarea perioadei cand s-a produs
  • Daca persoana a mai experimentat acel stresor cu alta ocazie
  • Clarificarea nevoilor: solicitati-i persoanei sa specifice exact care este problema.
  • Discutati un plan de actiune: persoana ar putea indica ce anume i-ar placea sa se faca sau puteti oferi dumneavoastra o solutie
  • Actionati pentru rezolvarea necesitatii : continuati sa va implicati activ. Ajutati persoana sa ia legatura sau sa stabileasca o intalnire cu personal calificat.

Actiunile de coping adaptativ sunt acelea care ajuta la reducerea anxietatii, la diminuarea altor reactii stresante si care imbunatatesc situatia:

  • discutii cu o alta persoana despre sprijin,
  • adoptarea unei diete, a unor exercitii adecvate si odihna,
  • planificarea unor activitati placute,
  • utilizarea unor metode de relaxare:  Tehnica- ancorarea in prezent: aseaza-te intr-o pozitie confortabila,fara sa incrucisezi mainile sau picioarele, inspira si expira incet si profund.

Priveste in jurul tau si identifica cinci lucruri nestresante pe care le  poti vedea, apoi identifica cinci sunete pe care le poti auzi si cinci lucruri pe care le atingi. Perioadele de criza ne ajuta sa ne structuram mai precis sistemul de valori care ne ghideaza comportamentul si atitudinile.