Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Cum sa ne controlam anxietatea in timpul pandemiei de coronavirus


Pandemii precum cea actuala, cu coronavirus (Covid-19), pot fi infricosatoare si ne pot afecta emotional. De aceea, este important sa ramanem informati, dar exista si alte lucruri pe care le putem face pentru a ne mentine starea de bine in astfel de perioade.

Iata cateva sfaturi care sa te ajute pe tine, familia si prietenii tai, sa aveti grija de sanatatea mintala intr-un moment in care se discuta mult despre potentialele riscuri la adresa sanatatii fizice.

Incearca sa eviti stirile false si teoriile conspiratiei si informeaza-te din surse de incredere

Zvonurile si speculatiile pot sa iti alimenteze nelinistile si anxietatea. Informandu-te din surse de incredere, vei putea sa controlezi aceste stari.

Pentru a te informa din surse autorizate, poti accesa:

http://www.ms.ro/

https://www.cnscbt.ro/

https://www.who.int/

https://www.ecdc.europa.eu/en

https://www.cdc.gov/

 

Urmeaza sfaturile de igiena – spala-te pe maini cu apa si sapun cel putin 20 de secunde - acasa sau la serviciu, dupa ce iti sufli nasul, inainte de a manca sau de a gati. Daca nu ai la dispozitie apa si sapunul, dezinfecteaza-ti mainile si spala-te imediat ce ai ocazia.

Foloseste batiste de unica folosinta daca tusesti si arunca-le imediat; stai acasa daca nu te simti bine.

Ramai conectat

In perioadele de stres, ne descurcam mai bine daca avem companie si sprijin. Mentine legatura cu familia si prietenii. Este bine sa iti urmezi rutina zilnica. Este indicat sa te concentrezi pe ceea ce poti face pentru a:

  • Controla stresul prin tehnici de relaxare
  • A te mentine activ
  • A manca echilibrat.

Stai conectat cu prietenii tai si cu retelele sociale, dar incearca sa nu acorzi atentie senzationalului. Bazeaza-te pe surse de incredere si nu uita ca si prietenii tai pot fi ingrijorati.

Vorbeste cu copiii

Este important sa implici familia si copiii in aspectele care ajuta la mentinerea sanatatii. Trebuie sa fii atent la ceea ce le spui copiilor, sa ii intrebi ce au auzit despre pandemie si sa ii sprijini, fara a-i panica.

Trebuie sa reducem la minimum impactul negativ asupra copiilor si le explicam lucrurile. Discuta cu ei despre stiri, dar incearca sa eviti sa ii expui la prea multe informatii despre pandemie. Fii cat se poate de deschis.

Incearca sa nu eviti aspectele sensibile, dar vorbeste-le intr-un mod cat mai potrivit pentru ei.

Incearca sa nu anticipezi stresul

Este normal sa te simti vulnerabil si coplesit in momentul in care citesti stiri despre pandemie, mai ales daca ai avut traume sau probleme de sanatate mintala in trecut sau ai o boala cronica din cauza careia esti mai vulnerabil la efectele infectiei cu coronavirus.

Daca te ingrijoreaza situatia data de raspandirea noului coronavirus, ai putea experimenta simptome precum:

  • Dificultatea de a adormi
  • Lipsa puterii de concetrare
  • Furie, ingrijorare, anxietatea sau panica
  • Sentimente de neajutorare
  • Frica de persoane care tusesc sau care par bolnave
  • Indepartarea de persoanele apropiate

Este important sa recunosti aceste sentimente si sa iti reamintesti sa ai grija de sanatatea fizica si psihica. De asemenea, ar trebui sa eviti obiceiurile nesanatoase precum fumatul si consumul excesiv de alcool.

Incearca sa ii linistesti pe oamenii ingrijorati si pe cei care traiesc singuri pe care ii cunosti.

Evita sa faci presupozitii

Nu judeca oamenii si evita sa tragi concluzii despre cine este responsabil pentru raspandirea bolii. Infectia cu coronavirus poate sa afecteze pe oricine, indiferent de etnie, statut social sau gen.

Alege cum sa selectezi informatiile din mass-media legate de pandemie

Exista multa expunere in mass-media despre pandemia de coronavirus. Daca observi ca aceasta expunere iti provoaca stres, incearca sa gasesti un echilibru.

Este bine sa urmaresti stirile, cu conditia ca excesul de informatie sa nu te deranjeze.

Exista un nivel mare de nesiguranta, pentru ca nu se cunosc inca multe lucruri despre aceasta noua infectie. Totusi, trebuie sa realizam, fiecare dintre noi, ca este o afectiune data de un virus cu actiune principala pe sistemul respirator, iar medicii stiu cum sa trateze virozele respiratorii si cum sa controleze simptomele afectiunilor respiratorii determinate de virusuri.

Ce ar trebui sa faca persoanele aflate in carantina sau izolare?

In cazul infectarii cu coronavirus, se impune carantina sau autoizolarea.

Pentru astfel de persoane, situatia poate parea descurajatoare. Este o perioada diferita din viata ta, dar nu trebuie sa fie neaparat rea, chiar daca nu ai ales sa te afli in aceasta situatie.

Este o etapa cu un ritm diferit, in care vei relationa cu ceilalti in alt mod decat pana acum. Mentine contactul cu ceilalti prin telefon, e-mail sau pe retelele sociale, acestea fiind totusi modalitati bune pentru a fi in legatura cu persoanele care conteaza pentru tine.

Stabileste o rutina zilnica. Ai putea sa citesti mai mult, sa vizionezi filme, sa faci exercitii fizice, sa incerci tehnici de relaxare sau sa afli informatii interesante de pe internet. Odihneste-te mai mult si priveste aceasta etapa ca pe o experienta noua, neobisnuita, care are si cateva beneficii.

Asigura-te ca ai la dispozitie tot ce iti trebuie pentru a avea grija de sanatate, cum sunt medicamentele.

Articol actualizat la data de 18. 03.2020

Surse:

https://www.beyondblue.org.au

https://health.clevelandclinic.org