Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Anger management: 10 sfaturi sa-ti temperezi furia


Controlul nervilor poate fi o provocare. Aplica anumite trucuri – ia o pauza sau foloseste propozitii cu “Eu” – pentru a mentine controlul asupra furiei.

Te enervezi cand cineva iti taie calea in trafic? Ti se ridica tensiunea cu viteza luminii cand copilul refuza sa coopereze. Furia necontrolata isi poate pune amprenta atat asupra sanatatii tale, cat si asupra relatiilor.

Esti gata sa preiei controlul? Ia in considerare aceste 10 sfaturi pentru managementul furiei.

1. Gandeste inainte sa vorbesti

In “valtoarea” momentului, este usor sa spui ceva ce vei regreta ulterior. Ia-ti cateva clipe sa iti aduni gandurile inainte sa spui ceva – si lasa-i si pe ceilalti care sunt implicati in situatie sa faca acelasi lucru.

2. Exprima-te dupa ce te calmezi

Imediat ce gandesti clar, exprima-ti frustrarea intr-un mod direct, insa neagresiv. Formuleaza-ti preocuparile si nevoile clar si direct, fara sa-i ranesti pe ceilalti si fara sa incerci sa-i controlezi.

3. Fa putina miscare

Activitatea fizica poate ajuta la reducerea stresului care te face sa devii furios. Daca simti ca furia creste in intensitate, du-te intr-o plimbare in pas alert sau alearga ori alta activitate fizica pe placul tau.

4. Ia o pauza

Pauzele nu sunt doar pentru copii. Ia-ti pauze scurte in acele momente ale zilei mai stresante. Cateva momente de liniste te pot ajuta sa te simti mai bine pregatit sa gestionezi anumite situatii fara sa devii iritat sau nervos.

5. Identifica solutii posibile

In loc sa te concentrezi pe ce anume te-a enervat, rezolva problemele care iti sunt la indemana. Te innebuneste faptul ca cel mic are dezordine in camera? Inchide usa. Partenerul intarzie la cina in fiecare seara? Programeaza masa mai tarziu – sau stabiliti faptul ca veti manca singuri de cateva ori pe saptamana. Spune-ti de fiecare data ca furia nu rezolva nimic, ci poate doar sa agraveze problema.

6. Vorbeste despre afectele tale

Pentru a evita sa critici sau sa arunci vina – aspecte care doar cresc tensiunea – foloseste propozitiile cu “Eu” pentru a descrie problema. Fii respectuos si specific. De exemplu, spune “Eu sunt suparat ca te-ai ridicat de la masa fara sa te oferi sa ajuti la spalatul vaselor” in loc de “Tu nu te ocupi niciodata de treburile din gospodarie”.

7. Iarta

Iertarea este un instrument puternic. Daca permiti furiei sau altor sentimente negative sa inlocuiasca sentimentele pozitive, te poti trezi “inghitit” de propria amaraciune sau senzatie de nedreptate. Dar, daca poti sa ierti pe cineva care te-a facut sa te infurii, puteti amandoi sa invatati din acea situatie si sa va consolidati relatia.

8. Apeleaza la umor pentru a elibera tensiunea

Relaxarea poate ajuta la atenuarea tensiunii. Foloseste umorul pentru a face fata aspectelor care te infurie, dar si acelor asteptari nerealiste in legatura cu felul in care lucrurile ar trebui sa fie. Evita sarcasmul, fiindca poate rani si poate agrava lucrurile.

9. Practica tehnici de relaxare

Cand furia ia amploare, pune-ti la lucru abilitatile de relaxare: fa exercitii de respiratie, imagineaza-ti o scena relaxanta sau repeta-ti un cuvand sau o fraza linistitoare (“Ia-o incet”, de exemplu). Poti si sa asculti muzica, sa scrii intr-un jurnal sau sa incerci cateva pozitii de yoga.

10. Da-ti seama cand sa ceri ajutorul unui psihoterapeut/psihiatru

A invata controlul furiei este o provocare uneori pentru fiecare. Cere ajutorul in cazul in care furia pare ca nu poate fi tinuta in frau si te determina sa faci anumite lucruri pe care le regreti sau care ii ranesc pe cei din jur.

Surse de informatie:

www.mayoclinic.org

Consultant: Psihoterapeut Cristina CrinteaMedic primar Sanatate Publica si Management Sanitar