EDU.REGINAMARIA.RO

Inotul in sarcina - ce trebuie sa stii

Cand vine vorba de exercitii fizice in timpul sarcinii, inotul este una dintre cele mai benefice alegeri. Cateva ture de bazin, intr-un mediu sigur, sunt binevenite pe parcursul celor noua luni de sarcina. Inotul nu este periculos pentru tine sau copilul tau si, cu exceptia unor situatii speciale, este sigur pana la nasterea copilului.

Inotul in timpul sarcinii

In timpul sarcinii activitatea fizica regulata este incurajata si recomandata de medici. Miscarea are multiple beneficii atat fizice, cat si psihice. Dintre toate formele de miscare pe care le poate face, in conditii de siguranta, o femeie insarcinata, indiferent de varsta sarcinii, mersul pe jos si inotul sunt cele mai bune alegeri.

Inotul in timpul sarcinii este considerat de medicii obstetricieni sigur si o forma ideala de miscare, tocmai pentru ca implica un efort redus, mobilizeaza cu blandete toate grupele musculare si mentine o forma fizica buna, fara a suprasolicita organismul. Este permis si femeilor care au apelat la fertilizarea in vitro, in conditiile in care aceasta procedura impune o serie de restrictii de activitate.

Apa este un mediu perfect pentru miscare, pentru ca preia greutatea corpului, ajuta la mobilitate si flexibilitate. Mai mult, inotul nu ofera doar posibilitatea de a face exercitii fizice, ci contribuie si la ameliorarea neplacerilor comune ale sarcinii.

Cu toate acestea, este recomandat doar femeilor care au o sarcina fara probleme si nu sunt expuse niciunui risc. Ca masura de siguranta suplimentara, este utila recomandarea medicului pentru a obtine unda verde pentru orice tip de exercitiu fizic, inclusiv pentru inot.

Beneficiile inotului in sarcina

Exercitiile fizice mentin corpul sanatos si contribuie la pregatirea pentru travaliu si nastere, iar inotul este o modalitate ideala prin care poate fi indeplinita recomandarea de a face miscare in timpul sarcinii. Enumerarea beneficiilor este cea mai buna pledoarie in favoarea acestei activitati, care reuseste sa relaxeze si sa mobilizeze trupul in egala masura.

Imbunatatirea circulatiei

Scufundarea in apa are efect asupra vaselor de sange de la nivelul membrelor superioare si inferioare, stimuland intoarcerea venoasa si drenarea excesului de fluide, ceea ce contribuie la ameliorarea edemelor prin reducerea retentiei de lichide.

Stimularea inimii si a respiratiei

Efortul fizic din bazinul de inot stimuleaza activitatea inimii cu blandete si in mod continuu, fara a suprasolicita functia cardiaca. Mediul acvatic induce sentimentul de imponderabilitate care faciliteaza respiratiile ample.

Relaxarea articulatiilor

Aflate sub presiunea greutatii si a hormonilor de sarcina care produc o inmuiere a acestora, articulatiile (mai ales cele ale coloanei vertebrale, soldului, genunchilor si gleznelor) primesc in timpul sesiunii de inot o binemeritata pauza. Inotul poate ameliora substantial durerea sciatica frecventa mai ales in trimestrul al III-lea de sarcina.

Cresterea tonusului muscular

Pentru ca presupune un efort fizic moderat, inotul sustine si dezvolta tonusul muscular si implica simultan musculatura celor patru membre. Acesta ajuta la mentinerea unei posturi corecte, reduce tensiunea crescuta a spatelui, intareste muschii, efectul fiind reducerea durerilor de spate si articulare specifice perioadei de sarcina, provocate de schimbarea centrului de greutate, ca urmare a amplitudinii abdomenului. Totodata, are capacitatea de a imbunatati modul in care organismul va raspunde la travaliu.

Imbunatatirea rezistentei la efort

Inotul lejer nu este solicitant, dar, pentru ca este o activitate continua, mentine si imbunatateste rezistenta organismului la efort, cu atat mai necesara femeilor insarcinate.

Arderea caloriilor

Inotul este una dintre solutiile cele mai potrivite pentru a consuma excesul caloric fara niciun fel de prejudicii, ajutand la mentinerea unei greutati sanatoase.

