Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Hipotiroidism: cum traiesti cu boala

Cel mai important lucru de stiut  atunci cand suferi de hipotiroidism este ca va trebui probabil sa urmezi tratament de substitutie hormonala tiroidiana pentru tot restul vietii. Fie ca ai dezvoltat spontan hipotiroidismul, fie ca ai fost tratata pentru hipertiroidism si acum ai hipotiroidism, va trebui sa urmezi zilnic tratamentul medicamentos si sa mergi la controale periodice la endocrinolog. Partea buna este ca dupa ce tratamentul va normaliza nivelul hormonilor tiroidieni, esti vindecata dintr-un anumit punct de vedere si iti poti continua viata in mod normal, cu conditia sa iei in continuare tratamentul.

De asemenea, va fi nevoie sa eviti orice substante – inclusiv medicamente, suplimente alimentare si “nutraceutice” (termen din engleza care reprezinta o combinatie a doua cuvinte: nutritie si farmacie si care se refera la suplimente alimentare care contin forme concentrate dintr-o substanta prezumtiv bioactiva in doza mai mare decat cele care pot fi obtinute din alimente). Acestea pot afecta eficienta tratamentului. Exista si alte cateva masuri pe care sa le ai in vedere pentru a avea o sanatate optima.

Controale regulate

Cand incepi tratamentul cu hormoni tirodieni, trebuie sa-ti verifici nivelul de hormoni tiroidieni in fiecare luna sau la un interval recomandat, pana cand medicul endocrinolog considera ca primesti doza precisa de hormoni de care organismul are nevoie. Dupa ce simptomele se imbunatatesc, programeaza o vizita la medic la interval de 6-12 luni – nevoile de hormoni tiroidieni se pot modifica in timp. Aceasta recomandare este valabila si daca suferi de o afectiune tiroidiana usoara care nu necesita tratament, dar si daca ai fost tratat cu succes pentru hipertiroidism si  acum ai hipotiroidism. Unele persoane din aceasta categorie fac hipotiroidism dupa multi ani, de aceea este important sa-ti programezi controalele medicale cel putin 1 data pe an.

Cand nu te simti bine, dar esti foarte ocupata, este usor sa treci aceste controale in coada listei de prioritati. Retine, insa, ca numerosi factori pot afecta nivelul hormonilor tiroidieni: alte boli, inaintarea in varsta, schimbarile in alimentatie, sarcina. Ai, asadar, nevoie de o ajustare periodica a tratamentului.

Alimentatie si miscare

Nu exista o dieta speciala pe care trebuie sa o urmezi in timpul tratamentului cu hormoni tiroidieni. Exista, insa, cateva exceptii:

  • Evita alimentele bogate in proteina de soia, care pot influenta absorbtia hormonilor tiroidieni.
  • Daca glanda tiroida nu a fost indepartata chirurgical complet si ti-a ramas o portiune semnificativa de glanda, evita excesul de iod, atat in medicamente, cat si in suplimente alimentare, deoarece ar putea declansa probleme tiroidiene suplimentare. Majoritatea alimentelor bogate in iod, cum sunt produsele iodate sau peștele, sunt acceptabile, dar algele și alte suplimente cu iod trebuie evitate.

Dincolo de aceste restrictii, ai voie sa mananci orice doresti, dar, asa cum este recomandarea generala, alimentatia sanatoasa, care include multe fructe, legume si cereale integrale, este o parte importanta dintr-un stil de viata sanatos.

Adoptarea unei alimentatii hranitoare nu contribuie doar la sentimentul de buna stare generala pe care il ai cand nivelul hormonilor tiroidieni devine normal, insa ajuta si sistemul digestiv sa functioneze usor, iar inima sa pompeze eficient – ambele functii sustinand un metabolism sanatos.

Daca totusi nu te simti bine, in ciuda tratamentului medicamentos, imbunatatirea alimentatiei si inceperea unui program de exercitii fizice ar putea fi de ajutor.

