EDU.REGINAMARIA.RO

COVID-19 si redeschiderea scolilor: rolul profesorilor in integrarea elevilor

Profesorii au un rol important in a ajuta copiii sa se pregateasca, sa urmeze recomandarile autoritatilor, dar si sa se recupereze dupa o criza de sanatate publica, asa cum este pandemia actuala de COVID-19. Orice situatie de criza reprezinta o posibilitate de invatare pentru copii, astfel incat acestia sa-si poata gestiona emotiile, fricile, sa arate compasiune fata de semenii lor si sa colaboreze pentru a reduce pe cat posibil riscurile la adresa sanatatii lor si a celor din jur.

In acest context, este deosebit de important ca elevii sa participe la cursuri si sa continue sa invete, dar si sa poata face acest lucru intr-un mediu sigur, primitor, incluziv, bazat pe respect si sustinere. Scolile si profesorii joaca un rol vital in acest sens. Impartasirea informatiilor exacte si corecte si a faptelor bazate pe dovezi stiintifice despre COVID-19 ajuta la diminuarea temerilor si anxietatilor elevilor cu privire la boala si sustine, in acelasi timp, capacitatea lor de a face fata oricaror provocari generate de pandemia actuala.

Profesorii pot sa ofere educatie pentru sanatate specifica varstei!

Reprezentantii Organizatiei Mondiale a Sanatatii si ai agentiei guvernamentale UNICEF pun la dispozitia cadrelor didactice o serie de recomandari privind modul in care invatatorii si profesorii pot deveni promotori ai sanatatii prin implicarea si educarea elevilor de diferite varste (prescolari, elevi de clase primare, elevi de gimnaziu, liceeni si studenti) cu privire la prevenirea si limitarea raspandirii noului coronavirus si a altor virusuri.

Orice fel de conversatii sau activitati ar trebui sa ia intotdeauna in considerare nevoile specifice ale copiilor, recomandarile oferite de conducerea institutiei de invatamant, autoritati locale si / sau nationale si sa se bazeze pe surse de incredere precum UNICEF, OMS, CDC, ECDC, etc.

1. Sfaturi utile pentru profesorii din invatamantul prescolar

  • Concentrati-va pe comunicarea comportamentelor sanatoase, cum ar fi indrumarea prescolarilor sa tuseasca si sa stranute in pliul cotului
  • Una dintre cele mai bune modalitati de a proteja copiii de coronavirus si alte boli este de a incuraja pur si simplu spalarea regulata a mainilor cu apa si sapun, timp de cel putin 20 de secunde. Puteti face invatarea distractiva, obisnuind copiii sa cante un cantecel si sa danseze in timp ce se spala pe maini, pentru a-i face mai receptivi la mesaj.
  • Puneti in practica o modalitate prin care puteti urmari modul in care copiii se spala pe maini si gasiti modalitati de a-i recompensa pentru spalarea frecventa / in timp util a mainilor.
  • Folositi papusi, marionete sau diverse personaje pentru a le prezenta copiilor simptomele asociate infectiilor in general (stranut, tuse, febra), ce trebuie sa faca daca se simt rau (ii doare capul, stomacul se simt fierbinti sau obosesc repede), dar si cum se pot consola pe cineva care este bolnav (cultivarea empatiei si a comportamentelor de ingrijire in conditii de siguranta)
  • Limitati pe cat posibil activitatile care necesita lucrul apropiat in echipe, iar pentru activitatile sportive cereti copiilor sa se aseze mai departe unul de celalalt, astfel incat sa nu-si atinga prietenii

