Fa cunostinta cu bacteriile bune din intestin!

Fa cunostinta cu bacteriile bune din intestin!

Vezi infograficul aici.

Microorganisme precum bacteriile si virusurile ne pot imbolnavi. Insa putini stiu ca in intestin traiesc 100 de trilioane de microbi care nu prezinta niciun pericol. Dimpotriva, imbunatatesc digestia, ne protejeaza impotriva infectiilor si mentin sanatatea reproductiva.

Cu cat invatam mai multe despre sutele de trilioane de microorganisme care colonizeaza pielea, nasul, vaginul si tubul digestiv, cu atat mai mult realizam ca acestea ar putea fi la fel de importante pentru sanatatea noastra precum celulele umane.

"Cunoscand tipul de microbi care traiesc in organismul persoanelor sanatoase putem sa intelegem rolul pe care acestia il joaca in evolutia diferitelor afectiuni", sustine dr. Curtis Huttenhower, profesor de biologie computationala si bioinformatica in cadrul Departamentului de Biostatistica la Scoala de Sanatate Publica Harvard “T.H. Chan”.

Potrivit expertilor americani, 80% din sistemul imunitar se regaseste in intestin, unde exista 2 kg de bacterii “bune”, echivalentul a 2 pungi de zahar.

Bacteriile “bune” din intestin

Bacterii “bune” din intestin sau probioticele au un rol important in mentinerea sanatatii organismului:

  • Mentin integritatea mucoasei intestinale
  • Stimuleaza dezvoltarea sistemului imun intestinal si astfel ne protejeaza impotriva infectiilor
  • Actioneaza ca un bioreactor, extragand cea mai mare cantitate de energie din alimente
  • Metabolizeaza medicamentele

Probioticele

Probioticele sunt bacterii vii si fermenti buni, care ofera numeroase beneficii organismului, in special sistemului digestiv deoarece reechilibeaza balanta microbiologica a organismului. Ele se gasesc in mod natural in intestin, in unele alimente si sub forma de suplimente alimentare.

Probioticelor care se gasesc in mod natural in intestin sunt:

  • Saccharomyces Boulardii (o drojdie). Sustine sanatatea intestinala, contribuind la echilibrarea florei intestinale;
  • Lactobacillus. Protejeaja organismul impotriva infectiilor si a bolilor. De exemplu, la nivelul vaginului, se hraneste cu zaharuri si produce acid lactic, care descurajeaza dezvoltarea altor bacterii responsabile pentru infectiile vaginale Se gaseste si in iaurt, chefir, lapte de capra, branza gouda. In alimente gasim doua tipuri de lactobacillus: bulgaricus si acidophilus;
  • Bifidobacterium. Stimuleaza sistemul imunitar. Se gaseste si in iaurt, lapte si branzeturi sub mai multe forme: bifidobacteriul bifidum, bifidobacterium animalis si bifidobacterium lactis.

Alimente care contin probiotice: iaurt, sucuri si bauturi din soia, lapte fermentat si nefermentat, lapte batut, miso (un preparat din soia), branzeturi usoare, tempeh (aliment fermentat pe baza de soia), chefir, varza acra, muraturi, kimchi (varza fermentata coreeana) si ciocolata neagra.

Prebioticele

Prebioticele sunt carbohidrati pe care organismul nu-i poate digera si care actioneaza ca hrana pentru probiotice.

Cand prebioticele se combina cu probioticele formeaza un simbiotic. De exemplu, produsele lactate fermentate, cum ar fi iaurtul si chefirul, sunt considerate simbiotice deoarece contin bacterii vii, cat si fibre care hranesc flora intestinala.

Alimente care contin prebiotice: cereale integrale, ovaz, banane, ceapa, usturoi, sparanghel, miere si anghinare.

Cand este indicat sa iei probiotice - bacterii “bune”?

Organismul nu are neaparat nevoie de alimente si suplimente care contin probiotice pentru a fi sanatos. Insa, acestea pot ajuta bacteriile “bune” din intestin sa imbunatateasca digestia si sa lupte impotriva bacteriilor daunatoare. Suplimentele sau alimentele care contin probiotice sunt in special recomandate dupa raceli sau dupa terminarea unui tratament cu antibiotice, avand in vedere ca restabilesc echilibrul florei intestinale:

  • Scad numarul de bacterii “rele” din intestin care determina infectii sau inflamatie
  • Inlocuiesc bacteriile „bune” care au fost distruse in urma administrarii antibioticelor, de exemplu
  • Reechilibreaza balanta intre bacteriile „bune” si bacteriile „rele” din intestin

Potrivit expertilor de la Mayo Clinic, exista dovezi incurajatoare conform carora probioticele:

  • Ajuta la tratamentul diareei, in special in urma tratamentului cu anumite antibiotice
  • Previn si trateaza infectiile vaginale si infectiile tractului urinar
  • Tratateaza sindromul de colon iritabil
  • Stimuleaza efectul tratamentelor impotriva infectiilor intestinale
  • Previn sau reduc severitatea racelii si gripei

Efectele secundare sunt rare, iar cei mai multi adulti sanatosi pot consuma in siguranta alimente care contin prebiotice si probiotice. Este posibil ca in primele zile de la inceperea curei cu probiotice sa apara urmatoarele reactii alergice: diaree, balonare sau gaze intestinale. Inainte de a lua suplimente cu probiotice, este de preferat sa discuti cu medicul tau pentru a te asigura ca acestea sunt potrivite pentru tine.

Text: Mirabela Viasu, Medical Editor

Surse:
www.mayoclinic.org
www.health.harvard.edu
www.clevelandclinic.org