Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Competitivitatea la birou: Avantaje și dezavantaje

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Pe o piață a muncii dominată de globalizare și dinamism, competitivitatea a devenit acerbă. Totuși, e o linie fină între competitivitatea care devine catalizatorul avansului profesional și o abordare toxică.

Viitorul muncii va aduce o competiție acerbă pe piață

Așteptările mari de la locul de muncă și productivitatea ridicată necesară sunt două dintre variabilele de bază care caracterizează mediile de muncă în care domină competitivitatea. De altfel, majoritatea companiilor încurajează competiția între angajați prin oferirea de diverse beneficii sau prime celor care performează mai bine. Un studiu publicat în jurnalul științific Information and Knowledge Management arată chiar că un mediu competitiv se află printre elementele care mențin angajații motivați. Totuși, un alt studiu din Information and Journal of Business and Industrial Marketing arată că deși un mediu de lucru dominat de competitivitate crește motivația, pe termen lung crește epuizarea emoțională și scade performanța. Așadar, este nevoie de un echilibru – un mediu de lucru care să încurajeaze competitivitatea și să mențină motivația, dar să nu epuizeze angajații. 

Ideal, spune o cercetare Harvard, echilibrul s-ar putea atinge atunci când competitivitatea și colaboarea între angajați coexistă. Un studiu citat în lucrarea științifică arată că angajații americani petrec de obicei jumătate din timpul de lucru al unei zile în procese de lucru colaborative. De obicei, aceste colaborări sunt alimentate, în cazul mediilor profesionale, de interese individuale raționale, nu de altruism. Mai simplu, cercetătorii spun că nu colaborăm cu ceilalți la birou pentru că vrem neapărat să-i ajutăm să ducă o sarcină la bun sfârșit, ci pentru că avem un motiv individual (ex: să ne facem remarcați, să înregistrăm o performanță etc). În acest context, competitivitatea se poate transforma rapid în element distructiv, dacă cei care urmăresc un scop o fac cu prea multă îndârjire. De aceea, spune studiul, este necesar ca organizațiile să creeze o serie de politici clare legate de colaborare și competitivitate, cum ar fi urmărirea performanței unui angajat pe termen lung sau încurajarea lucrului în comun prin mici „premii”. Așa, angajații vor continua să fie competitivi, dar există un risc mai mic ca această competitivitate să erodeze cultura organizațională și să transforme mediul de lucru în unul toxic.

Piața muncii din viitor, spun cei de la All Work, va fi dominată din ce în ce mai mult de competitivitate pe toate planurile. Un studiu al U.S. Bureau of Labour Statistics pe care compania îl citează arată că pentru 2022 era preconizat că 70% dintre angajații americani care aplicau la un job urmau să fie respinși de către angajatori. 

Viitorul muncii va fi dominat de instabilitate, concluzionează și un studiu PricewaterhouseCoopers (PwC) care spune că 60% dintre cei chestionați au declarat că se așteaptă ca mai puțini oameni să aibă locuri de muncă stabile și colaborări de lungă durată. Ideea de competitivitate a evoluat față de acum 10 ani, mai spune PwC, și este de așteptat ca unele job-uri (în special cele plătite mai prost) să fie automatizate, ceea ce înseamnă că adaptabilitatea devine cuvântul de ordine pentru angajații viitorului. Deja există sectoare unde forța de muncă nu reusește să se specializeze suficient de repede ca să țină pasul cu schimbările, așa că angajații cât mai versatili vor avea un clar avantaj competitiv pe viitor.

Avantajele competitivității în mediul de lucru

Implementată și înțeleasă corect, competitivitatea poate deveni motorul inovației și performanței într-o companie. Iată ce avantaje aduce competitivitatea în mediul profesional:

Motivație. Așa cum spun și studiile, unul dintre avantajele competitivității este că menține motivația angajaților. În mediile în care angajații care fac performanță primesc recompense (recunoaștere, prime etc.) există un grad mai mare de motivație alimentat de această competiție internă în care fiecare angajat vrea să performeze la maximum.

Implicare. La pachet cu motivația și productivitatea vine, de obicei, implicarea angajaților. Conectați mereu la ceea ce au de făcut și gata să se autodepășească, angajații din mediile de lucru competitive sunt mai implicați la birou.

Creativitate. Un mediu de lucru competitiv aduce cu el și creativitate pentru că angajații se vor provoca singuri să găsească soluții mai bune și mai eficiente în cadrul proceselor de muncă. De altfel, atunci când se simt provocați pozitiv prin competitivitate angajații au șanse mai mari să gândească „în afara cutiei” situațiile prin care trec și să inoveze. 

Reducerea indiferenței. Dacă mediul de lucru este plictisitor și anost, cu timpul angajații devin indiferenți și neatenți la ceea ce au de făcut. Acest lucru nu se întâmplă mereu cu rea intenție, ci uneori creierul le intră pe pilot automat pentru că e prea obișnuit cu rimul și sarcinile de lucru. Competitivitatea aduce acel element de suprinză de care angajații au nevoie uneori ca să rămână concentrați. 

