Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Cum prevenim bolile cardiovasculare

Bolile cardiovasculare raman principala cauza de morbiditate si mortalitate in intreaga lume. Preventia cardiovasculara reprezinta o ramura importanta a cardiologiei moderne si presupune luarea tuturor masurilor disponibile pentru a evita aparitia bolilor cardiace.

Preventia cardiovasculara presupune un regim alimentar sanatos, efort fizic regulat, evitarea fumatului activ si pasiv, mentinerea unei greutati corporale normale.

  1. Alimentatia

Un regim alimentar sanatos presupune un regim sarac in grasimi saturate si inlocuirea lor cu grasimi polinesaturate. Grasimile saturate le gasim in produsele de carne de tip vita, porc, unt, smantana, branzeturi, untura. Grasimile polinesaturate sunt bogate in acizi Omega 3 si Omega 6 - le gasim in uleiurile vegetale, fructe oleaginoase, seminte de in si chia, in tofu si peste. Este bine sa consumam peste de 2 ori/saptamana, dintre care o portie sa fie reprezentata de peste gras (somon, ton, sardine, hering, pastrav).

Regimul alimentar recomandat de catre medicul cardiolog este unul sarac in sare si bogat in legume, fructe proaspete si fibre. Cantitatea de fructe si legume trebuie sa fie de minim 200g/zi din fiecare, consumul de sare restrictionat la sub 5g/zi, iar cantitatea de fibre de 30-45g/zi, preferabil din cereale integrale.

In ceea ce priveste consumul de alcool in cantitati moderate, existenta vreunui beneficiu este dubitabila. Studii recente au demonstrat ca pacientii care nu consumau deloc alcool au prezentat cel mai scazut risc cardiovascular. Consumul de alcool se asociaza cu cresterea tensiunii arteriale si a greutatii corporale.

  1. Efortul fizic regulat

Al doilea segment important al preventiei cardiovasculare o reprezinta efortul fizic. Se recomanda efortul fizic aerob moderat minim 30 minute/zi, minim 5 zile/saptamana (150 minute/saptamana) sau activitatea fizica intensa minim de 15 minute/zi, minim 5 zile/saptamana (75 minute/saptamana). Pentru beneficii cardiovasculare suplimentare se recomanda cresterea progresiva a duratei de efort la 300 minute/saptamana de efort fizic moderat si 150 minute/saptamana de efort fizic intens.

Exemple de efort fizic moderat: mersul pe jos, ciclismul lent (15 km/h), tenisul la dublu, aerobicul acvatic, golful, dansul, dar si activitati casnice precum gradinaritul, aspiratul sau decorarea locuintei.

Efortul fizic intens: jogging, ciclism alert (peste 15 km/h), inotul, tenisul la simplu, gradinaritul intens. 

  1. Mentinerea greutatii

Se recomanda ca greutatea corporala sa fie tinuta sub control. Este de preferat ca barbatii sa aiba o circumferinta abdominala sub 94 cm, iar femeile, sub 80 cm si un indice de masa corporala (IMC) intre 20-25 la persoanele sub 60 ani. Calculeaza-ti aici IMC-ul.

Controlul nivelurilor crescute de lipide din sange, controlul adecvat al glicemiei in diabetului zaharat si al hipertensiunii arteriale sunt alte deziderate ce trebuie indeplinite pentru a preveni bolile cardiace.

  1. Evitarea fumatului

Nu in ultimul rand, as vrea sa subliniez ca fumatul este un factor de risc important in aparitia bolilor cardiovasculare: infarct miocardic, boala arteriala periferica, dilatarea aortei cu risc de ruptura, accident vascular cerebral.

Un fumator pierde in jur de 10 ani de viata fata de o persoana nefumatoare. Afla aici riscurile la care te expui daca fumezi. Fumatul predispune la formarea ateroamelor si cheagurilor de sange in artere. Orice efort merita facut pentru a renunta la fumat si nici un argument in favoarea tigarii nu ramane in picioare. Fa un prim pas in renuntarea la fumat!