Totul despre quercetina: ce este, beneficii pentru sanatate, mod de administrare

quercitina2
Quercetina este un flavonoid intalnit in legume si fructe. Aceasta are proprietati antioxidante puternice. De aceea, este recomandata ca supliment alimentar in multiple afectiuni. Chiar daca are numeroase beneficii pentru intregul organism, este indicat sa fie administrata in dozele recomandate de catre medic.

Ce este quercetina?

Quercetina este un flavonoid sau un pigment intalnit in unele alimente vegetale. Aceasta are rolul de a colora vegetalele in care se afla. Daca se doreste a fi consumata in stare naturala, se recomanda urmatoarele alimente:

  • fructe (fructe de padure, citrice, cirese, struguri rosii, mere);
  • legume (rosii, ceapa rosie, broccoli, asparagus, kale, ardei verzi si galbeni);
  • cereale (hrisca);           
  • ginkgo biloba;
  • salvie;
  • ulei de masline;
  • ceai (ceai negru, ceai verde);
  • vin roșu.          

Este important de mentionat ca proportia de quercetina in alimente depinde foarte mult de mediul in care fructele si legumele au crescut. Tipul de sol, dar si continutul acestuia in nutrienti sunt principalii factori care pot sa modifice compozitia recoltei.

quercitina1

Quercetina are un puternic rol antioxidant in organismul uman. Astfel, poate reduce radicalii liberi care se formeaza in cadrul diferitelor procese metabolice din organism. In acest mod, riscul de a dezvolta diferite afectiuni

Suplimentele cu quercetina

In farmacii exista o multitudine de suplimente ce contin quercetina. Cu toate acestea, este important de cunoscut faptul ca biodisponibilitatea suplimentelor care contin doar quercetina este foarte scazuta. Ca urmare, se absoarbe o cantitate foarte mica de substanta.

Pentru ca suplimentele sa aiba o biodisponibilitate mai ridicata, quercetina se asociaza cu diferiti flavonoizi, precum:

  • vitamina C;
  • zincul;
  • catechinele;
  • resveratrolul;
  • genisteina;
  • bromelaina.

Doza recomandata de quercetina este intre 500 - 1000 mg pe zi.

Quercetina beneficii

Beneficiile quercetinei se manifestă indiferent de forma administrată (consumata in alimente sau suplimentarea dietei cu forme farmaceutice). Se estimeaza ca o dieta echilibrata din punct de vedere nutritional asigura o cantitate de aproximativ 100 g de quercetina zilnic.

Reducerea inflamatiei

Studiile au demonstrat ca administrarea constanta de quercetina in cantitati optime pentru fiecare persoana scade inflamatia din organism.

Scaderea este considerabila, deoarece permite reducerea simptomelor specifice procesului inflamator.

Mecanismul prin care inflamatia este redusa este reprezentat de neutralizarea radicalilor liberi. Acestia sunt compusi care se formeaza in urma proceselor metabolice din organism si care determina:

  • acidifierea mediului in care se afla;
  • distrugerea membranelor celulare;
  • alterarea materialului genetic;
  • moartea celulara.

Prezenta radicalilor liberi pentru o perioada lunga de timp afecteaza functionalitatea organelor, ceea ce favorizeaza instalarea diferitelor afectiuni.

Amelioreaza reactiile alergice

Simptomele reactiilor alergice sunt ameliorate considerabil tot prin mecanismul de reducere a proceselor inflamatorii. Suplimentar, quercetina contribuie si la inhibarea secretiei de histamina, principalul factor implicat in generarea reactiilor alergice.

In prezent, se efectueaza studii amanuntite pentru a stabili cu exactitate cum ar putea fi folosita quercetina la persoanele cu alergii. Aceste studii sunt necesare, deoarece s-a evidentiat suprimarea socului anafilactic la soarecii de laborator alergici la arahide, in prezenta alergenului.

Proprietati anticancerigene

Celulele canceroase se dezvolta intr-un mediu acid. Ca urmare, abundenta radicalilor liberi favorizeaza dezvoltarea proceselor neoplazice. Insa, daca este administrata quercetina, ce are rolul de a reduce concentratia radicaliilor liberi, riscul de a dezvolta cancer se diminueaza.

Previne bolile neurodegenerative

Studiile de cercetare realizate pe animalele de laborator au evidentiat ca administrarea quercetinei amelioreaza simptomatologia bolii Alzheimer.

