EDU.REGINAMARIA.RO

Ai obosit sa te simti mereu obosit?

Ai obosit sa te simti mereu obosit?

Oboseala, epuizare, lipsa de energie. Sunt multe feluri de a descrie acele momente in care te simti atat de vlaguit ca nu poti face nimic. Adeseori, iti revii dupa ce te odihnesti putin sau dupa un somn bun, insa daca oboseala se produce mai frecvent si dureaza mai mult ar putea fi semnul unei probleme severe. “Oboseala se instaleaza si pe masura ce inaintam in varsta, insa, chiar si asa, nu ar trebui sa ne luptam cu ea,” afirma dr. Suzanne Salamon, medic specialist geriatru in cadrul Harvard-affiliated Beth Israel Deaconess Medical Center. “Toti ne simtim obositi uneori, iar rezistenta la oboseala se reduce cu varsta – poate ca nu te misti la fel de repede ca acum cativa ani si obosesti mai repede, insa nu ar trebui sa accepti oboseala extrema, ci sa te bucuri de un stil de viata activ,” afirma medicul.

Senzatia de oboseala

Oboseala te poate afecta in mai multe feluri. Poti sa nu mai ai energie pentru a face miscare, poti avea dificultati la concentrare sau in a te mentine alert ori a-ti aminti anumite lucruri. Sau te poti energa mai usor si te poti izola social.

Daca oboseala se instaleaza brusc sau devine mai frecventa, ar putea fi asociata cu o serie de afectiuni sau cu schimbari in stilul de viata. Mergi la medic pentru a descoperi daca ai una dintre urmatoarele probleme.

Anemie. Se produce cand sangele are prea putine celule rosii (eritrocite) sau acele celule au prea putina hemoglobina, o proteina care transporta oxigenul in fluxul sanguin. Rezultatul este o scadere a nivelului energiei.

Boli cardiovasculare. Acestea determina inima sa pompeze sangele mai putin eficient si provoaca acumularea de lichid la nivelul plamanilor, care duce la dificultati in respiratie si reduce alimentarea cu oxigen catre inima si plamani, avand ca rezultat oboseala pe care o resimti.

Hipothiroidism. O tiroida hipoactiva poate determina oboseala, pe langa alte simptome ca cresterea in greutate, slabiciunea, pielea uscata, senzatia de frig si constipatia.

Probleme de somn. Apneea de somn este caracterizata de pauze in respiratie care pot dura pana la cateva secunde sau respiratie superficiala in timpul somnului. Este o problema frecventa in randul varstnicilor si a persoanelor supraponderale. Alte probleme asociate cu omnul sunt vezica urinara hiperactiva sau prostata marita (hiperplazia benigna de prostata), care te trimit frecvent la baie in timpul noptii. Toate aceste probleme iti pot deranja somnul suficient cat sa te simti obosit a doua zi.

Medicamente. Anumite medicamente determina senzatia de oboseala – antihipertensivele, antidepresivele, anxioliticele si antihistaminicele. “Oamenii reactioneaza in mod diferit la medicamente si deseori ajung sa ia mai multe pe masura ce inainteaza in varsta,” afirma dr. Salamon.

Cere sfatul medicului daca ai adaugat un nou medicament in schema de tratament sau daca ai crescut recent doza. “Uneori ajuta ca anumite medicamente care provoaca oboseala sa fie administrate seara, nu in timpul zilei,” explica medicul.

Depresie sau anxietate. Problemele mentale te secatuiesc de energie. “S-ar putea sa suferi de depresie sau anxietate si sa nu stii,” spune dr. Salamon.

Oboseala: semne de alarma

In urmatoarele cazuri, oboseala poate fi provocata de o problema medicala:

  • Te trezesti obosit chiar si dupa un somn bun
  • Nu te simti motivat sa iti incepi ziua
  • Nu poti face activitatile care iti fac placer
  • Episoade bruste de epuizare care dispar si revin
  • Ai dificultati in respiratie

Revigoreaza-te!

Cand este in parametric normali, oboseala de zi cu zi te afecteaza insa exista metode prin care poti sa iti cresti nivelul de energie. De exemplu:

  • Bea o cafea sau un ceai. Incepe-ti ziua cu putina cofeina. Nu ai nevoie de prea multa pentru a beneficia de un start fizic si mental bun, mai ales daca ai probleme cu oboseala de dimineata.
  • Fa o plimbare de 30 de minute. Daca nu poti sa iesi, mergi prin casa in runde de 10-15 minute de doua-trei ori pe zi.
  • Trage un pui de somn. Siesta de la mijlocul zilei poate preveni oboseala care se instaleaza spre dupa-amiaza. Asigura-te ca nu dormi mai mult de 20-30 de minute. Studiile arata ca o siesta care depaseste 40 de minute poate avea efect contrar si te poate face sa te simti ametit si nu revigorat. La fel de important este sa nu dormi prea tarziu.
  • Evita alcoolul. Redu consumul de alcool sau evita-l cateva saptamani. Vei fi surprins de cat de bine te vei simti fara sa bei 1-2 pahare de alcool pe zi.

Desigur, un control medical poate stabili problemele care cauzeaza senzatia de oboseala.

Ar putea fi sindromul oboselii cronice?

Oboseala severa ar putea fi semn ca suferi de sindromul oboselii cronice, o tulburare inca in cercetare caracterizata de oboseala profunda care nu se amelioreaza dupa odihna si care se agraveaza dupa activitati fizice sau intelectuale. Mergi la medic pentru a primi diagnosticul si tratamentul adecvat.

Surse de informatie:

www.health.harvard.edu