Deficitul de vitamina D

Deficitul de vitamina D

Deficit de vitamina D inseamna ca nu ai suficienta vitamina D in organism. Vitamina D este unica, deoarece este produsa de piele in urma expunerii la lumina naturala. Persoanele cu pielea deschisa la culoare si tinerii transforma mai bine lumina solara in vitamina D in comparatie cu persoanele cu pielea de culoare inchisa si cu cei care au peste 50 de ani.

De ce este vitamina D atat de importanta?

Vitamina D este una dintre numeroasele vitamine de care organismul are nevoie pentru a se mentine sanatos. Vitamina D are multe functii, intre care:

  • Mentine oasele puternice: Oasele sanatoase te protejeaza de numeroase afectiuni, inclusiv de fragilizarea oaselor. Ai nevoie de vitamina D pentru ca minerale precum calciul si fosforul sa fie folosite pentru constructia oaselor la copii. La adulti, oasele fragile inseamna afectiunea denumita osteomalacie.
  • Absorbtia calciului: Vitamina D si calciul contribuie la dezvoltarea oaselor si la mentinerea oaselor puternice si sanatoase. Oasele fragile pot determina osteoporoza, care inseamna pierderea densitatii osoase, care poate sa favorizeze fracturile. Vitamina D, dupa ce este administrata ca supliment sau este produsa de organism dupa expunerea la soare este ulterior transformata in forma activa a vitaminei – aceasta forma activa sustine absorbtia optima a calciului din alimente.
  • Conlucreaza cu glandele paratiroide: Glandele paratiroide lucreaza minut de minut sa echilibreze calciul in organism, comunicand cu rinichii, intestinul si scheletul osos. Cand exista suficient calciu in alimentatie si suficienta vitamina D, calciul din alimente este absorbit si folosit pentru intreg organismul. In cazul in care aportul de calciu este insuficient sau vitamina D este redusa, glandele paratiroide vor “imprumuta” calciu de la scheletul osos pentru a mentine nivelul calciului din sange in parametrii normali.

Un aport suficient de vitamina D poate sa aiba un rol in a te mentine sanatos, protejandu-te de urmatoarele afectiuni si, posibil, ajutandu-te sa le tratezi. Aceste afectiuni sunt urmatoarele:

  • Boala cardiaca si hipertensiune arteriala
  • Diabet
  • Infectii si tulburari ale sistemului imun
  • Cadere la persoanele varstnice
  • Unele tipuri de cancer, cum sunt cancerul de colon, de prostata si mamar
  • Scleroza multipla

Care sunt sursele de vitamina D?

Poti obtine vitamina D dintr-o serie de surse, precum:

  • Expunerea la soare. Aproximativ 15-20 de minute trei zile pe saptamana sunt in general suficiente
  • Prin intermediul alimentelor pe care le consumi
  • Prin intermediul suplimentelor alimentare

Ce legatura are soarele cu vitamina D?

Vitamina D este produsa cand pielea este expusa la soare sau, mai degraba, la radiatiile B (UV-B) emise de soare. Catitatea de vitamina D pe care o produce pielea ta depinde de factori precum:

  • Anotimpul: Vara beneficiezi de mai multa vitamina D decat iarna, cand zilele sunt mai scurte.
  • Momentul zilei: Razele soarelui sunt cele mai puternice intre 10 si 15.
  • Continutul de melanina din piele: Melanina este pigmentul maroniu-negru din ochi, par si piele. Melanina determina bronzarea pielii. Cu cat ai pielea mai inchisa la culoare, cu atat ai nevoie de mai multa expunere la soare pentru a beneficia de suficienta vitamina D de la soare.

Ce legatura are alimentatia cu vitamina D?

Vitamina D nu se produce in mod natural in prea multe alimente. Cele mai bogate surse alimentare de vitamina D sunt: uleiul din ficat de cod, somonul, tonul, laptele fortificat, iaurtul fortificat, sardinele, ficatul, galbenusul de ou. Acestea sunt insa putine si anumite alimente au adaugata vitamina D. De fapt, etichetele noi prezinta cantitatea de vitamina D dintr-un anumit produs fortificat cu vitamina D. Poate fi dificil, in special pentru vegani sau persoane cu intoleranta la lactoza, sa obtina suficienta vitamina D din alimetatie, de aceea, unele persoane aleg sa ia suplimente alimentare.

De cata vitamina D ai nevoie?

La persoanele sanatoase, necesarul zilnic de vitamina D depinde de varsta. Daca ai osteoporoza, medicul iti poate recomanda dozarea vitaminei D din sange. In cazul multor persoane varstnice, suplimentele de vitamina D pot contine intre 800 si 2000 UI. Intreaba medicul cata vitamina D este necesara in cazul tau.

Ce determina deficitul de vitamina D?

Deficitul de vitamina D poate fi determinat de anumite afectiuni precum:

  • Fibroza chistica, boala Crohn si boala celiaca. Aceste afectiuni nu permit intestinelor sa absoarba suficienta vitamina D din suplimentele alimentare.
  • Interventiile chirurgicale pentru micsorarea stomacului. Acestea fac dificil consumul de cantitati suficiente din anumiti nutrienti, vitamine si minerale. Aceste persoane trebuie sa fie monitorizate cu grija de medic si au nevoie sa ia vitamina D si alte suplimente de-a lungul vietii.
  • Obezitatea. Un indice de masa corporala (IMC) peste 30 este asociat cu niveluri scazute de vitamina D. Celulele grase mentin vitamina D izolata astfel incat aceasta sa nu fie eliberata. Deficitul de vitamina D este intalnit la persoanele obeze. Obezitatea impune administrarea unor doze mai mari de suplimente de vitamina D pentru a ajunge la nivelurile normale.
  • Boala renala sau hepatica. Aceste boli reduc cantitatea de enzime necesare pentru a transforma vitamina D intr-o forma care poate fi utilizata de organism. Deficitul acestor enzime determina un nivel inadecvat de vitamina D in organism.

