Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Ce sunt trigliceridele si de ce trebuie sa le reduc?


Intrebare:

La un consult recent medicul mi-a spus ca valorile colesterolului erau normale, dar trigliceridele erau mari. Ce sunt trigliceridele si de ce trebuie sa le reduc?

Raspuns:

Trigliceridele sunt grasimi (lipide) care se deplaseaza in sange si care pot fi stocate in tesuturile din organism. Daca trebuie sa faci ceva in legatura cu trigliceridele, aceasta depinde de cat de mari sunt. Orice valoare peste 150 miligrame per decilitru (mg/dl) este considerata mare si creste riscul de boala cardiaca si accident vascular cerebral. Valorile foarte mari (peste 500 mg/dl) pot duce la pancreatita (inflamarea pancreasului).

Atunci cand consumi mai multe calorii decat ai nevoie, organismul formeaza trigliceride si le stocheaza in celulele grase. Acest tip de lipide poate fi metabolizat ulterior pentru a crea energie. Alimentele bogate in grasimi cresc trigliceridele, dar zaharul si alcoolul au un efect si mai puternic.

Trebuie sa iti reduci valoarea trigliceridelor? Facand asta scade riscul de pancreatita, dar nu este sigur daca previne afectiunile cardiace. Anumite studii sugereaza ca este sanatos sa scazi trigliceridele la anumite persoane, de exemplu cele cu un risc foarte ridicat de afectiuni cardiace sau atac cerebral sau cele care au diabet. Cu toate acestea, majoritatea barbatilor cu risc cardiovascular mediu nu trebuie sa ia medicamente pentru trigliceridele crescute moderat (150 – 500 mg/dl).

Medicul tau poate recomanda un medicament pe baza de statina care sa reduca colesterolul. Statina va scadea si trigliceridele, desi efectul sau principal este asupra colesterolului „rau” (LDL). Scaderea LDL reduce riscul de boli cardiace.

De asemenea, poti trata trigliceridele mari printr-un comportament sanatos. Scaderea in greutate, efectuarea unui numar mai mare de exercitii aerobice, evitarea zaharului adaugat (in special produse bogate in fructoza) si reducerea cantitatii de alcool pe care o bei, toate acestea ajuta. Concentreaza-te mai putin pe nivelul trigliceridelor si mai mult pe stilul tau de viata care poate contribui la cresterea acestora.