EDU.REGINAMARIA.RO

COVID-19 si redeschiderea scolilor in siguranta

Noul an scolar care se apropie vine cu foarte multe emotii, griji si multa incertitudine privind siguranta copiilor, impunerea si respectarea masurilor de protectie impotriva noului coronavirus, participarea fizica sau online la cursuri si multe, multe altele. Singura certitudine este ca scolile isi vor redeschide portile.

“Dar cat de sigur este sa-ti duci copilul la scoala sau la gradinita in plina pandemie? este intrebarea la care cei mai multi parinti cauta raspuns acum. Exista motive intemeiate de ingrijorare, avand in vedere ca scolile au fost inchise cand se inregistrau in jur de 100 de cazuri noi de COVID-19 pe zi, iar acum vor fi redeschise cand zilnic, numarul cazurilor noi depaseste 1000. Exista multi parinti care efectiv nu stiu cum sa procedeze, penduland intre temerea ca scolile nu sunt realmente pregatite sa faca fata provocarilor primului an scolar in plina pandemie COVID-19 si certitudinea ca scoala si interactiunea din scoala sunt benefice pentru dezvoltarea armonioasa a copilului.

Expertii americani de la Centrul pentru Prevenirea si Controlul Bolilor din SUA (CDC), reprezentantii Organizatiei Mondiale a Sanatatii si reprezentantii UNICEF sunt de parere ca scolile trebuie redeschise, iar copiii trebuie sa mearga la cursuri daca sunt sanatosi. Cu totii se bazeaza pe un principiu folosit in medicina, care si-a dovedit de mult timp eficienta, si anume ca beneficiile participarii copiilor la cursuri depasesc riscurile privind transmiterea si imbolnavirea acestora cu noul coronavirus. Si asta pentru ca scolile joaca un rol esential in bunastarea comunitatilor, ofera programe de educatie si sprijin academic elevilor, precum si activitati si programe care ajuta la imbunatatirea sanatatii sociale si emotionale a elevilor.

Impactul COVID-19 asupra copiilor

Copiii par sa prezinte un risc mai mic de a contracta COVID-19 in comparatie cu adultii, sustin expertii CDC. Desi exista multe cazuri de imbolnavire cu noul coronavirus in randul copiilor, adultii reprezinta aproape 95% din cazurile raportate de COVID-19.

Datele raportate la inceputul pandemiei sugereaza ca un copil are mai putine sanse de a se imbolnavi cu pneumonie COVID-19 decat un adult si, atunci cand se imbolnaveste, are in general o forma de boala usoara. De asemenea rapoartele timpurii sugereaza ca numarul de cazuri de COVID-19 la copii poate varia in functie de varsta si de alti factori. De exemplu, adolescentii cu varsta cuprinsa intre 10 si 17 ani pot fi mai predispusi sa se infecteze cu SARS-CoV-2 decat copiii mai mici de 10 ani, dar adolescentii nu par sa aiba un risc mai mare de a dezvolta boli severe.

In ceea ce priveste copiii si adultii cu anumite afectiuni cronice, datele arata ca acestia prezinta un risc crescut de boala severa din cauza COVID-19, ceea ce inseamna ca pot necesita spitalizare, terapie intensiva sau un ventilator pentru a putea sa respire.

Exista cazuri, rare ce-i drept, in care anumiti copii au dezvoltat sindrom inflamator multisistemic (MIS-C) dupa expunerea la SARS-CoV-2.

Datele privind transmiterea SARS-CoV-2 in randul copiilor in scoli sunt limitate

Datele raportate din mai multe tari sugereaza ca majoritatea copiilor cu pneumonie COVID-19 au fost infectati de un membru al familiei. In plus, rapoartele publicate referitor la monitorizarea contactilor studentilor cu COVID-19 in scoli din Franta, Australia si Irlanda sugereaza ca studentii reprezinta o sursa mai mica de transmitere a virusului altor studenti comparativ cu membrii familiei. Cu toate acestea, este nevoie de mai multe informatii privind transmiterea SARS-CoV-2 intre copii si membrii gospodariei.

Experienta redeschiderii scolilor in alte tari si impactul asupra transmisiei SARS-CoV-2

Pe plan international, scolile au raspuns provocarii COVID-19 folosind numeroase abordari. De exemplu, scolile din China, Danemarca, Norvegia, Singapore si Taiwan au impus necesitatea verificarii temperaturii tuturor persoanelor la intrarea in scoala. Majoritatea tarilor au schimbat modul in care isi desfasoara activitatea pentru a reduce numarul elevilor dintr-o clasa, pentru a creste distanta fizica intre elevi si pentru a restrange grupul de contacti al elevilor. Multe tari au optat pentru inceperea si incheierea esalonata a cursurilor si au creat schimburi alternative pentru a permite distantarea sociala. Printre aceste tari se numara si Danemarca, prima tara europeana care a redeschis scolile.