Astfel, dupa suplimentarea dietei cu acest flavonoid, soarecii au avut rezultate mai bune in ceea ce priveste realizarea testelor cognitive.

In ceea ce priveste boala Alzheimer, s-a demonstrat ca persoanele care consuma frecvent cafea au un risc mai scazut de a dezvolta aceasta patologie. Meritele se datoreaza continutului de quercetina din cafea.

Amelioreaza hipertensiunea arteriala

Hipertensiunea arteriala reprezinta o patogie cardiaca frecvent intalnita la persoanele adulte. In ceea ce priveste utilizarea quercetinei la persoanele hipertensive, s-a demonstrat o scadere semnificativa a acesteia, dupa administrarea flavonoidului.

Studiile au evidentiat o scadere cu pana la 5,8 mmHg a presiunii sistolice si cu 2,6 mmHg a presiunii diastolice. Insa, pentru a se standardiza un plan terapeutic care sa includa quercetina, sunt necesare studii suplimentare.

De asemenea, quercetina prezinta si un factor de protectie pentru vasele de sange, reducand ateroscleroza. Aceasta consta in formarea si aderarea unor placi de colesterol care se pot desprinde oricand, ducand la infarct miocardic sau la accident vascular cerebral.  

Alte beneficii

Avantajele administrarii quercetinei sunt multiple, aceasta actionand la nivelul intregului organism. Printre cele mai frecvente beneficii ale acestei substante se afla:

  • imbunatatirea performantelor sportive;
  • mentinerea in limite normale a nivelului glicemiei;
  • intervine in regenerarea celulara;
  • scade nivelul de colesterol;
  • protejeaza impotriva infectiilor urinare;
  • are efect antibacterian si antiviral;
  • amelioreaza simptomatologia din astm

Quercetina efecte adverse

Consumul in exces al alimentelor ce contin cantitati mari de quercetina nu conduce la aparitia efectelor secundare. Insa, daca se administreaza o cantitate mai mare de suplimente fata de indicatiile medicului, pacientul se poate confrunta cu:

  • cefalee (durere de cap);
  • parestezii (furnicaturi);
  • dureri gastrice.

In cazul aparitiei acestor simptome, este recomandat a consulta medicul.

Quercetin contraindicatii

Quercetina este o substanta destul de sigura in ceea ce priveste administrarea sub forma de suplimente. Cu toate acestea, nu s-au efectuat studii suficiente asupra unor categorii de persoane. De aceea, quercetina este de evitat a se administra la femeile:

  • insarcinate;
  • care alapteaza.

De asemenea, este important a mentiona medicului tratamentele urmate.

Quercetina poate reactiona cu alte suplimente sau medicamente, conducand la reactii secundare. Printre principalele substante medicamentoase care interactioneaza cu quercetina se afla:

  • antibioticele;
  • anticoagulantele orale;
  • corticosteroizii;
  • digoxina;
  • ciclosporina.

Quercetin pentru copii

Quercetina, acest flavonoid cu beneficii multiple asupra organismului, are o putere de a distruge radicalii liberi de 5 ori mai mare, comparativ cu vitamina C. Ca urmare, se administreaza atat la copii, cat si la adulti.

Administrarea acestui supliment alimentar la copii se face doar la recomandarea medicului, care stabileste dozele si schema terapeutica.

Quercetina este un flavonoid cu un puternic efect antioxidant. Administrarea acesteia este insotita de numeroase avantaje pentru sanatate, precum: distrugerea radicalilor liberi, prevenirea bolilor cardiovasculare si neurodegenerative sau ameliorarea simptomatologiei reactiilor alergice.

Este recomandat ca administrarea suplimentelor pe baza de quercitina sa fie facuta doar la indicatiile medicului.

Bibliografie:

www.webmd.com, https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/quercetin-uses-and-risks, accesat la data 30.08.2022;
www.healthline.com, https://www.healthline.com/nutrition/quercetin#bottom-line, accesat la data 30.08.2022;
www.mountsinai.org, https://www.mountsinai.org/health-library/supplement/quercetin, accesat la data 30.08.2022;
www.medicalnewstoday.com, https://www.medicalnewstoday.com/articles/324170#dosage, accesat la data 30.08.2022;
www.verywellhealth.com, https://www.verywellhealth.com/the-benefits-of-quercetin-89071, accesat la data 30.08.2022;
www.verywellhealth.com, https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/quercetin-what-it-is-how-much-you-need-and-where-to-find-it/, accesat la data 30.08.2022.