Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

12 august, Ziua Tineretului

12 august marcheaza in intreaga lume Ziua Tineretului, desemnata pentru prima oara ca zi internationala de catre Adunarea Generala a Natiunilor Unite in 1999. Cu aceasta ocazie, sunt aduse in atentia publica provocarile si problemele care vizeaza lumea tinerilor.

In prezent, exista la nivel mondial 1,8 miliarde de tineri de 10-24 de ani. Este cea mai mare populatie de tineri inregistrata vreodata. Insa, 1 din 10 traiesc in zone de conflict, iar 24 de milioane nu sunt scolarizati. Instabilitatea politica, provocarile pietei muncii si spatiul limitat de participare politica si civica au dus la cresterea izolarii tinerilor in lumea de azi.

Tema din 2019: “Invatamantul care transforma”

Tema de anul acesta evidentiaza eforturile care sunt intreprinse pentru a face educatia mai accesibila pentru toti tinerii, inclusiv eforturile lor personale. Scolarizarea obligatorie si accesibila este cruciala pentru a obtine dezvoltarea sustenabila si poate avea un rol important in prevenirea conflictelor, sustin oficialii Natiunilor Unite.

Educatia este esentiala si are stransa legatura cu starea de sanatate. Nivelul de alfabetizare al unei persoane are legatura directa cu nivelul de “alfabetizare in sanatate”, termen care se refera la capacitatea unei persoane de a intelege, utiliza si aplica informatii care contribuie la mentinerea sau imbunatatirea starii de sanatate.

Tinerii si sanatatea

Aproximativ 1,2 miliarde de persoane, sau 1 din 6 persoane din populatia lumii, sunt adolescenti de 10-19 ani. Majoritatea sunt sanatosi, insa exista inca numeroase cazuri de decese premature, boala si traumatisme. Bolile pot reprezenta o piedica in ceea ce priveste capacitatea adolescentilor de a creste si de a se dezvolta la potentialul maxim. Anumite comportamente precum consumul de alcool si tutun, sedentarismul, sexul neprotejat si/sau expunerea la violenta le pun in pericol nu doar sanatatea din prezent a tinerilor, ci si sanatatea lor ca adulti, chiar sanatatea viitorilor lor copii. Iata care sunt aspectele legate de sanatate pe care adolescentii si tinerii sa le aiba in vedere:

Traumatismele: Traumatismele neintentionate sunt principala cauza de deces si dizabilitate in randul adolescentilor. Datele arata ca in 2016 peste 135.000 de adolescenti au decedat ca urmare a accidentelor auto. Multi dintre ei au fost “participant vulnerabili la trafic”, fiind pietoni, ciclisti sau conducatorii unor vehicule motorizate pe doua roti. Foarte important: tinerii trebuie sfatuiti sa nu conduca sub influenta alcoolului. De asemenea, inecul se afla intre primele 10 cauze de deces in randul adolescentilor – se estimeaza ca aproape 50.000 de adolescenti, din care doua treimi baieti, s-au inecat in 2016. Invatarea tinerilor sa inoate este esentiala pentru prevenirea acestor decese.

Sanatatea mentala: Depresia reprezinta una dintre principalele cauze de boala si dizabilitate in randul adolescentilor, suicidul fiind a doua cauza de deces in randul acestora. Sprijinul psihosocial in scoli poate sa ajute la promovarea unei bune sanatati mentale, la fel de importante fiind programele prin care pot fi intarite legaturile dintre adolescenti si familiile lor.

Violenta: Violenta este a treia cauza de deces la adolescenti la nivel global. Aproximativ una din trei adolescente intre 15 si 19 ani (84 de milioane) a fost o victima a violentei emotionale, fizice si/sau sexuale comise de sot sau de partener. Promovarea relatiilor benefice intre parinti si copii devreme in viata, furnizarea unor abilitati de ajutor in viata, reducerea accesului la alcool – toate acestea pot preveni traumatismele si decesele din cauza violentei.

HIV/SIDA: Se estimeaza ca 2,1 milioane de adolescenti aveau HIV in 2016, marea lor majoritate in Africa. Desi numarul de decese asociate cu HIV este in scadere de la varful inregistrat in 2006, estimarile sugereaza ca nu este valabil in cazul adolescentilor. Tinerii trebuie sa stie cum sa se protejeze de infectia cu HIV – ei trebuie sa foloseasca prezervativul si, in cazul in care au virusul, sa beneficieze de tratamentul adecvat.