Sfaturi pentru o viata sanatoasa:

Consuma alimente hranitoare.

Bauturile carbogazoase, chipsurile din cartofi, dulciurile, covrigeii, biscuitii si alte junk-food care sunt bogate in calorii si sarace in substante nutritive au devenit baza alimentatiei multora dintre noi. Daca in mod normal consumi multe astfel de alimente, exclude-le complet si inlocuieste-le cu o varietate de fructe, legume si cereale integrale, pentru a-ti imbunatati semnificativ starea generala de sanatate.

Exclude grasimile „rele”.

Anumite grasimi din alimentație contribuie la aparitia bolilor cardiace si a anumitor forme de cancer. Comitetul de Alimentatie al Academiei Nationale de Stiinte, din SUA recomanda ca 20-30% din caloriile zilnice sa provina din orice tip de grasimi, cu reducerea la minim a grasimilor saturate si a celor trans. Grasimile saturate provin in special din produse animale, cum sunt carnea si branzeturile, iar grasimile trans iau forma uleiurilor hidrogenate din diverse produsele alimentare procesate si din multe tipuri de margarina. Aceste tipuri de grasimi trebuie reduse la minimum, deoarece maresc nivelul colesterolului LDL. Colesterolul LDL, cunoscut drept colesterol „rau”, se poate acumula pe interiorul peretilor arterelor si forma placi de aterom care blocheaza arterele. Majoritatea alimentelor procesate si a snack-urilor contin grasimi trans, si astfel le consumi fara sa iti dai seama de continutul acestora. Alege, in schimb, grasimi care contribuie la reducerea colesterolului LDL. Acestea includ grasimi mononesaturate si polinesaturate din uleiuri vegetale, grasimi omega-3, care se gasesc in anumiti pesti. Semintele, fructele nucifere si leguminoasele sunt, de asemenea, optiuni sanatoase.

Carbohidratii nu trebuie sa depaseasca 45-65% din aportul zilnic de calorii.

Consuma cu predilectie carbohidrati complecsi care se gasesc in produse din cereale integrale, fructe, legume si evita produsele cu continut ridicat de amidon (faina alba) si zaharuri.

Proteinele trebuie sa constituie 10% - 35% din alimentația ta.

Majoritatea persoanelor din tarile dezvoltate includ cantitati suficiente de proteine in alimentatie.

Limiteaza aportul de colesterol.

Asociatia Americana a Inimii recomanda limitarea colesterolului din alimentatie la cel mult 300 mg pe zi. Daca nivelul tau de colesterol este ridicat, incearca sa nu consumi mai mult de 200 mg zilnic. Surse bogate in colesterol sunt grasimile animale, ouale si lactatele integrale.

Mareste aportul de fibre alimentare.

Acestea imbunatatesc digestia. Consumul de alimente bazate pe cereale integrale si o varietate de fructe si legume asigura organismului un aport sporit de fibre alimentare. Se recomanda 38 g zilnic barbatilor pana la varsta de 50 de ani si 30 g zilnic barbatilor peste 50 de ani; femeilor cu vasta pana in 50 de ani le sunt recomandate 25 g, iar celor peste 50 de ani, 21 g.

Fa miscare.

Persoanele care fac miscare fizica zilnic traiesc mai mult, deoarece efortul creste capacitatea de pompare a inimii si gradul de utilizare a oxigenului de catre organism. Aceste schimbari, la randul lor, ofera energie si rezistenta suplimentara. Miscarea arde calorii si contribuie la mentinerea greutatii optime. Doar 30 de minute de mers pe jos in fiecare zi contribuie la prevenirea bolilor de inima si a accidentului vascular cerebral, sustinand o stare de sanatate optima

Surse de informatie:

www.health.harvard.edu (Harvard Medical School Special Health Report, Thyroid Disease, Understanding hypothyroidism and hyperthyroidism)