2. Sfaturi utile pentru profesorii din invatamantul primar:

  • Asigurati-va ca ascultati preocuparile copiilor si raspundeti la intrebarile lor intr-un mod adecvat varstei; nu-i coplesiti cu prea multe informatii
  • Incurajati copiii sa-si exprime sentimentele. Discutati despre diferitele sentimente pe care le pot experimenta si explicati-le ca acestea sunt reactii normale la o situatie anormala
  • Subliniati faptul ca fiecare dintre ei poate face mult pentru a se mentine in siguranta, atat pe ei insisi, cat si pe ceilalti. De exemplu, introduceti conceptul de distantare sociala si explicati-le sa stea mai departe de prieteni, sa evita spatiile aglomerate, sa nu atinga oamenii daca nu au nevoie de ajutor
  • Concentrati-va asupra comportamentelor sanatoase, cum ar fi indrumarea copiilor sa tuseasca si sa stranute in pliul cotului
  • Ajutati copiii sa inteleaga conceptele de baza privind prevenirea si controlul bolilor. Utilizati exercitii care demonstreaza modul in care germenii se pot raspandi. De exemplu, puteti pune apa colorata intr-o sticla de pulverizare si pulverizati-o pe o bucata de hartie alba, apoi observati cat de departe calatoresc picaturile
  • Demonstrati de ce este atat de important sa ne spalam pe maini cu apa si sapun timp de 20 de secunde. De exemplu, puneti o cantitate mica de sclipici in mainile unui elev si cereti-i sa le spele doar apa, apoi rugati colegii sa observe cat de mult sclipici ramane pe mainile copilului. Apoi, puneti-l sa se spele 20 de secunde cu apa si sapun, astfel incat sa observe cum a disparut sclipiciul
  • Puneti elevii sa analizeze imagini pentru a identifica comportamentele cu risc ridicat si sa sugereze modalitati de a le schimba. De exemplu, un profesor vine la scoala racit. Stranuta si isi acopera gura cu mana, dupa care da mana cu un coleg. Dupa aceea, profesorul isi sterge mainile cu un servetel, apoi merge la curs. Intrebati elevii unde a gresit profesorul si ce ar fi trebuit sa faca pentru a se proteja pe el si pe ceilalti?

3. Sfaturi utile pentru profesorii din invatamantul gimnazial si liceal:

  • Asigurati-va ca ascultati preocuparile elevilor si raspundeti la intrebarile acestora
  • Subliniati ca elevii pot face multe pentru a se mentine pe ei insisi si pe ceilalti in siguranta. De exemplu, introduceti conceptul de distantare sociala si concentrati-va asupra obiceiurilor sanatoase, cum ar fi spalatul des pe maini si indrumarea copiilor sa tuseasca si sa stranute in pliul cotului
  • Amintiti-le elevilor ca pot impartasi obiceiurile sanatoase cu familiile lor
  • Incurajati elevii sa previna si sa combata discriminarea. Discutati despre reactiile pe care le pot experimenta in legatura cu discriminarea si explicati-le ca acestea sunt reactii normale in situatii de urgenta.
  • Incurajati elevii sa-si exprime si sa-si comunice sentimentele, dar explicati si faptul ca frica si stigmatul inrautatesc o situatie dificila. Cuvintele conteaza si utilizarea unui limbaj care perpetueaza stereotipurile existente poate indeparta oamenii de la actiunile de care au nevoie pentru a se proteja.
  • Sustineti elevii sa infiinteze o agentie proprie prin intermediul careia sa promoveze comportamentele sanatoase
  • Incorporati educatia relevanta pentru sanatate in alte discipline. De exemplu, stiintele exacte pot acoperi studiul virusurilor, transmiterea bolilor si importanta vaccinurilor, in timp ce studiile sociale se pot concentra pe istoria pandemiilor si evolutia politicilor privind sanatatea si siguranta publica.

Educatia poate incuraja elevii sa devina promotori ai masurilor de prevenire si control a bolilor!

Copiii mici si elevii vor si pot sa fie implicati in actiunile de prevenire si control a raspandirii infectiei COVID-19 si a altor virusuri. Ei pot vorbi acasa, cu parintii sau cu prietenii lor din parc despre activitatile distractive pe care le invata la scoala despre prevenirea si controlul bolilor si pot, astfel, sa-i incurajeze pe altii sa practice comportamentele sanatoase.

Surse:
www.unicef.org
www.cdc.gov
www.teachermagazine.com.au
www.who.int
www.euro.who.int