Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Renuntarea la fumat. PASUL 1: GANDESTE-TE! 

Imagineaza-ti cel mai bun lucru pe care il vei face vreodata in viata. Imagineaza-ti ca urmatorul lucru important este sa te lasi de fumat. 

Cum ar fi sa te trezesti dimineata si sa te simti proaspat, fara acea tuse oribila? Cum ar fi sa poti alerga in parc, pentru ca acum respiri mai usor? Ce ai face cu toti banii pe care ii vei economisi pentru ca nu mai cumperi tigari? Cum va fi sa preiei controlul asupra vietii tale? 

Renuntarea la fumat este o experienta care iti va schimba viata.

Nimic de pierdut. Totul de castigat.

Ai putea crede ca ai o multime de motive sa amani momentul in care trebuie sa te lasi de fumat: pentru tine, fumatul este o placere sau un mijloc impotriva stres-ului sau iti sporeste increderea in sine. Dar in fiecare an, mii de oameni se lasa de fumat. 

Este greu, dar si TU o poti face!

Vestea buna este ca:

  • Astazi, sunt mai multi fosti fumatori, decat fumatori
  • Creierul nostru are o capacitate extraordinara de vindecare. Totusi, o persoana dependenta trebuie sa-si asume responsabilitatea ca are o problema
  • Tot ceea ce faceai sub influenta nicotinei se poate face la fel de bine sau mai bine si fara

Singura regula care garanteaza succesul 100% este: fara fumat de astazi!

Nu amana. Pregateste-te!

Renuntarea la fumat nu este un test al vointei tale:

  • Implica elemente practice
  • Implica elaborarea unui plan in 4 pasi:
    • Gandeste-te sa te lasi de fumat 
    • Alege ziua 
    • Alege modalitatea 
    • Cere ajutor 

Pasul 1: Gandeste-te! 

Primul lucru pe care trebuie sa-l faci ca sa devii nefumator este sa te gandesti serios sa te lasi de fumat. Totul porneste de aici.

Ce ai de castigat? 

  • Mai multi bani de cheltuiala pentru tine si familia ta
  • Un miros mai bun
  • Gustul mancarii mai bun
  • Sanatate mai buna in viitor
  • Eliberare de restrictiile pe care le impune fumatul (in restaurant, sali de cinema, avion sau aeroport, biserica, etc)
  • Mai mult timp petrecut cu copiii tai
  • O locuinta mai curata si o respiratie mai buna
  • Plamani mai curati

Mai putin stres si anxietate

Cat de mult te costa fumatul? 

Fa acest calcul aproximativ. Ai putea constata ca fumatul te costa mai mult decat crezi. 

  • In fiecare zi chetuiesc pe fumat..……….lei pe zi
  • X 30, ca sa obtii costul luna.......………..lei pe luna
  • X 12 ca sa obtii costul anual.......……….lei pe an

Gandeste-te la viitor, daca nu te lasi de fumat acum...

  • In viitorii trei ani vei cheltui:……… lei            
  • In cinci ani: ........................……… lei                
  • In zece ani:........................……… lei                

Ce ai putea face cu acesti bani daca i-ai economisi?

De ce te-ai ap[ucat de fumat?

Acum ca planuiesti sa te lasi, merita sa te gandesti la ce te-a facut sa te apuci initial de fumat:

  • Ca sa par mai in varsta
  • Ca sa fiu “cool”
  • Am imitat prieteni sau rude
  • Ca sa ma simt adult
  • Ca sa par “dur”
  • Ca sa fiu acceptat
  • Din curiozitate
  • Ca asa am simtit

Indiferent care au fost acele motive, sunt ele suficiente ca sa continui?

Ce te face sa fumezi in continuare? Fumatul este in general un obicei. Probabil sunt anumite moment in cursul zilei cand aprinzi de obicei o tigara - “micii declansatori”. E bine sa stii care sunt acestia si sa ai un mijloc de a le face fata.

  • Cand ma trezesc
  • Cand vorbesc la telefon”
  • Cand beau cafeaua, dimineata
  • Cand ies cu prietenii
  • Dupa masa
  • Cand citesc ziarul
  • Cand fac o pauza
  • Cand astept pe cineva si ma plictisesc

Text adaptat dupa materialul “Stop smoking. Star living”, NHS, GoSmokeFree