Sarcina si nasterea: Cauza principala de deces pentru grupa de varsta 15-19 la fete, la nivel global, sunt complicatiile care urmare a sarcinii si a nasterii. Accesul mai bun la informatii si servicii privind contraceptia poate reduce numarul tinerelor insarcinate la o varsta frageda.

Alcoolul: Consumul de alcool in randul adolescentilor reprezinta o ingrijorare majora in numeroase tari. Acesta reduce auto-controlul si creste comportamentele periculoase precum sexul neprotejat sau sofatul in stare de ebrietate.

Carentele nutritionale: Anemia prin deficit de fier este a doua cauza de deces si dizabilitate in randul adolescentilor. Dezvoltarea unor obiceiuri alimentare sanatoase in adolescenta creeaza bazele pentru o sanatate optima ca adult.

Subnutritia si obezitatea: Multi baieti si fete din tarile dezvoltate intra subnutriti in adolescenta, ceea ce ii face mai vulnerabili la boli si deces prematur. Pe de alta parte, numarul adolescentilor supraponderali si obezi este in crestere in statele cu venituri mici, medii si mari. La nivel mondial, in 2016, mai mult de 1 din 6 adolescenti cu varsta intre 10 si 19 ani era supraponderal.

Miscarea: Activitatea fizica furnizeaza beneficiile fundamentale pentru sanatate, inclusiv tonusul cardiorespirator si muscular, sanatatea oaselor, mentinerea unei greutati optime, precum si beneficiile psihosociale. OMS recomanda ca adolescentii sa aiba zilnic cel putin 60 de minute de activitate fizica moderat spre intensa, care poate include jocuri, sport, dar si activitati de transport (ciclism, mers) sau educatie fizica. La nivel global, doar 1 din 5 adolescenti se incadreaza in aceste recomandari.

Consumul de tutun: Marea majoritate a consumatorilor de tutun din prezent au inceput din adolescenta. La nivel global, cel putin 1 din 10 adolescenti de 13-15 ani consuma tutun, insa exista zone unde aceste cifre sunt mult mai mari. Consumul de tigarete pare sa fie in scadere in randul adolescentilor din anumite state dezvoltate.

Iata cateva sfaturi care sa ajute adolescentii sa isi mentina sanatatea:

Sanatatea fizica – Ai grija de corpul tau

  • Fa miscare regulat. Adolescentii trebuie sa fie activi fizic cel putin 60 de minute zilnic.
  • Mananca sanatos. Alimentatia sanatoasa este o componenta importanta in crestere si dezvoltare. Consuma multe fructe si legume, cereale integrale, o varietate de alimente proteice si lactate cu continut scazut de grasimi.
  • Mentine o greutate optima. Este mai probabil ca adolescentii obezi sa fie obezi si la varsta adulta. De asemenea, au risc crescut de boli cronice, depresie si bullying (hartuire).
  • Dormi suficient. Majoritatea adolescentilor au nevoie intre 9 si 9 ½ ore de somn pe noapte. Majoritatea dorm doar 7 ore. Somnul are o influenta puternica asupra capacitatii de concentrare si asupra performantelor scolare.
  • Fii la zi cu vaccinurile. Vaccineaza-te in fiecare an cu vaccinul antigripal. Daca nu ai primit vaccinul impotriva HPV, intreaba-ti parintii si medicul in legatura cu acesta. Vaccinul anti-HPV previne infectarea cu HPV si dezvoltarea anumitor tipuri de cancer, intre care si cancerul  de col uterin (cervical).
  • Spala-te pe dinti si foloseste ata dentara. Fa din asta o obisnuinta. Astfel, previi problemele dentare si gingivale de la varsta adulta.
  • Foloseste protectie solara. O singura arsura importanta in copilarie sau adolescenta creste riscul de cancer de piele ca adult.
  • Nu asculta muzica tare. Iti poate deteriora auzul pe viata.

Sanatatea mentala – Ai grija de mintea ta

  • Invata modalitati prin care sa gestionezi stresul. Nu poti evita stresul, de aceea ai nevoie sa inveti cum sa il gestionezi. Asta ajuta sa ramai calm si sa functionezi in situatii stresante.
  • Invata si da-ti toata silinta in scoala. Exista o legatura puternica intre sanatate si succesul academic.
  • Incearca sa mentii o relatie buna cu parintii. Nu uita ca ei doresc ce este mai bine pentru tine. Incearca sa iti dai seama ce anume vor atunci cand stabilesc anumite reguli.
  • Dezvolta un echilibru intre scoala, munca si viata sociala.
  • Nu incerca sa faci prea multe. Limiteaza-ti activitatile la cele mai importante si implica-te 100% in realizarea lor. Daca faci prea multe, te expui la stres, frustrare sau epuizare.

