Sarea in bucate este la fel de buna ca in basme ?

Sarea in bucate este la fel de buna ca in basme ?

Sarea de masă conţine elementele sodiu şi clor. Organismul nostru are nevoie de sodiu pentru a funcţiona adecvat: acesta menţine un echilibru al lichidelor şi ajută la funcţionarea muşchilor şi a nervilor. Rinichii controlează cantitatea de sodiu din corp: o cantitate prea mare, care nu poate fi eliminată va duce la acumularea de sodiu şi, în consecinţă, de apă în organism, ceea ce va creşte riscul de a face hipertensiune arterială. Hipertensiunea arterială este principala cauză de infarct de miocard şi accident vascular cerebral.

Sarea de masă conţine elementele sodiu şi clor. Organismul nostru are nevoie de sodiu pentru a funcţiona adecvat: acesta menţine un echilibru al lichidelor şi ajută la funcţionarea muşchilor şi a nervilor. Rinichii controlează cantitatea de sodiu din corp: o cantitate prea mare, care nu poate fi eliminată va duce la acumularea de sodiu şi, în consecinţă, de apă în organism, ceea ce va creşte riscul de a face hipertensiune arterială. Hipertensiunea arterială este principala cauză de infarct de miocard şi accident vascular cerebral.

Câtă sare este recomandat să mănânc pe zi?

În mod normal avem nevoie de un consum zilnic de sare de 3,5-5 g (5 g de sare este echivalentul a 2 g de sodiu şi sunt conţinute într-o linguriţă de sare). Cu toatea acestea, în ţara noastră în mod frecvent o persoană consumă zilnic peste 20 g de sare, ceea ce depăşeste cu mult doza recomandată. Dacă ai peste 51 ani sau suferi de hipertensiune arterială, diabet sau boală cronică de rinichi, atunci nu trebuie să depăşesti mai mult de 1.5 g de sare pe zi (un sfert de linguriţă).

Care este doza de sare recomandată în cazul copiiilor?
•    0-9 luni: nu este nevoie să se adauge sare în mâncare
•    18 luni-3 ani: mai puţin de 2 g sare/zi
•    7-10 ani: mai puţin de 5 g sare/zi

Ce alimente ar trebui să evit sau să mănânc în cantităţi mici?

75% din sarea consumată provine din alimentele procesate sau pregătite la restaurant, iar restul este adăugată în timpul mesei.

Sodiu poate fi introdus în alimente în diferite moduri. De ex., carnea proaspătă de pasăre sau porc cumpărată de la alimentară este injectată cu o soluţie de sare. Odată ce un aliment procesat conţine sodiu, acesta nu mai poate fi îndepărtat. În plus, anumite alimente pe care le mănânci de mai multe ori pe zi, cum ar fi pâinea, pot contribui cu o cantitate mare de sare, chiar dacă conţinutul de sodiu pe porţie nu este ridicat.

Alimente cu un conţinut ridicat de sare:
•    Mezeluri,  şuncă, carne conservată
•    Chips-uri, gustări, sandwich-uri, supa la plic, pizza, hamburgeri
•    Carne de pasăre proaspătă sau procesată
•    Brânza sărată
•    Paste
•    Pâine, chifle
•    Covrigi, biscuiţi, popcorn