Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Este vremea sa reconsideri cat bei


Contrar credintei populare, 1-2 pahare de alcool pe zi nu ajuta inima, in special daca ai peste 65 de ani. Afla de ce si cum sa eviti alcoolul, aspect important, mai ales in aceasta perioada a sarbatorilor, cand abuzul este periculos mai ales atunci cand esti in varsta, dar nu doar in acest caz.

Moderatia in toate pare sa fie cel mai bun sfat in multe situatii. Insa, cand vine vorba despre alcool, ar trebui sa iei in considerare renuntarea. In primul rand, nu exista o dovada temeinica potrivit careia un consum moderat de alcool ajuta inima. In al doilea rand, sunt persoane care nu stiu de fapt ce inseamna consum “moderat”. Nu in ultimul rand, un nivel sigur de consum se poate modifica in timp, deoarece alcoolul iti afecteaza in mod diferit organismul pe masura ce inaintezi in varsta.

“Dupa parerea mea, perceptia oamenilor despre ce inseamna consum moderat de alcool nu este intotdeauna corecta,” afirma dr. Monika Kolodziej, psiholog specializat in dependenta de substante in cadrul Harvard-affiliated Mclean Hospital. Sunt persoane care nu depasesesc 1-2 pahare pe zi, insa volumul efectiv de alcool din pahar este ceva mai mare decat isi dau seama, mai spune medicul. In cazul unor persoane, “un pahar” poate insemna 180 ml de whiskey — ceea ce inseamna, de fapt, 4 pahare. De asemenea, bauturile amestecate, cum sunt martini sau margarita (cocteilurile), contin mai mult de un tip de alcool si depasesc o portie.

Alcoolul si inima ta: care sunt dovezile?

Consumul moderat de alcool – definit ca sub 1 portie pe zi pentru femei si 2 pentru barbati – este frecvent promovat drept benefic pentru sanatatea inimii. Aceste constatari provin din studii observationale care arata ca persoanele care consuma alcool cu moderatie au tendinta sa aiba un risc scazut de boli cardiovasculare. Insa aceste studii nu pot demonstra relatia cauza-efect. Consumatorii usori spre moderati au tendinta sa fie educati si sanatosi, prin urmare, este mai probabil sa aiba obiceiuri sanatoase pentru inima, ceea ce explica riscul scazut. De asemenea, cei care nu beau pot sa aiba probleme de sanatate preexistente care ii impiedica sa mai bea, ceea ce deruteaza rezultatele.

Un studiu din publicatia Addiction mentioneaza ca numeroase studii ample, efectuate in multe tari contesta beneficiile consumului de alcool asupra sanatatii cardiovasculare, sugerand ca cel mai sigur consum de alcool este abstinenta. Chiar si daca consumul scazut spre moderat nu este o problema, consumul abuziv ocazional (peste 5 pahare in decurs de cateva ore) impiedica orice efect protector, mai noteaza autorii. Consumul de alcool in cantitati peste medie si in mod frecvent creste tensiunea arteriala si, de asemenea, creste riscul de a avea probleme de ritm cardiac precum fibrilatia atriala. Iar consumul abuziv cronic poate determina insuficienta cardiaca denumita si cardiomiopatie alcoolica.

Varstnicii si alcoolul

Specialistii pana acum s-au concentrat pe efectele nocive ale alcoolului asupra persoanelor tinere, care au creierul in curs de dezvoltare. In prezent, expertii acorda mai multa atentie efectelor adverse ale acoolului asupra creierului varstnicilor, sustine Dr. Kolodziej. Pe masura ce inaintezi in varsta, capacitatea de a metaboliza alcoolul scade, prin urmare, 1-2 pahare consumate la 70 de ani va creste alcoolul in sange la un nivel mai mare decat o facea cand aveai 30 de ani.

De asemenea, varstnicii iau in general mai multe medicamente decat tinerii. Medicamentele antihipertensive in special (cum sunt blocantele alfa, betablocantele si nitratii) pot sa interactioneze cu alcoolul, provocand ameteala pe fondul scaderii tensiunii arteriale. Varstnicii ar trebui sa tina cont ca atat National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism, cat si Societatea Americana de Geriatrie recomanda ca incepand cu 65 de ani, barbatii ar trebui sa limiteze consumul de alcool la nu mai mult de 1 pahar pe zi.

O bautura standard contine aproximativ 14 grame de alcool pur. Bauturile de mai sus, desi sunt in cantitati diferite, toate au, in general, acelasi continut de alcool.

Fii precaut

Daca bei – chiar si doar ocazional - dr. Kolodziej recomanda sa iti iei cateva minute in care sa te gandesti cand bei alcool si de ce. Poate ca acel cocteil pe care il consumi seara este un obicei vechi. Unele persoane consuma alcool pentru a ameliora anxietatea si stresul sau pentru a scapa de insomnie. Alcoolul te ajuta sa te relaxezi, insa retine ca alcoolul este un factor de depresie si nu este eficient in ameliorarea stresului. Trebuie sa gasesti metode sanatoase pentru a combate aceste aspecte. De asemenea, consumul de alcool inainte de culcare intrerupe somnul, iar somnul insuficient si stresul contribuie impreuna la favorizarea bolilor cardiovasculare.

Cum sa renunti la alcool

Daca te gandesti sa renunti la alcool, incearca aceste sfaturi:

Tine un jurnal. Noteaza ce bei si cat de mult bei timp de cateva saptamani, pentru a iti face o idee asupra consumului.

Nu tine alcool in casa. Acest lucru te va ajuta sa limitezi consumul pentru momentele cand te afli in restaurant sau in alte situatii sociale.

Dilueaza-l si bea-l incet. Dilueaza vinul sau cocteilul cu apa carbogazoasa si gheata. Foloseste paiul pentru a bea incet.

Bea alcool doar la masa. Nu bea niciodata pe stomacul gol.

Stabileste zile in care nu bei deloc. Alege cateva zile pe saptamana in care sa te abtii complet de la alcool.

Surse de informatie:

www.health.harvard.edu