9-15 martie – Saptamana Mondiala a Sarii

9-15 martie – Saptamana Mondiala a Sarii

Saptamana de constientizare a consumului de sare este sarbatorita anul acesta intre 9 si 15 martie in intreaga lume, sub tema: “De-a v-ati ascunselea”, ideea fiind faptul ca in produsele pe care le cumparam (de la paine si cereale de mic dejun pana la prajituri, biscuiti sau sosuri si, nu in ultimul rand, mancare procesata sau alimente fast-food) pot ascunde multa sare. Ramane la latitudinea noastra sa “cautam” sarea ascunsa daca ne dorim sa ducem o viata sanatoasa. Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), aproximativ 2,5 milioane de decese ar putea fi prevenite anual daca aportul global de sare ar fi redus la nivelul recomandarilor. Statele membre OMS s-au pus de acord sa reduca consumul global cu 30% pana in 2025.

Cat de multa sare avem voie?

Adultii nu ar trebui sa depaseasca 6 g de sare pe zi – ceea ce inseamna cam 1 lingurita. Cantitatea maxima de sare pentru copii este in functie de varsta pe care o au: 2 g/zi (1-3 ani), 3 g/zi (4-6 ani), 5 g/zi (7-10 ani), 6 g/zi (peste 11 ani). Sugarii nu ar trebui sa consume sare adaugata (cantitatea maxima admisa la sugarii sub un an, fiind de sub 1 g de sare pe zi) deoarece rinichii lor nu sunt complet dezvoltati pentru a o metaboliza. Cand vorbim de sare, nu ne referim doar la sarea propriu-zisa, ci si la alimentele care o contin. Pentru a te incadra in necesarul zilnic si a nu-l depasi, se recomanda citirea cu atentie a etichetei produsului alimentar pe care il achizitionam– sarea mai este denumita pe ambalaje sodiu. Pentru a transforma sodiul in sare, trebuie sa inmultesti cantitatea de sodiu cu 2,5. De exemplu, 1 gram de sodiu la 100 de grame de produs alimentar inseamna 2,5 grame de sare la 100 de grame de produs. Produsele care au continut crescut de sare sunt: produsele fainoase, sosurile pentru paste, pizza congelata, alimentele semi-preparate, carnatii, muraturile, ketchupul, maioneza si alte sosuri, supele la plic, salamul si, in general, mezelurile, sunca, branza, pestele sarat, carnea afumata, cuburile de concentrat. Potrivit OMS, sarea adaugata in timpul gatirii nu reprezinta principala sursa de sare – in majoritatea statelor, aproximativ 80% din sarea folosita in alimentatie provine din alimente procesate.

Care sunt riscurile consumului exagerat

Sarea poate determina o serie de probleme severe de sanatate:

  • Afecteaza inima. Majoritatea stim ca sarea creste tensiunea arteriala, insa o alimentatie bogata in sare poate, in timp, sa provoace si alte probleme de sanatate – rinichii elibereaza mai multa apa, crescand volumul de sange pe care il pompeaza inima in fiecare secunda. Abuzul de sare poate provoca afectiuni cardiace si accident vascular cerebral.
  • Afecteaza sistemul nervos. Desi o anumita cantitate de sodiu este esentiala pentru sanatatea nervilor, consumul exagerat de sare are consecinte importante. Pentru ca sistemul nervos sa functioneze optim este necesar un echilibru intre sodiu si potasiu; prea mult sodiu poate afecta functia nervoasa, sustin specialistii.

Cu ce inlocuim sarea?

Sarea pare ingredientul-minune in numeroase mancaruri, care, in lipsa acesteia, ni se par fade. Insa nutritionistii ne incurajeaza ca putem obtine mancaruri bogate in arome si savuroase cu ajutorul ierburilor, precum rozmarin, salvie, cimbru, piper negru, oregano, care, pe langa gust, ne aduc si bebeficii sanatatii, avand proprietati antioxidante.

Surse de informatie:

http://www.worldactiononsalt.com/awarenessweek/

https://www.everydayhealth.com/diet-and-nutrition-pictures/need-to-know-facts-about-salt.aspx

https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/salt-nutrition/

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/salt-reduction

Citeste mai multe despre:

Sarea in bucate este la fel de buna ca in basme?