Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Cum să nu te mai gândești la job în concediu

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Transformările constante de pe piața muncii, dar și presiunea cu care se confruntă liderii care trebuie să jongleze simultan cu obiective de business, optimizări, a ține pasul cu piața și a-și ține angajații fericiți fac din viața la birou un factor de stres important. De aceea, plasticitatea cognitivă e una dintre abilitățile care asigură succesul.

Relația angajaților cu zilele de concediu e complicată

Goana după productivitate, dar și faptul că aplicațiile sociale și de comunicare sunt din ce în ce mai răspândite îi fac pe angajați să simtă că nu se mai pot deconecta de la gândurile legate de muncă atunci când pleacă în vacanță. Pe lângă asta, dominația online-ului pune și presiunea mentală că ar trebui să fie mereu disponibili și gata să răspundă cerințelor, oricând e nevoie. 

Un sondaj Elvtr care a analizat răspunsuri de la 2.300 de angajați nord americani a constatat că 68% au declarat că muncesc chiar și în concediu. 37% dintre ei fac asta pentru că nu au cui să delege sarcinile, 27% pentru că nu reușesc să se deconecteze de la gândurile legate de muncă, iar 15% pentru că simt nevoia să controleze constant situațiile de la job. Studiul mai arată că doar 1 din 4 angajați reușește să aibă o vacanță neîntreruptă de mailuri sau mesaje de la job, iar în același timp 35% dintre participanții la studiu simt că există o așteptare implicită de la ei să lucreze și pe perioada vacanței. 57% dintre cei care au răspuns sondajului Elvtr mai spun că se simt anxioși dacă nu își verifică mailul în vacanță. 

Practic, deși au liber, angajații nu se deconectează mental de la stresul de la birou. Această cronicizare a stresului, spune Psychology Today, poate duce la probleme de sănătate ca hipertensiune, ulcere sau chiar depresie.

Un sondaj Apple Vacantions realizat pe 2.000 de angajați arată și el că angajaților le este foarte greu să se deconecteze de la gândurile profesionale. În medie, un angajat are nevoie de 4 zile ca să nu se mai gândească la muncă atunci când este în concediu, arată cercetarea. De asemenea 80% dintre cei chestionați au declarat că le vine foarte greu să-și ia concediu și că lasă de obicei o parte dintre zilele de concediu neluate. În plus, 37% dintre angajați au admis că se simt vinovați atunci când își iau vacanță, iar acest sentiment de vinovăție este și principalul motiv pentru care evită să-și folosească zilele libere.

Și compania Monster a analizat relația angajaților cu zilele libere și a constatat că 72% dintre angajați evită să-și ia concediu ca să nu se încarce cu stres suplimentar apoi, iar 87% dintre cei chestionați au susținut că s-au confruntat cu niveluri mai ridicate de anxietate atunci când s-au întors din concediu. Motivele sunt multiple, însă 61% dintre angajați au declarat că după concediu trebuie să facă over-time ca să recupereze timpul pierdut, 48% au declarat că lucrează în medii cu prea puțin angajați, 27% sunt îngrijorați și simt că trebuie să epateze, iar 23% spun că managementul îi privește critic pe cei care își iau zile de concediu.

Chiar dacă a sta conectat la ce se întâmplă la birou poate părea un avantaj pentru că nu pierzi nimic din ce se întâmplă, detașarea de gândurile legate de job este esențială pentru un bun echilibru mental. Concediile sunt cele care ne permit să luăm o pauză, să ne „destresăm” și astfel să ne păstrăm capacitatea de a performa optim la birou. Harvard Business Review susține că vacanțele ne protejează capacitățile cognitive, ne îmbunătățesc memoria și ne ajută să dormim mai bine. De asemenea, cercetătorii arată că cei care își iau concediu au niveluri mai echilibrate ale glicemiei și colesterolului, precum și circulație sanguină îmbunătățită, un sistem imunitar mai puternic, mușchi și articulații mai flexibile și mai puțin inflamate. Prin zile linere evităm munca în exces care poate duce la burnout, iar concediile luate anual reduc chiar riscul general de mortalitate, arată un studiu publicat în jurnalul Psychosomatic Medicine.

