Noi dovezi ca o dieta sanatoasa pentru inima ajuta si in lupta impotriva cancerului de prostata

Noi dovezi ca o dieta sanatoasa pentru inima ajuta si in lupta impotriva cancerului de prostata

Inlocuieste carbohidratii rafinati cu grasimi vegetale pentru a incetini evolutia cancerului  de prostata in stadiu incipient spre o forma mai fatala.

De-a lungul anilor, s-au acumulat dovezi potrivit carora barbatii care au un regim alimentar sanatos pentru inima si care fac exercitii fizice in mod regulat sunt supusi unui risc mai mic de a dezvolta cancer de prostata. Dar rezultatele recente ale unui studiu condus de Harvard University sugereaza ca si dupa ce un barbat este diagnosticat cu cancer de prostata, alimentatia sanatoasa poate ajuta la cresterea sanselor in favoarea sa.

„Acesta este unul dintre primele studii care evalueaza interventiile alimentare dupa ce barbatii au fost diagnosticati cu cancer de prostata”, afirma Dr. Marc B. Garnick, specialist in cancer de prostata la Centrul Medical Beth Israel Deaconess afiliat la Harvard. „Sprijina ideea ca teoretic poti modifica comportamentul cancerului care este inca limitat la glanda prostata.”

Rezultatele sugereaza ca un pas cheie privind alimentatia in lupta impotriva cancerului de prostata este inlocuirea grasimilor animale si carbohidratilor rafinati cu grasimi vegetale mai sanatoase din alimente de tipul avocado, alune, soia, ulei de rapita si de masline. Barbatii care fac acest lucru au un risc mai mic de a dezvolta cancer de prostata mai agresiv si mai periculos, fata de tipul cu evolutie lenta si cu risc scazut cu care si nu din cauza caruia mor barbatii.

Grasimile sanatoase reduc riscul?

Studiul de la Harvard a implicat aproximativ 4.500 de barbati care au fost diagnosticati cu cancer de prostata in stadiu incipient, fara metastaze (nu se extinsese dincolo de glanda prostata in alte parti ale corpului). Cercetatorii au aflat ce mananca barbatii datorita sondajelor detaliate privind alimentatia pe care fiecare participant la studiu a trebuie sa le completeze periodic.

Barbatii care au mancat cele mai multe grasimi vegetale au fost mai putin supusi riscului de a dezvolta forme letale de cancer de prostata, comparativ cu barbatii cu diete mai bogate in grasimi animale. Majoritatea grasimilor vegetale au provenit din uleiurile din sosurile de salate si din nuci.

Oare aceasta inseamna ca ceva din grasimile vegetale ajuta la tinerea sub control a cancerului? Nu putem raspunde cu exactitate la aceasta intrebare pe baza acestui studiu, desi grasimile vegetale contin intr-adevar anumite substante care ar putea, ipotetic, sa ajute la controlarea cancerului prin suprimarea deteriorarii si inflamarii celulare.

O alta posibilitate este ca barbatii au beneficiat de un consum mai mic de carbohidrati. Barbatii care au inlocuit 10% din numarul total de calorii din carbohidrati cu calorii din uleiuri vegetale au fost cu 29% mai putin supusi riscului de a deceda din cauza cancerului de prostata pe parcursul celor 8 ani de urmarire.

Asta inseamna ca dietele cu continut scazut de carbohidrati ajuta in lupta contra cancerului? Din nou, nu putem fi siguri. Studiul ne spune ca barbatii care au mancat cele mai multe grasimi vegetale, comparativ cu grasimile animale si carbohidrati, sunt supusi unui risc mai mic de a dezvolta cancer letal. Dar nu ne spune si de ce.

Acest studiu si multe altele asemanatoare arata mereu in aceeasi directie: traditionala dieta apuseana – relativ bogata in carne rosie si alte surse de grasimi animale – vine impreuna cu un risc mai mare de cancer. „Unul dintre lucrurile pe care le spun pacientilor mei este sa nu manance grasimi animale sau cel putin sa reduca consumul acestora” afirma Dr. Garnick, editor al Annual Report on Prostate Diseases, de la Universitatea Harvard.

Zeci de ani de date stiintifice ne arata ca barbatii care consuma o cantitate mare de grasimi animale au cel mai mare risc de a face cancer de prostata. Acestea fiind spuse, studiile care doar observa legaturile statistice dintre alimente si boala ne lasa intotdeauna putin confuzi. Se poate dovedi ca barbatii din aceste studii au risc mai redus de cancer din motive care nu au legatura cu alimentele pe care le consuma. „Foarte multe lucruri carora li s-a facut reclama ca fiind benefice tind sa nu mai fie asa odata ce sunt supuse unei testari riguroase” afirma Dr. Garnick.

Ce poti face deocamdata

In timp ce stiinta incearca sa puna detaliile cap la cap, barbatii pot retine ca a consuma uleiuri vegetale, mai putine (sau mai sanatoase) alimente bogate in carbohidrati si mai putina carne rosie inseamna o dieta mai sanatoasa. Acesti pasi ajuta si in lupta impotriva bolilor cardiace, care raman principala cauza de deces a barbatilor americani. De fapt, studiul a mai aratat si ca barbatii care au mancat cele mai multe grasimi vegetale au fost cu 34% mai putin supusi riscului de a deceda din orice cauza – nu doar din cauza cancerului de prostata.

In cele din urma, ceea ce este bun pentru inima pare bun si pentru prostata. La fel ca in cazul multor intrebari privind sanatatea, raspunsul final este nesigur, dar poti face multe pentru a inclina balanta in favoarea ta.

Suplimentele alimentare: nu sunt pastile magice

Licopenul este un pigment din fructele rosii de tipul rosiilor si pepenelui rosu. Consumul de sos de tomate si alte mancaruri cu licopen este de regula asociat cu un risc redus de cancer de prostata. Nu exista nicio dovada clara deocamdata ca administrarea de suplimente cu licopen previne cancerul de prostata.

Vitamina E este un nutrient antioxidant ce se gaseste in numeroase fructe, legume si seminte. Studiul SELECT nu a descoperit nicio dovada ca 400 de unitati internationale (UI) pe zi de vitamina E dintr-un supliment alimentar previn cancerul de prostata. Analizarea ulterioara a rezultatelor studiului SELECT a aratat ca barbatii care au luat vitamina E au fost supusi unui risc mai mare de cancer de prostata decat cei care au luat o tableta cu placebo inactiv.

Seleniul este o substanta chimica ce se regaseste in mod natural in sol, panza freatica si anumite alimente. Studiul SELECT nu a descoperit nicio dovada ca 200 micrograme pe zi de seleniu ca supliment alimentar previn cancerul de prostata.

Text: www.health.harvard.edu