Obezitatea este o boala care trebuie tratata

Obezitatea nu mai este considerata de mult doar un aspect cosmetic cauzat de mancatul exagerat si de lipsa auto-controlului.

Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS), impreuna cu societatile stiintifice si medicale internationale si nationale recunosc acum obezitatea ca o boala cronica progresiva cauzata de factori multipli de mediu si genetici. Din cauza naturii evolutive, obezitatea necesita control si tratament pe termen lung.

  • Obezitatea este cea mai frecventa boala metabolica in tarile dezvoltate. Conform datelelor Organizatiei Mondiale a Sanatatii din 2016, in Romania, 57.7% din polulatia adulta sunt supraponderali si intre 20-29.9% obezi.
  • Obezitatea este o boala complexa, multifactoriala care este influentata de factori fiziologici, psihologici, de mediu, socio-economici si genetici.
  • Poate apare la orice varsta, iar prevalenta obezitatii creste cu inaintea in varsta.
  • Calcularea indicelui de masa corporala (IMC) este o metoda practica pentru a determina daca o persoana este supraponderala sau obeza.
  • Dieta sanatoasa ar trebui sa ofere o cantitate adecvata de calorii, proteine, carbohidrati, lipide, minerale, vitamine, apa si fibre in functie de varsta, sex, etapa de dezvoltare si starea organismului.
  • Alimentatia variata asigura un aport echilibrat al tuturor nutrientilor si poate fi ajustata in functie de nivelul de activitate efectuata.

Cum stiu ca sunt obez?

Cum afli daca ai probleme cu greutatea? Simplu. Calculezi Indicele de masa corporata (IMC)

Obezitatea este definita prin cantitatea in exces de grasime in corp. Exista o varietate de instrumente de masurare a cantitatii de grasime din corp, comparativ cu cea a tesutului non-gras. IMC este un instrument util de calcul al obezitatii, deoarece este acelasi pentru ambele sexe si pentru toate varstele la adulti. Cu toate acestea, ar trebui sa fie considerat un ghid relativ, deoarece nu poate corespunde aceluiasi grad de grasime, la persoane diferite. Exceptiile sunt calcularea IMC la femeia gravida, la atleti, la culturisti sau la persoanele in varsta. IMC nu tine cont de distributia grasimii (viscerale vs. periferice) si nu este un bun instrument de masurare a activitatii metabolice a tesutului gras a persoanei respective. 

Organizatia mondiala a sanatatii (OMS) defineste:

"Exces de greutate" - a fi supraponderal = IMC > 25

"Obezitate" = IMC > 30

De ce ne ingrasam?

Obezitatea nu este, si nu trebuie privita doar ca o simpla lipsa de autocontrol

Desi cauzele obezitatii sunt incomplet intelese, se stie ca mai multi factori partipa la aparitia ei. La persoanele obeze, acumularea de rezerve energetice sub forma de grasime este accentuata. Aceasta se petrece fie din cauza ca metabolismul este lent, cheltuind o cantitate mica de energie, fie din cauza ca aportul caloric este nejustificat de mare, fie cele doua se combina in felurite proportii.

Din ce in ce mai multe studii sugereaza ca obezitatea este, pana la un punct, o conditie mostenita genetic. Totusi, membrii familiei nu impartasesc doar genele, ci si obiceiurile privind alimentatia si stilul de viata nesanatos. Este dificil de separat factorii de stil de viata de cei genetici.

Ca urmare, obezitatea se considera azi a fi rezultanta unor asocieri de factori genetici, psiho-sociali, de mediu si a unor influente culturale, a caror interactiune genereaza o alterare complexa, atat a reglarii apetitului, cat si a nivelului metabolismului energetic.

Pe primul loc in aparitia obezitatii se situeaza obiceiurile alimentare nesanatoase. Pe de o parte, s-a modificat felul in care ne hranim: mancam in graba micul dejun sau renuntam la el, am transformat cina in masa principala a zilei, inlocuind dejunul, compensam prin numeroase suplimentari intre mese, sau chiar rontaim continuu, toate acestea fiind o consecinta directa a ritmului alert al vietii de zi cu zi si a scaderii timpului alocat meselor.