Cum să te detașezi de job în vacanță

Dacă și tu ești printre cei care nu pot lăsa gândurile legate de job la birou atunci când pleacă în concediu, nu ești singur. Vestea bună e că poți face lucururi astfel încât să reușești să ai cu adevărat o vacanță în care să te deconectezi mental de locul de muncă.

Organizeză-te din timp. Dacă știi că urmează un concediu, organizează-te din timp și termină cât mai mult din treabă până să pleci. În acest fel nu vei mai pleca stresat și presat de volumul de muncă rămas pentru când te întorci și îți va fi mai simplu să nu te mai gândești la job.

Stabilește ce înseamnă „urgent”. Situațiile cu adevărat urgente sunt rare, dar asta nu înseamnă că nu se pot întâmpla cât ești în concediu. Discută cu colegii și stabilește care sunt situațiile în care e în regulă să te deranjeze și pe ce canale să comunicați atunci când e nevoie. Fii ferm atunci când explici că vacanța ta înseamnă că iei pauză de la job și stabilește limite, dar lasă posibilitatea de excepții rare, dacă e necesar, și clarifică exact care sunt acele contexte. Colegii vor ști apoi când te pot căuta și când nu, iar tu vei putea să te relaxezi cu adevărat.

Lasă lucrurile în ordine. Dacă cineva îți ține locul, anunță-l din timp de zilele libere, încearcă să lași lucrurile și documentele cât mai bine și mai intuitiv organizate. În așa fel eviți să primești telefoane sau mesaje în concediu în care să ți se ceară lămuriri.

Nu lua munca în vacanță. Chiar dacă poate fi tentant să iei cu tine laptopul de serviciu atunci când pleci în vacanță pentru că „doar te mai uiți puțin” dacă e nevoie, nu ceda tentației. Odată ce vei avea la tine laptopul cu toate documentele și detaliile de la birou, șansele să te deconectezi mental cu adevărat de job scad considerabil. Fie și dacă doar vezi acel laptop, fără să îl folosești, te vei gândi la job.

Dezactivează notificările. Dezactivează-ți toate notificările legate de job. Chiar dacă nu le verifici, ci doar apar pe ecran, ele sunt un element disruptiv în vacanța ta și odată ce le vezi nu doar că te vei gândi la job, dar vei fi tentat să le deschizi.

Apelează la rațiune. Atunci când gândurile sau grijile legate de muncă te copleșesc în concediu, încearcă să verifici cât de raționale sunt. Uneori, temerile pe care le ai legate de job sunt fie iraționale, fie le poate rezolva altcineva la fel de bine în lipsa ta.

Nu vorbi despre muncă. Deși munca e o mare parte din viața noastră, încearcă să nu vorbești de muncă și în concediu. Caută subiecte relaxante, care nu au legătură cu job-ul, lasă-te cucerit de cărți, plimbări sau alte lucruri pe care să le explorezi și să le dezbați. Când te întorci la birou vei avea suficient de mult timp să te gândești la job.

Stai cât mai mult afară. Petrece cât mai mult timp afară, fă activitate fizică și evită să stai pe loc. În acest fel nu îi vei da șansa creierului să se concentreze pe muncă, și îți va fi ușor să te concentezi pe ce faci în acel moment.

Planifică revenirea. Înainte să pleci în concediu, planifică de ce lucruri te ocupi primele atunci când te întorci și încearcă să schițezi ce vei face în prima săptămână de după zilele libere. În acest fel nu îți vei ocupa timp cu aceste griji în concediu și vei fi mai liniștit pentru că știi exact ce urmează când te întorci, încă de dinainte să pleci în vacanță.

Alege bine perioada. Dacă știi că există anumite perioade din an în care volumul de muncă și stresul sunt intense, încearcă să eviți să-ți iei concediu chiar atunci. Pe lângă faptul că așa îți va fi mai ușor să nu te mai gândești la job în vacanță, eviți și situațiile în care volumul prea mare de muncă te-ar putea face să-ți anulezi concediul planificat.

Surse de informații:

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
  • https://elvtr.com/ 
  • https://www.nationalgeographic.com/ 
  • https://www.psychologytoday.com/ 
  • https://hbr.org/ 
  • https://www.cnbc.com/ 
  • https://learnmore.monster.com/ 
  • https://time.com/ 
  • https://www.turing.com/