Imbunatatirea somnului

In cazul femeilor insarcinate, somnul sanatos poate fi un deziderat greu de atins, mai ales in ultima perioada a sarcinii. Durerile articulare, disconfortul provocat de amplitudinea abdominala afecteaza calitatea somnului. Inotul amelioreaza toate aceste probleme si ofera un somn odihnitor.

Relaxarea

O sesiune de inot este relaxanta, aducand bunastare si tonus psihic binevenit in perioada sarcinii. Nu in ultimul rand, trebuie amintit si beneficiul mentinerii unei temperaturi corporale confortabile si eliminarea riscului supraincalzirii, pe care inotul il ofera.

Prudenta si contraindicatii

Sunt cateva aspecte care trebuie tratate cu prudenta. Astfel:

  • este recomandat ca durata unei sesiuni de inot sa creasca treptat si sa nu depaseasca 30-40 de minute;
  • trebuie evitata epuizarea;
  • este necesar a acorda atentie temperaturii apei din bazin, care sa nu fie mai mare de 32 de grade Celsius;
  • tehnica de inot folosita sa fie comoda si usoara;
  • intrarea si iesirea din bazin trebuie facuta doar pe scarile piscinei;
  • este obligatorie purtarea de incaltaminte care sa previna alunecarea si care sa fie usor de incaltat si descaltat;
  • nu sunt recomandate scufundarea sau plonjatul in bazin;
  • incepatoarelor le este recomandat sa foloseasca plute sau baghete.

Este contraindicat inotul daca apar sangerari, membranele s-au rupt sau dopul gelatinos a fost eliminat. Totodata, nu este recomandat inotul in bazine neigienice sau in locuri publice unde apa nu este filtrata si purificata prin clorurare, cu atat mai mult cu cat solutiile pe baza de clor nu sunt daunatoare in sarcina.

O stare de oboseala accentuata, greturile, ametelile, tensiunea arteriala ridicata, prezenta carceilor sunt motive justificate pentru amanarea sesiunii de inot.

Pot fi luate in calcul si urmatoarele detalii pentru un plus de siguranta:

  • hidratarea este esentiala in timpul efortului fizic, iar pauzele pentru a bea apa sunt necesare;
  • sesiunea de inot trebuie programata la o ora dupa masa;
  • se recomanda evitarea miscarilor de rasucire, deoarece pot provoca leziuni ale tesuturilor moi si pot agrava durerea pelviana;
  • capacitatea respiratorie este mai redusa in timpul sarcinii, ca urmare a cresterii volumului abdominal, iar acest aspect trebuie luat in calcul, pentru a evita oboseala;
  • echipamentul de inot trebuie sa fie confortabil, iar purtarea ochelarilor si a dopurilor pentru urechi este necesara;
  • inainte de a intra in bazin, sunt necesare miscari de intindere si adaptarea cu temperatura apei, pentru a evita carceii si socul termic.  

Tehnici de inot permise in sarcina

Un plan general valabil, util tuturor femeilor insarcinate, nu exista. Stilul de inot depinde de tehnica, varsta sarcinii si experienta personala, astfel ca pentru primele luni ale sarcinii se poate pastra rutina unui antrenament obisnuit, dar fara a forta. Pentru o sarcina mai avansata este necesar ca durata programului de inot sa scada, la fel si distantele parcurse, precum si renuntarea la unele miscari care ar putea sa fie incomode. Cel mai bun instructor de inot este propriul corp ale carui limite trebuie ascultate, intelese si respectate.

Stiluri recomandate:

  1. Bras este considerat cel mai bun stil pentru femeile insarcinate, deoarece implica mai putin efort si, prin alungirea muschilor pieptului si scurtarea muschilor spatelui, contracareaza tendinta de dezaliniere a umerilor, coloanei vertebrale si pelvisului, care este frecventa in timpul sarcinii.
  2. Stilul liber este o alegere buna pentru femeile insarcinate, atata timp cat este limitata rasucirea trunchiului si se pastreaza o aliniere corecta a umerilor, trunchiului si soldurilor.
  3. Inotul pe spate este recomandat si placut, greutatea bebelusului este preluata de apa. Este comod si poate fi combinat cu momente de plutire.

In replica, stilul fluture este cel care poate fi evitat in timpul sarcinii, fiind considerat cel mai solicitant.
Inotul este benefic in perioada de sarcina atata vreme cat sunt respectate regulile de siguranta si nevoile corpului.

Surse:
www.babycenter.com/
www.ifwip.org/
www.healthline.com/