Agresiunea permanenta a stresului duce la excese alimentare de tipul mancatului emotional-depresiv (de plictiseala, de suparare sau de tristete), cu forma extrema numita bulimie. Pe de alta parte, ne confruntam cu extinderea retelelor de fastfooduri, cu oferta lor generoasa de junkfood, adevarate “bombe calorice”, sau cu gama larga de alimente hiperprocesate, cu volum mic si valoare calorica mare, dulciuri si bauturi carbogazoase hipercalorice, care fac hrana noastra sa fie dezechilibrata in favoarea grasimilor, caloriilor glucidice si in defavoarea fructelor si a legumelor.

In aceste conditii de aport alimentar crescut si dezechilibrat, viata a devenit mai sedentara. Astazi hrana este indestulata si la indemana noastra. Tehnologia moderna ne permite sa ne executam sarcinile stand asezati pe scaun, iar omniprezenta masinilor ne scuteste sa facem fie si cel mai mic efort.  Practicarea sportului s-a redus progresiv, in favoarea petrecerii timpului liber in fata ecranului telefonului, tabletei, televizorului sau laptopului. Ulterior, odata cu ingrasarea, aceasta limiteaza prin ea insasi capacitatea de efort a acelei persoane, creand un cerc vicios, care agraveaza dificultatea de a consuma caloriile ingerate.

Alte cauze ale obezitatii:

Anumite boli pot reduce rata metabolismului bazal sau pot stimula creserea apetitului, ceea ce va duce la obezitate. Hipotiroidismul, sindromul Cushing, depresia, anumite tulburari neurologice, anumite medicamente cum sunt steroizii si unele antidepresante pot cauza o crestere in greutate excesiva. Medicul diabetolog sau endocrinolog va determina daca acestea sunt cauze posibile ale obezitatii. Doar 1% din pacientii obezi au o estfel de explicatie a excesului lor ponderal.

Ce complicatii pot sa apara?

Obezitatea, este mai mult decat o problema estetica. Este o boala

Departe de a fi doar o problema de estetica, obezitatea este asociata in general cu un apect fizic dizgratios, idealul de frumusete al momentului actual indepartandu-se de formele planturoase rubensiene, in favoarea siluetei suple. Incapacitatea de a ajunge la o forma fizica placuta si de a o mentine este adesea privita ca o manifestare a lipsei de vointa. De aici, un intreg sir de complexe de inferioritate, lipsa de incredere in capacitatile proprii, nemultumiri privind imaginea personala si un nivel scazut de autoapreciere, ducand la caracterul predominant depresiv al persoanei obeze. Perceptia sociala marginalizeaza obezul, il stigmatizeaza si il izoleaza, el avand dificultati in a dobandi respect social si in a-si rezolva nevoi comune, cum ar fi incercarea de a-si gasi un partener de viata sau un loc de munca.

Dar, dincolo de culpabilizare, obezitatea trebuie sa inceteze sa mai fie privita altfel decat ceea ce este: o boala care are nevoie de tratament. O persoana obeza nu este in primul rand un om care mananca prea mult, ci este mai intai de toate un om bolnav. Excesul de tesut adipos este un “bagaj” suplimentar pe care pacientul obez il cara cu el in fiecare moment al fiecarei zile si nopti, producand modificari adaptative la nivelul inimii, plamanilor, cat si in intregul organism.

In final, acestea conduc la aparitia hipertensiunii arteriale, a fenomenelor de insuficienta cardiaca, a tulburarilor respiratorii, a diabetului zaharat, a steatozei hepatice nonalcoolice si la cresterea riscului de infarct de miocard, dar si de cancer, ca si la tulburari de fertilitate la femei si de potenta sexuala la barbat. Ce este insa important de mentionat este ca o parte a acestei patologii produsa de excesul ponderal se amelioreaza, si in unele cazuri chiar se remite, odata cu pierderea in greutate.

Cum pot sa ma tratez?

Tratamentul obezitatii este un tratament pe termen lung. Nu se pot obtine rezultate daca este doar de scurta durata. Scaderea in greutate trebuie sa fie graduala si este necesara urmarirea cu atentie pentru a preveni reluarea in greutate.

Important este ca pacientul sa poata mentine greutatea sanatoasa la care a ajuns. Schimbarea comportamentului si a stilului de viata sunt singurele modalitati prin care cineva isi poate schimba greutatea intr-un mod permanent.

