EDU.REGINAMARIA.RO

Deficitul de B12 si consecintele asupra sanatatii

Vitamina B12 contribuie la mentinerea unui metabolism optim, a starii de spirit si a sanatatii pielii. De asemenea, aceasta vitamina este foarte importanta pentru functionarea sistemului nervos, cardiovascular si digestiv.

Categorii afectate de carenta de B12

Deficitul de B12 este cel mai frecvent in special la varstnici. Cunoscuta si sub denumirea de cobalamina, B12 sustine sanatatea celulelor sanguine si nervoase. In consecinta, cand in organism nu exista un nivel adecvat, corpul are de suferit.

Rolul acestei vitamine

Vitamina B12 are un rol deosebit de important in productia de ADN si ARN, doua molecule esentiale in codarea, decodarea, reglarea si manifestarea genelor. Totodata, la fel ca celelalte vitamine din grupul B, B12 ajuta la transformarea carbohidratilor in energie.

Efecte ale deficitului de B12

Datorita implicarii sale in numeroase procese din organism, deficitul este extrem de daunator. In cazul femeilor insarcinate, nivelurile scazute de B12 ar putea avea drept consecinta un risc crescut de defecte de tub neural la nou-nascut. In alte cazuri, poate exista riscul de a dezvolta diabet de tip 2 si alte probleme de sanatate.

Semne si simptome

Vestea buna este ca deficitul de B12 poate fi ameliorat imediat dupa ce este depistat si diagnosticat. Un alt aspect benefic este ca deficitul se manifesta prin anumite semne si simptome, de exemplu, unele dintre acestea putand fi observate doar in urma examinarii oculare – potrivit specialistilor, ingalbenirea usoara a ochilor ar putea reprezenta un indiciu pentru carenta de B12, la fel si spasmele oculare sau ale pleoapelor. In cazuri rare, se poate produce pierderea vederii ca urmare a afectarii nervului optic. Pentru ca semnele si simptomele pot sa se manifeste brusc sau gradual, este cel mai bine sa mergi la controale regulate. Daca simptomele carentei de B12 devin evidente, trebuie sa mergi imediat la medic.

Tratament

Deficitul de B12 este reversibil cu ajutorul tratamentului intravenos si al suplimentelor alimentare. Totodata, vitamina B12 poate fi obtinuta din alimentatie. Vegetarienii si veganii au un risc crescut de a dezvolta acest deficit. In cazul acestora, medicii recomanda consumul de iaurt, lapte degresat, branzeturi, oua, cereale fortificate si drojdie. Este, de asemenea, important de mentionat ca inclusiv consumatorii de carne prezinta riscul de a dezvolta acest deficit - exista persoane care nu asimileaza eficient substantele nutritive din cauza acidului insuficient din stomac care este necesar pentru ruperea lanturilor de proteine din diversele carnuri consumate. Asadar, specialistii ne sfatuiesc sa luam suplimente cu vitamina B12.

Surse:
www.msn.com