Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Sa bem sau sa nu bem cafea?

Cafeaua face parte din rutina de zi cu zi a multor oameni, indiferent daca este savurata dimineata pentru a furniza energie sau dupa-amiaza dupa pranz. Pentru majoritatea oamenilor, o ceasca fierbinte de cafea este o placere reconfortanta si aromata. 

Mai mult decat atat, studiile recente asociaza cafeaua cu mai multe beneficii pentru sanatate, printre care se numara si un risc scazut de moarte timpurie, dupa cum arata un raport publicat in luna februarie de Harvard Medical School.

"Cunostintele noastre despre cafea se inmultesc. Pe zi ce trece invatam mai multe atat despre beneficiile, cat si despre riscurile consumului de cafea", sustine dr. Eric Rimm, profesor de epidemiologie si nutritie la Scoala de Sanatate Publica Harvard “T.H. Chan”. 

Cafeaua – sursa importanta de antioxidanti si nutrienti

Cafeaua provine din semintele sau boabele extrase din fructele arborelui de cafea, care se aseamana cu ciresele. Atunci cand torni apa fierbinte peste aceste boabe uscate, prajite si macinate, vei obtine bautura aromata atat de apreciata de milioane de oameni la nivel mondial. 

Boabele de cafea nu sunt numai gustoase, ele contin si cantitati mici de magneziu, potasiu si niacina (cunoscuta ca vitamina B3). Evident, contin cafeina, care poate reduce oboseala si poate imbunatati vigilenta si capacitatea de concentrare. 

Cafeaua – protectoare pentru bolile cardiovasculare
In plus, boabele de cafea au un continut bogat in compusi puternici, cum ar fi acidul clorogenic si polifenoli, care au proprietati antioxidante si care ajuta la prevenirea deteriorarii celulelor. Impreuna, acesti compusi, pot intarzia absorbtia zaharului din intestin in sange sange, cresc rata metabolica bazala si ajuta vasele de sange sa se contracte si sa se relaxeze, considera dr. Rimm si colegii sai de la Harvard. Aceste actiuni explica de ce cafeaua este asociata cu o tensiune arteriala mai mica, un ritm mai lent de crestere in greutate pe masura ce inaintam in varsta, precum si un risc redus de a dezvolta diabet zaharat de tip 2, boli de inima sau boli neurologice. "Putem spune cu certitudine ca cel mai mare beneficiu este in domeniul diabetului zaharat si al obezitatii", explica dr. Rimm.

Alte beneficii ale cafelei pentru sanatate

Cafeaua imbunatateste performanta fizica
Cafeina stimuleaza sistemul nervos sa trimita semnale catre celulele de grasime pentru a descompune grasimea corporala in acizi grasi liberi, care furnizeaza energie organismului.

Cafeaua contine nutrienti importanti
O ceasca de cafea contine o serie de nutrienti importanti pentru organism:
•    Riboflavina (vitamina B2): 11% din doza zilnica recomandata
•    Acid pantotenic (vitamina B5): 6% din doza zilnica recomandata
•    Mangan si potasiu: 3% din doza zilnica recomandata
•    Magneziu si niacina (B3): 2% din doza zilnica recomandata

Cafeaua reduce riscul de boli neurologice
Cafeaua este asociata cu un risc redus de boli neurologice, cum ar fi boala Parkinson si boala Alzheimer. "Cafeina are proprietati neuroprotectoare. Insa in cafea, exista si alte substante in plus fata de cafeina, care ajuta functia neurologica si sistemul imun", spune dr. Richard Fox, medic neurolog la Cleveland Clinic.

Cafeaua inlatura riscul de depresie si te face mai fericit
Cafeaua poate sa reduca semnificativ riscul de suicid. Un studiu de la Harvard, publicat în 2011, arata ca femeile care beau 4 sau mai multe cesti de cafea pe zi au avut un risc cu 20% mai mic de depresie. Un alt studiu a demonstrat ca persoanele care beau 4 sau mai multe cesti de cafea pe zi au cu 53% mai putine sanse sa se sinucida.