Exista dovezi mixte cu privire la legatura dintre redeschiderea scolilor si cresterea ratei de transmitere a noului coronavirus sau aparitia unor focare.  De exemplu, Danemarca a raportat initial o usoara crestere a cazurilor in comunitate dupa redeschiderea scolilor si a centrelor de ingrijire a copiilor cu varste cuprinse intre 2-12 ani, urmata de scaderi constante ale cazurilor in randul copiilor cu varste cuprinse intre 1 si 19 ani. In schimb, Israelul a inregistrat o crestere de cazuri noi si focare in scoli dupa redeschiderea si relaxarea masurilor de distantare sociala.

Expertii din cadrul CDC si OMS considera ca cel mai important factor pentru redeschiderea scolilor este riscul de transmitere comunitara. Datele raportate pana acum la nivel international arata ca redeschiderea scolilor se poate face in conditii de siguranta in comunitatile cu rate scazute de transmitere SARS-CoV-2. De exemplu, un sondaj realizat de Centrul European pentru Prevenirea si Controlul Bolilor a constatat, de asemenea, ca redeschiderea scolilor de la mijlocul lunii mai in mai multe tari europene nu a fost asociata pana acum cu o crestere semnificativa a transmiterii comunitare. Pe de alta parte, simularile computerizate din Europa au sugerat ca redeschiderea scolilor poate creste si mai mult riscul de transmitere in comunitatile in care transmisia este deja ridicata.

Monitorizarea si supravegherea continua a ratei de transmisie in scoli va imbunatati intelegerea modului in care strategiile de limitare a infectiei au impact asupra riscului de transmitere si ar putea ajuta la detectarea in timp util a focarelor si la prevenirea raspandirii infectiei.

Scolile trebuie sa aplice o serie de masuri clare pentru a reduce riscul de imbolnavire

Un numar tot mai mare de studii arata ca exista modalitati prin care scolile pot fi redeschise in siguranta. Cheia o reprezinta un cumul de masuri care sa vizeze incurajarea elevilor, a cadrelor didactice si non-didactice sa practice masurile de preventie (distantarea fizica, igiena mainilor, purtarea mastilor etc):

  • EDUCAREA personalului si parintilor pentru a face zilnic screeningul simptomelor COVID 19, atat copiilor, cat si adultilor, inainte de a intra in scoala
  • Stabilirea unui plan proactiv si proceduri pentru momentul in care un elev sau un membru al personalului este depistat cu simptome COVID-19
  • Comunicarea, educarea si consolidarea practicilor corespunzatoare de distantare fizica in moduri adecvate elevilor, profesorilor si personalului scolii
  • Integrarea practicilor privind prevenirea si controlul bolilor in activitatile si lectiile zilnice cat si in activitatile extracurriculare (de exemplu, reducerea temporara a activitatilor care nu permit distantarea fizica)

IGIENA corespunzatoare a mainilor si punerea la dispozitia elevilor si profesorilor de solutii de dezinfectare a mainilor

“Cartografierea recenta inalt senzitiva a ARN-ului in situ (la nivelul mucoasei respiratorii) a evidentiat ca cea mai mare expresie a receptorilor ACE2 si infectiozitatea mai crescuta a virusului SARS-CoV-2 este la nivelul nasului cu diminuarea acestora spre caile respiratorii inferioare. In acest sens este recomandata in continuare purtarea corespunzatoare a mastilor (in functie de varsta)”, explica dr. Mihaela Oros, medic primar Pediatrie, cu competente in somnologie si epidemiologia bolilor netransmisibile.

SPATII:

  • Mentinerea unui mediu curat si sanatos prin protocoale de curatenie si ventilatie (de exemplu, curatarea si dezinfectarea zilnica a suprafetelor atinse frecvent (balustrade, mese, echipamente sportive, manere de usi si ferestre, jucarii)
  • Reutilizarea spatiilor disponibile pentru a facilita distantarea fizica, inclusiv spatiile exterioare, acolo unde este posibil
  • Nu este incurajata folosirea dulapioarelor, unde copiii se pot imbulzi si de pot produce aglomeratii

Pentru varstele mici (copii prescolari) unde distantarea fizica nu este posibila, raman importante celelalte masuri de limitare a raspandirii virusului, precum igiena mainilor si igiena respiratorie”, completeaza dr Mihaela Oros.

Referitor la planul de masuri implementate sau in curs de implementare in toate unitatile de invatamant din Romania, reprezentantii Ministerului Educatiei si Cercetarii au publicat la 1 septembrie 2020 o serie de 6 ghiduri privind organizarea si desfasurarea activitatilor scolare, conform fiecarui nivel de invatamant:

Expertii CDC si ECDC recomanda autoritatilor sa ia decizii cu privire la redeschiderea scolilor bazandu-se pe datele disponibile, inclusiv nivelul de transmitere comunitara al infectiei COVID-19 si capacitatea unitatilor de invatamant de a implementa masuri adecvate de limitare a infectiilor in scoli pentru a proteja elevii, profesorii si restul personalului.

Consultant:
Dr. Mihaela Oros, medic primar Pediatrie, cu competente in Somnologie si Epidemiologia Bolilor Netransmisibile

Surse:
www.ncbi.nlm.nih.gov
www.nature.com
www.wsj.com
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
www.who.int
www.cdc.gov
Rajmil L. Role of children in the transmission of the COVID-19 pandemic: a rapid scoping review. BMJ Paediatr Open. 2020;4:e000722.