Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Mituri despre vremea friguroasa iarna

Iarna, frigul si conditiile meteo pot fi periculoase daca nu esti pregatit sau daca ceea ce stii tu nu este atat de corect. Intelege si invata despre cele mai sigure modalitati de a te proteja.

Mit: Daca nu te imbraci gros, poti raci

Cu toate ca racelile si gripa sunt frecvente iarna, ele nu sunt cauzate de vremea friguroasa. Faci raceala sau gripa deoarece te infectezi cu virusul gripal sau unul din peste cele 200 de virusuri respiratorii care determina raceala comuna. Contactezi virusul atingandu-ti nasul, gura sau ochii fara sa te fi spalat pe maini cu apa si sapun. Unii specialisti afirma ca virusurile specifice sezonului rece se raspandesc mai usor iarna, iar altii ca gerul usuca mucoasa nazala, favorizand multiplicarea virusurilor.

Mit: Barbatii si femeile resimt gerul la aceeasi temperatura

Ai observat ca mainile si picioarele femeilor se racesc mai repede decat in cazul barbatilor? Acest lucru are legatura cu faptul ca temperatura exterioara la care corpul femeilor si al barbatilor incepe sa conserve caldura variaza cu aproape 3 ºC.

Cand temperatura din mediu scade pana la un anumit grad, corpul incepe sa pastreze caldura prin scaderea fluxului sangvin la nivelul mainilor si picioarelor, ceea ce duce la racirea lor. Pentru barbati aceasta inseamna 21 grade Celsius, iar pentru femei 19-20 grade Celsius.

Mit: Cea mai mare parte a caldurii corporale se pierde la nivelul capului

Porti pierde caldura la nivelul capului, in aceeasi masura ca in oricare alta parte a corpului expusa la frig. Intr-un studiu din 2008 aparut in British Medical Journal se arata ca pierderea de caldura la nivelul capului este de aproape 10%. Depinde si de cat par ai la nivelul capului si de cat efort vei face afara. Deci, nu iesi iarna din casa doar cu o caciula, ca protectie impotriva frigului, poarta fular, manusi, geaca si incaltaminte calduroasa. De asemenea, este bine sa stii ca in cazul copiilor, raportul dintre cap si corp este mai mare decat in cazul unui adult. Copiii pierd proportional mai multa caldura la nivelul capului, ca urmare, cu atat mai importante sunt caciulile in cazul lor.

Mit: Imbracarea in straturi iti tine de cald

Este adevat ca imbracarea in straturi le permite oamenilor sa se adapteze pentru diferite activitati. Dar si o singura piesa de imbracaminte bine confectionata, calduroasa, va avea acelasi efect in ceea ce priveste mentinerea caldurii.

Imbracarea in straturi este justificabila la persoanele care se implica in tot felul de activitati fizice. Pentru cele mai bune rezultate, poarta imbracaminte din polipropilena sau alta tesatura sintetica pe piele, un strat intermediar din tricot (care poate fi scos daca iti este prea cald) si un strat exterior din material sintetic.

Mit: Alcoolul iti tine de cald

Consumul de alcool te poate incalzi, pentru ca accelereaza circulatia sangelui la suprafata pielii. Dar, de fapt, vasele de sange se dilata, ceea ce te va face sa te simti cald pentru cateva secunde, insa ceea ce se intampla este pierderea mai rapida a caldurii. Consumul de alcool iarna scade, de asemenea, procesul natural de aparitie a frisoanelor, contractii musculare care produc caldura. Dar cea mai rea parte a consumului de alcool este ca afecteaza judecata.

Mit: Nu ai nevoie de ochelari de soare iarna

Cu toate ca soarele este mai putin intens iarna, exista suficiente raze ultraviolete care pot dauna ochilor, cu atat mai mult cu cat este zapada afara care reflecta razele soarelui.