7 modalitati prin care it poti schimba comportamentul si stilul de viata care sa te ajute sa mentii scaderea in greutate

  • Stabileste-ti obiective realiste de scadere in greutate, cum ar fi 0.5-1 kg pe saptamana. Persoanele care scad in greutate lent, mancand mai putin si facand mai multa miscare, mentin pierderea in greutate
  • Mananca mai putine calorii, reducand portia. O modalitate la indemana de a portiona farfuria este ca fructele si legumele sa ocupe jumatate din farfurie, carbohidratii un sfert, iar proteinele celalalt sfert
  • Stabileste sa mananci cel putin 5 portii de fructe si legume pe zi
  • Nu sari peste o masa. Asta va incetini metabolismul si poate crea foame crescuta si mancat compulsiv. 4 sau 5 mese mai mici spatiate regulat de-a lungul zilei pot sa-ti satisfaca senzatia de foame, pastrand un control asupra greutatii
  • Ai libertatea de a include gustari sanatoase intre mese daca totusi te confrunti cu foame fizica in timpul zilei. Exemple sanatoase sunt: iaurt, branza cottage si fructe, legume si humus, mozzarela cu fructe crude sau un caus de palma de nuci/ migdale
  • Alege alimente bogate in fibre, cum sunt painea, cerealele, pastele din seminte integrale, orez, fructe si legume crude. Aceste alimente iti vor da placerea mestecarii, in timp ce continutul ridicat de fibre te va face sa te simti “plin” cu mai putine calorii
  • Pentru a intelege daca mananci sanatos, tine cu acuratete un jurnal de alimente. Noteaza orice mananci si bei. Fii corect si precis, altfel un astfel de jurnal nu te va putea ajuta. Vei invata despre obiceiurile tale alimentare si te va ajuta sa evaluezi ce alegeri de alimente faci
  • Mananca o varietate de alimente, include toate grupele alimentare pentru a obtine toti nutrientii de care ai nevoie
  • Limiteaza sa iei mesele in oras
  • Planifica in avans ce vei manca: mesele pentru o saptamana, lista de cumparaturi si pastreaza doar alimente sanatoase in bucatarie si camara. Nu tine in casa alimente tentante nesanatoase

Studiile au aratat ca si cele mai sedentare persoane care fac miscare 30 de minute pe zi vor beneficia de efecte benefice asupra sanatatii.

Pentru cel mai bun rezultat, medicii recomanda 30 de minute de activitate fizica aerobica de intensitate moderata (inca poti purta o discutie cu cineva) de cel putin 3 ori pe saptamana, la care sa adaugi si exercitii anaerobice, cum ar fi cele de intarire a musculaturii si de intindere, de 2 ori pe saptamana.

Daca ai fost sedentar pana acum, incepe gradual practicand sporturi mai putin solicitante, cum sunt inotul si mersul. De indata ce iti vei intra in forma, poti creste gradual catre activitate fizica mai intensa.

  • IMC ≥ 40
  • IMC ≥ 35 si cel putin una sau mai multe din bolile asociate obezitatii – diabet zaharat 2, hipertensiune arteriala, sindromul obstructiv de apnee in somn si alte afectiuni respiratorii, ficat gras sau ficat gras non-alcoolic, artroza, modificari ale lipidelor (grasimilor) din sange, afectiuni digestive sau boala de inima
  • Incapacitatea de a obtine o scadere in greutate sanatoasa sustinuta pentru o perioada lunga de timp, in ciuda eforturilor pe care le faci de a slab

Colegiul Chirurgilor din America si Societatea de Chirurgie Bariatrica si Metabolica din America recomanda ca interventia bariatrica sa fie efectuata de catre un chirurg bariatric care are pregatire si experienta importanta in chirurgia bariatrica si metabolica si care opereaza in cadrul unui centru dedicat, unde exista o echipa multidisciplinara de medici care sa asigure urmarirea pacientului pe termen lung. 

In Ponderas Academic Hospital beneficiezi de experienta chirurgilor bariatrici din Centru de Excelenta in Chirurgie Bariatrica

Cere o programare

Prin completarea formularului de mai sus sunt de acord sa fiu contactat/a de catre Reteaua de sanatate REGINA MARIA in legatura cu serviciile medicale solicitate

Acest site este protejat de reCAPTCHA si se aplica Politica de confidentialitate si Termeni si conditii.