Atitudine pozitivă. Mediile în care există o competiție sănătoasă între angajați sunt percepute ca pozitive și provocatoare, ceea ce pe termen lung face angajații mai fericiți cu munca lor pentru că pot vedea rezultatele palpabile și simt că evoluează.

Responsabilizare. Mai ales în echipe, e ușor ca angajații să arunce responsabilitatea de la unii la alții, însă pentru că știu că performanța lor este remarcată și apreciată, competiția îi face mai responsabili și mai stăpâni pe propriile acțiuni și contribuții.

Ieșire din zona de confort. Toți angajații au o zonă de confort din care evită, conștient sau nu, să iasă. Totuși, ieșirea în afara zonei de confort este un pas necesar pentru dezvoltarea profesională, iar un mediu competitiv oferă des oportunități de ieșire din tiparele deja știute. Iar dacă mediul de lucru este unul sănătos, angajații se vor simți confortabil să încerce, să testeze sau să riște să aplice propriile soluții fără teama că pot fi sancționați sau dați afară de șefi.

Relații mai puternice. Chiar dacă la prima vedere competitivitatea îi face pe angajați individualiști, pe termen lung de fapt relațiile profesionale din echipe vor deveni mai strânse. Pe lângă faptul că lucrul împreună cu colegii la atingerea unui scop comun este o experiență care îi va apropia, fiecare angajat va avea ocazia să remarce calitățile celorlalți și să-i cunoască mai bine.

Efectul „rivalului”. Atunci când angajații cu abilități similare sunt aduși împreună în mediul de lucru, se vor simți motivați indirect de performanțele celorlalți, mai ales dacă aceștia primesc și recunoașterea cuvenită din partea șefilor. 

Stare de bine. Atunci când câștigăm o competiție, fie ea chiar și una subînțeleasă cu un coleg la birou, în creier este activată aria care se ocupă de recompense, ceea ce duce la secreția de hormoni care ne fac să ne simțim bine. Această zonă cerebrală poate fi activată chiar și atunci când reușim să ducem la îndeplinire o sarcină dificilă.

Dezavantajele competitivității la birou

Dacă până aici competitivitatea pare să aibă doar avantaje și te-a făcut să abia aștepți să o implementezi în companie, trebuie știut că există și reversul medaliei. Competitivitatea poate deveni distructivă în mediul profesional, dacă nu este înțeleasă și folosită corect ca instrument în business.

Iată care sunt dezavantajele competitivității la birou:

Descurajarea echipelor. Clasamentele făcute mereu și competiția acerbă pot deveni obositoare și pot descuraja angajații, mai ales pe nou veniți care nu sunt neapărat obișnuiti cu o asemenea abordare. Ideal, competitivitatea nu este integrată în absolut toate procesele de lucru și încurajată agresiv, altfel poate duce chiar la conflicte între angajați.

Presiunea așteptărilor. Un mediu de lucru dur în care așteptările sunt setate foarte sus poate pune presiune pe angajați. Desigur că este nevoie să existe așteptări din partea angajatorilor, dar este necesar ca acestea să fie setate realist, altfel pot duce la muncă în exces și burnout.

Posibile încălcări de reguli. Dacă există o competiție acerbă între angajați, iar așteptările setate sunt aproape imposibil de atins, există riscul ca unii angajați să încerce să încalce regulile sau să „trișeze” pentru a se ridica la standardele necesare. Pe termen lung, acest lucru va afecta grav cultura organizațională.

Deteriorarea stării psiho-emoționale. În mediile cu o competiție acerbă, mulți angajați ajung să simtă anxietate. Provocările profesionale sunt întâmpinate cu entuziasm doar dacă mediul de lucru este unul pozitiv, iar potențiale greșeli nu duc la sancțiuni. În lipsa acestei valențe pozitive, competitivitatea devine o sursă de anxietate și teamă pentru angajați.

Demotivarea. Competitivitatea are și o latură întunecată pentru că, dusă la extrem, ea devine un factor de demotivare. Angajații nu își vor putea păstra motivația la locul de muncă dacă se vor simți constant evaluați, dacă fiecare lucru pe care îl fac este consemnat undeva de dragul competitivități, iar atunci când greșesc șefii îi umilesc sau îi desconsideră. În aceste scenarii, cu timpul frustrările se adună și se poate ajunge chiar la demisie.

Surse de informații:

  • https://www.researchgate.net/ 
  • https://scholar.harvard.edu/ 
  • https://core.ac.uk/ 
  • https://allwork.space/ 
  • https://www.businessnewsdaily.com/ 
  • https://www.indeed.com/ 
  • https://www.business.com/ 
  • https://hbr.org/ 
  • https://www.fastcompany.com/