Cafeaua reduce riscul de cancer
Agentia Internationala pentru Cercetare in Domeniul Cancerului (IARC) a analizat mai multe date privind legatura dintre cafea si riscul de cancer. Daca in 1991, IARC includea cafeaua pe lista alimentelor cu "potential cancerigen pentru om", studiile recente demonstreaza rolul cafelei in scaderea riscului de cancer de ficat si cancer colorectal, sustin expertii de la Mayo Clinic.

Cand devine cafeaua nociva?

Dr. Eric Rimm spune ca beneficiile cafelei pentru sanatate sunt asociate cu un consum intre una si cinci cesti de cafea pe zi. 

Daca esti gravida sau incearci sa ramai insarcinata trebuie sa eviti consumul unor cantitati mari de cafeina. Ghidurile internationale recomanda un consum limitat de cafeina in sarcina, la mai putin de 200 mg, pentru a evita vreun risc asupra copilului.

Mai mult de 300 de miligrame de cafeina pe zi poate fi nociva

Prea multa cafeina - peste 300 de miligrame pe zi - poate duce la insomnie, nervozitate si palpitatii cardiace. In plus, cafeina consumata dupa pranz poate perturba somnul. "Daca bei cafea si dormi mai putin de 7 ore in fiecare noapte, s-ar putea sa ai un risc crescut de a dezvolta alte afectiuni cronice pe termen lung", spune dr. Rimm. Prea multa cafeina poate creste valorile tensiunii arteriale. Vestea buna este ca efectele negative ale cafeinei dispar atunci cand aceasta este eliminata din dieta.

Continut cafeina in cafea si in diverse alte bauturi:
•    1 ceasca Espresso (30 ml): 40-75 mg 
•    1 ceasca Espresso decafeinizat (30 ml): 0-15 mg 
•    1 ceasca Cappuccino (60-100 ml): 154 mg
•    1 cafea filtru (240 ml): 95-200 mg 
•    1 cafea filtru decafeinizata (240 ml): 2-12 mg 
•    1 cana ceai negru (240 ml): 14-61 mg 
•    1 cana ceai negru decafeinizat (240 ml): 0-12 mg 
•    1 cana ceai verde (240 ml): 24-40 mg 
•    1 Coca-cola (355 ml): 35 mg 
•    1 Coca-cola zero (355 ml): 35 mg 
•    1 Coca-cola diet (355 ml): 38-47 mg 
•    1 Pepsi (355 ml): 32-39 mg 
•    1 Sprite (355 ml): 0 mg 
•    1 ceasca ciocolata calda (235 ml): 5-8 mg
•    2-3 tablete de ciocolata (20 g) - 12 mg

Cafeaua mai contine si o serie de substante uleioase care odata ingerate, cresc riscul de boli de inima. Aceste substante se numesc diterpeni, cum ar fi cafestol si kahweol, Ele ajung in organism daca bei cafea nefiltrata – cafea obtinuta cu ajutorul presei franceze sau cafea la ibric. "Consumul intre 5 si 8 cesti de cafea nefiltrata pe zi poate creste nivelul de LDL colesterol si, implicit, de boli de inima", explica dr. Rimm. 

Cafeaua devine nociva atunci cand este consumata impreuna cu lapte condensat si zahar. Acestea cresc aportul de calorii, nivelul de grasimi saturate din organism si cantitatea de zahar din sange, favorizand astfel cresterea in greutate. 

Sfatul specialistilor este sa nu bei mai mult de cinci cesti de cafea pe zi, pentru a te bucura de beneficiile sale pentru sanatate. Iar daca nu esti un bautor de cafea, nu trebuie neaparat sa incluzi cafeaua in dieta pentru a te mentine sanatos. Exista o multime de alte alimente si bauturi bogate in nutrienti si cu proprietati antioxidante pe care te poti baza, cum ar fi ceaiurile din plante, fructele si legumele.

Surse:
www.health.harvard.edu
www.mayoclinic.org
www.health.clevelandclinic.org
www.authoritynutrition.com