Sanatatea emotionala- Ai grija de sentimentele tale

  • Cunoaste semnele bolilor mentale. Acestea sunt:
    • Anxietate
    • Depresie
    • Oboseala excesiva
    • Stima de sine scazuta
    • Pierderea interesului pentru activitatile care iti faceau placere
    • Reducerea poftei de mancare
    • Crestere sau pierdere in greutate
    • Schimbari de personalitate
  • Fii atent la starile si sentimentele pe care le ai. Nu presupune ca gandurile negative si sentimentele fac parte din adolescenta. Cere ajutorul daca te ingrijoreaza un anumit aspect.
  • Nu-ti fie teama sa ceri ajutorul daca ai nevoie. Daca nu poti vorbi cu parintii, vorbeste cu profesorul preferat sau cu un consilier scolar. Gaseste un adult in care sa ai incredere. Daca te simti foarte trist sau au ganduri de auto-vatamare, cere ajutorul imediat!
  • Accepta-te. Daca ai stima de sine redusa sau o imagine proasta asupra fizicului tau, vorbeste cu cineva despre aceste aspecte. Chiar si vorbitul cu un prieten poate sa ajute.
  • Nu hartui alte persoane. Daca te simti hartuit sau daca esti victima bullyingului, spune asta unui parinte, profesor sau altui adult. Aici intra si bullyingul online sau telefonic.

Sanatatea comportamentala – Ai grija de siguranta ta prin comportamentul pe care il adopti

  • Evita consumul sau abuzul de substante. Aici intra alcoolul, drogurile recreationale, medicamentele pe reteta sau orice produs din tutun.
  • Condu sigur. Foloseste intotdeauna centura de siguranta. Evita sa conduci intr-o masina plina de adolescenti, deoarece pot distrage atentia soferului, ceea ce poate favoriza accidentele. Nu merge niciodata intr-o masina al carui sofer a consumat bauturi alcoolice.
  • Poarta casca de protectie. Poarta casca atunci cand mergi cu bicicleta sau cand participi la anumite evenimente sportive, pentru a evita accidentarile (cand se produc la o varsta frageda, pot sa aiba efecte negative pe viata).
  • Evita violenta. Stai departe de situatiile in care violenta sau bataile te pot accidenta fizic.
  • Practica abstinenta (fara sex) sau sexul sigur. Daca faci sex, foloseste intotdeauna prezervativele pentru a evita ITS (infectii cu transmitere sexuala). Daca esti fata si esti activa sexual, cere sfatul medicului in legatura cu metodele contraceptive.
  • Nu in ultimul rand, tine cont de urmatoarele raspunsuri:

Obiceiurile pe care le am acum vor face cu-adevarat diferenta cand voi fi mai in varsta?

Da, 65% dintre decesele la adulti sunt determinate de bolile cardiovasculare, cancer si accident vascular cerebral. In majoritatea cazurilor, aceste boli sunt prevenibile. Multe dintre comportamentele care determina aceste boli debuteaza la o varsta frageda. De exemplu, este mai probabil ca adolescentii care consuma tutun sa aiba boli cardiovasculare, cancer sau accident vascular cerebral ca adulti.

La varsta mea, in legatura cu ce anume ar trebui sa ma ingrijorez in mod special?

Ucigasii principali ai adolescentilor si adultilor tineri sunt accidentele auto, traumatismele neintentionate, crima si suicidul. Cancerul si bolile cardiovasculare nu sunt frecvente, insa te pot afecta la aceasta varsta. Sarcina nedorita si infectiile cu transmitere sexuala iti pot afecta sanatatea si iti pot provoca probleme personale si sociale.

Barbatii tineri au riscuri diferite in privinta sanatatii in comparatie cu femeile tinere?

Da. Barbatii tineri nu poarta centura de siguranta la fel de des precum o fac femeile tinere. Este mai probabil ca ei sa aiba arme, sa se implice in batai, sa foloseasca tutun sau marijuana, sa consume abuziv alcool si sa aiba mai multi parteneri sexuali. Pe de alta parte, femeile tinere prezinta unele riscuri speciale: ele incearca mai des sa comita suicid si, de asemenea, incearca sa slabeasca apeland la metode periculoase.

Ar trebui sa discut cu medicul daca sunt ingrijorat cu privire la sanatatea mea sau la organismul meu?

Da, este important. Medicul este acolo sa te ajute.

Surse de informatie:

www.un.org

https://familydoctor.org