EDU.REGINAMARIA.RO

Curiozitatea – o posibila sursa a fericirii la birou

Articol de Psihoterapeut Mihaela Bandoc Psiholog Psihologie

Adevărata curiozitate izvorăște din dorința de a ridica propriul nivel de cunoștințe și aptitudini, este cea care ne determina să ne dorim să învățăm lucruri noi care să ne ajute să progresăm. Pentru aceasta, trebuie să rămânem deschiși și fără prejudecăți, să (ne) punem întrebări, să citim diversificat și să acceptăm orice provocare.

Chiar și pe cel mai elementar plan, cel al nevoilor fiziologice, cine își dorește să consume la nesfârșit același fel de mâncare, chiar dacă este perfectă din punct de vedere nutrițional? Nevoia de nou este indubitabil o nevoie fundamentală a oamenilor, iar curiozitatea reprezintă mecanismul psihologic menit să satisfacă această nevoie.

Raportul ,, SAS Curiozity at Work”, definește curiozitatea ca fiind impulsul de a căuta noi informații, experiențe și de a explora noi posibilități subliniind importanța acestei trăsături indiferent de vârstă. Așadar, cum putem ști ce ne place sau ce nu ne place sau cum descoperim la ce am putea fi buni dacă nu încercăm? Cât de mult din opiniile noastre sunt compuse din prezumții?

Beneficii

În timp ce copiii sunt curioși în mod natural, curiozitatea și dorința de a încerca lucruri noi joacă un rol și mai mare în viața noastră de adulți și în munca pe care o desfășurăm.Este dovedit științific că atunci când suntem curioși, învățăm mult mai bine și mai ușor; o minte curioasă are o capacitate de învățare îmbunătățită și o memorie mai bună. Atunci când suntem curioși, căutăm informații învățând cu plăcere, motivația fiind intrinsecă, activând acea zonă din creier care este implicată atunci când primește o recompensă externă.

După cum se explica într-un articol apărut în ,,The Guardian”, cercetările au arătat o legătură între curiozitate și fericire. Dacă sunteți un angajat care a primit feedback pozitiv cu privire la un proiect la care ați lucrat sau v-ați folosit abilitățile pentru a contribui la succesul unui proiect, este foarte posibil să vă implicați în continuare în acest tip de activitate. Pe de altă parte, dacă ați primit un răspuns negativ în legătură cu implicarea într-o anumită activitate, este puțin probabil să vă implicați din nou. Din păcate, de multe ori experiența noastră arată că amânăm să încercăm lucruri noi, chiar dacă acestea ar putea fi bune, ceea ce ne poate împiedica să descoperim noi abilități și interese.

După cum subliniază articolul, cercetările au arătat că nevoia de a cunoaște lucruri noi are un impact deosebit aspura memoriei noastre. Când suntem curioși, accesăm informații fără a acorda o atenție conștientă; cu alte cuvinte ne angajăm în munca noastră. S-a demonstrat de asemenea, consolidarea conexiunilor cu ceilalți oameni, inclusiv cu colegii de muncă, acest lucru fiind unul dintre cei mai semnificativi contribuitori la fericirea angajaților. Nevoia de explorare și de căutare a noului ne menține vigilenți, dobândind astfel noi informații despre mediul înconjurător aflat în permanentă schimbare.

Oamenii devin curioși atunci când le lipsește informația, acest lucru creând un sentiment de incertitudine care îi determină să caute pentru a descoperi informațiile de care au nevoie, curiozitatea reflectând și motivația noastră de a căuta noi provocări, de a ne extinde și de a ne exercita capacitățile, de a explora și învăța pentru a genera experiențe pozitive.

Un alt beneficiu al curiozității este că, contribuie la dezvoltarea inteligentei, sporește perseverența și atenția propulsându-ne spre un angajament mai profund, spre performanțe superioare și obiective semnificative. Intersul oamenilor față de modul în care alții gândesc, simt și se comportă, rămâne apanajul curiozității.

Descoperire. Învățare. Inovare

Un angajat curios este un atuu pentru orice angajator. La urma urmei, inovarea este imposibilă în absența curiozității; ea le permite angajaților să descopere soluții la probleme gândind ,,în afara cutiei”. După cum spunea Walt Disney: ”Continuăm să mergem înainte,să deschidem noi uși și să încercăm lucruri noi pentru că suntem curioși și curiozitatea ne conduce pe noi căi.”

Un angajat curios nu își vede abilitățile ca fiind ,,fixe”, el caută în mod continuu modalități pentru a-și dezvolta abilitățile prin învățare și dezvoltare continuă, toate acestea fiind posibile doar cu ajutorul curiozității.

Încercarea de lucruri noi

A fi suficient de curioși pentru a încerca lucruri noi, ne cere adesea să ieșim din zona noastră de confort, ceea ce poate părea înfricoșător. Vestea bună este că, atunci când ieșim din zona noastră de confort, crește stima de sine, ceea ce duce la creșterea stării de bine, iar prin extensie, la fericirea noastră cât și a colegilor noștri de la locul de muncă. 

O meta-analiză efectuată de ,,Personality and Social Psychology Review”( PSPR), a concluzionat că angajații care simt o legătură cu colegii lor, dar și cu angajatorul, au o mai bună stare de sănătate și implicit sunt mai fericiți. După cum a spus Dr. Maria Kangas de la Departamentul de Psihologie al Universității Macquarie din Australia în The Guardian: ,,Nu ne putem schimba genetica, dar ne putem forța dincolo de zona de confort doar întrebând: ,,Când a fost ultima data când am făcut ceva nou sau în afara rutinei mele obișnuite?”.

Sănătatea mintală este primordială pentru ființele umane existând nevoia de a iniția și a menține relații sănătoase în plan personal și profesional, relații care aduc sprijin și suport îmbogățind starea de spirit aducând plus valoare.

Surse

  • Curiosity@Work Report – 2021 – SAS, https://www.sas.com/content/dam/SAS/documents/corporate-collateral/brochures/en-curiosity-at-work-112457.pdf
  • https://blog.benify.com/how-curiosity-creates-happiness-in-the-workplace
  • Personality and Social Psychology Review, Submission Guidelines / Content: Editor: Jonathan M. Adler