Mit: Iarna, nu ai nevoie de crema solara cu factor de protectie

Eliminarea folosirii produselor cu factor de protectie solara iarna este o mare greseala. Oamenii nu realizeaza ca pielea este la risc in urma expunerii la radiatiile ultraviolete si in lunile de iarna. De fapt, acest risc este prezent 365 de zile pe an. Razele ultraviolete patrund prin nori si ajung fara probleme la nivelul pielii.

Mit: Vremea rece te poate face sa te simti trist

Desi multi oameni au iarna manifestari specifice tulburarii afective sezoniere, acestea au mai mult legatura cu lipsa luminii decat cu frigul. Creierul produce mai putina serotonina, ceea ce te va face sa te simti obosit, lipsit de energie si cu capacitate mai mica de concentrare si sa iei in greutate.

Mit: Nu ar trebui sa faci miscare afara iarna

Potrivit Colegiului American de Medicina Sportiva, daca ai o conditie fizica buna, nu ar trebui sa existe probleme daca faci miscare afara iarna – cu conditia sa fii echipat corespunzator. Corpul va lucra mai mult cand este frig afara, ceea ce va stimula metabolismul, cu arderea mai multor calorii. In plus, exercitiile stimuleaza eliberarea de endorfine, ceea ce ar putea ajuta la ameliorarea tulburarii afective sezoniere.  Insa daca ai probleme cu inima, plamanii sau alte afectiuni, intreaba medicul daca ai voie sa faci sport afara iarna.

Mit: Alergiile dispar iarna

Raceala este insotita de manifestari precum nasul infundat, dar acest simptom poate fi datorat si unei alergii. Acarienii din praful de casa, mucegaiurile si parul de animale pot fi inca o problema daca animalele de companie sunt tinute in casa, mai ales daca nu se deschid ferestrele, ceea ce afecteaza calitatea aerului. Simptomele alergiei iti pot da impresia ca ai o infectie a sinusurilor care nu mai trece.

Mit: Temperaturile scazute cauzeaza pierderea parului

Temperaturile scazute nu inseamna o marire a ratei caderii parului. De fapt, vremea mai rece poate creste productia numarul firelor de par ale unei persoane, potrivit Centrului Chloe pentru Refacerea Parului. Asa cum iarna, cainii pot avea o blana mai groasa, la fel si oamenii pot avea un par mai bogat, care sa ii ajute sa isi mentina caldura.

Mit: Femeile se ingrasa 5 kg iarna

Este o zicala potrivit careia singurul mod in care ii poti face rau corpului in perioada sarbatorilor este sa fii inactiv. Iar acest lucru este valabil nu numai in cazul femeilor, ci si al barbatilor. Toti cei care nu fac miscare, stau pe canapea toata ziua si mananca nesanatos vor lua in greutate iarna. Oamenii se ingrasa, de regula, 0.5-1 kilogram in timpul sezonului rece. Problema este insa ca majoritatea oamenilor nu pierd aceste kilogramele in plus pana primavara, ele acumulandu-se.

Mit: Vitamina C vindeca raceala

Este pe jumatate adevarat. Vitamina C are efecte antivirale, iar studiile au aratat ca poate reduce severitatea si durata racelii si a gripei daca este administrata in cantitati suficiente. Alimentele bogate in vitamina C ajuta la intarirea sistemului imunitar, care te protejeaza de imbolnavire.

Mit: “Hraneste febra si infometeaza raceala”

Este foarte putin probabil ca un doctor sa iti sugereze sa nu mananci cand esti bolnav. Corpul lucreaza pentru a se reface si are nevoie de toata energia pe care o poate obtine din alimente, dar dintr-o sursa buna. Are nevoie de ingredientul potrivit pentru a lupta cu boala si pentru a-ti intari imunitatea, iar acest lucru nu inseamna mai multe calorii. Mananca ceva usor si hidrateaza-te suficient.

 Surse de informatie:

  • www.healthline.com
  • www.urmc.rochester.edu
  • www.msn.com/en-us