Ce alti factori determina deficitul de vitamina D?

  • Varsta: Capacitatea pielii de a produce vitamina D scade cu varsta.
  • Mobilitatea: Persoanele care ies rar din casa (se afla in aziluri, de exemplu) nu pot folosi expunerea la soare ca sursa de vitamina D
  • Culoarea pielii: Pielea inchisa la culoare este mai putin capabila sa produca vitamina D.
  • Laptele matern: Acesta contine vitamina D in cantitati reduse. Frecvent, si formulele pentru sugari includ cantitati reduse de vitamina D. Prin urmare, sugarii au risc crescut de deficit de vitamina D. Se intampla fin general in cazul sugarilor hraniti exclusiv la san.

Pot medicamentele sa determine deficit de vitamina D?

Da. Nivelul vitaminei D poate fi scazut de anumite medicamente, precum:

  • Laxativele
  • Steroizii (precum prednisonul)
  • Medicamentele hipocolesterolemiante
  • Medicamentele antiepileptice
  • Unele medicamente pentru tuberculoza (rifampicina)
  • Un medicament pentru slabire (orlistat)

Spune intotdeauna medicului ce medicamente iei si daca iei suplimente cu vitamina D sau alt tip de suplimente alimentare.

Care sunt semenele si simptomele deficitului de vitamina D?

Deficitul sever de vitamina D determina fragilizarea oaselor, care se manifesta la copii prin probleme de dezvoltare, slabiciune musculara, dureri osoase si deformari articulare. Acestea sunt foarte rare. Totusi, copiii care sufera de deficit de vitamina D pot prezenta slabiciune musculara sau dureri musculare.

Deficitul de vitamina D nu este foarte evident in cazul adultilor. Semnele si simptomele pot fi:

  • Oboseala
  • Durere osoasa
  • Slabiciune musculara, spasme sau crampe musculare
  • Tulburari de dispozitie, precum depresia

Diagnostic si investigatii

Medicul recomanda o analiza de sange care masoara nivelurile vitaminei D. Exista doua analize, insa cea mai frecventa este 25-hidroxivitamina D, denumita si 25(OH)D. Ti se va recolta o proba de sange din vena. Nu este nevoie sa nu mananci inainte de analiza.

Ce inseamna rezultatele analizei? Acestea depind de laboratorul unde a fost efectuata analiza. Discuta rezultatele cu medicul tau pentru a primi cel mai bun tratament. Cat de des trebuie verificat nivelul vitaminei D? Acesta este verificat in cadrul analizelor de rutina sau daca exista anumiti factori de risc care predispun la deficit de vitamina D. Uneori, analiza este recomandata in cazul unor simptome precum dureri cronice, istoric de caderi si fracturi osoase.

Cum este tratat deficitul de vitamina D?

Scopurile tratamentului si preventiei sunt aceleasi – sa atinga si sa mentina un nivel optim de vitamina D in organism. Poti consuma alimente care contin vitamina D, poti apela la expunerea la soare sau ti se poate recomanda sa iei suplimente cu vitamina D.

Vitamina D este disponibila in doua forme: D2 si D3. D2, denumita si ergocalciferol, provine din vegetale. D3, denumita si colecalciferol, provine din alimentele de origine animala. D3 este mai usor absorbita decat D 2 si are eliberare prelungita.

Poti sa iei prea multa vitamina D?

Da. Poti lua prea multa vitamina D din suplimentele alimentare. In mod interesant, nu poti obtine prea multa vitamina D in urma expunerii la soare. Toxicitatea cu vitamina D este, din fericire, destul de rara, insa poate determina hipercalcemie si simptome precum:

  • Greata
  • Sete excesiva si urinare excesiva
  • Pofta de mancare scazuta
  • Constipatie
  • Slabiciune
  • Confuzie
  • Ataxie (boala neurologica)

Nu lua doze mai mari decat ti-au fost prescrise decat daca ceri sfatul medicului. De asemenea, fii precaut la dozele mari de vitamina A si D din anumite uleiuri de peste. Vitamina A poate atinge niveluri toxice si poate determina probleme severe.

Preventie

Poti, de asemenea, sa iei in considerare urmatoarele:

Consuma mai multe alimente care contin vitamina D. Vezi mai sus lista cu cele mai bune surse.

Stai la soare, insa nu prea mult. Aproximativ 10-15 minute pe zi, de 2-3 ori pe saptamana sunt suficiente. S-ar putea sa ai nevoie o expunere mai indelungata (in special primavara devreme si la finalul toamnei) daca:

  • Esti varstnic
  • Ai piele inchisa la culoare

Folosirea cremei cu protectie solara impiedica pielea sa produca vitamina D. retine si ca prea mult soare creste riscul de cancer de piele si imbatraneste pielea. Administrarea unui supliment cu vitamina D este recomandata, fiind mai sigura decat expunerea prelungita la soare.

Surse de informatie:

my.clevelandclinic.org