Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

De ce nu este bine sa slabesc prea repede?

Preocuparea legata de slabirea rapida este ca presupune eforturi foarte mari in privinta alimentatiei si a exercitiului fizic. Aceste eforturi pot fi nesanatoase si, din acest motiv, iti va fi greu sa le adopti pe termen lung, ca parte din stilul tau de viata, pentru a-ti mentine greutatea si pe viitor. 

Ce ritm de slabire este considerat sanatos 

Recomandarea generala este pierderea in greutate de 1-2 kilograme pe saptamana. Desi poate parea un ritm lent, este mult mai probabil sa te ajute sa-ti mentii pe termen lung greutatea atinsa. Retine ca 450 g de grasime contin 3500 de calorii. Deci, pentru a pierde 450 g pe saptamana, trebuie sa arzi 500 de calorii in plus peste ce mananci in fiecare zi (500 calorii x 7 zile = 3.500 calorii). 

De asemenea, daca scazi mult in greutate foarte repede, este posibil sa nu pierzi la fel de multa grasime ca atunci cand scaderea in greutate este lenta. In schimb, s-ar putea sa pierzi apa sau testut fara grasime, deoarece este greu sa arzi multe calorii din grasimi intr-o perioada scurta de timp. In unele situatii, totusi, pierderea mai rapida in greutate poate fi sigura daca este facuta corect. De exemplu, daca obezitatea provoaca probleme grave de sanatate, medicii ar putea prescrie diete cu continut scazut de calorii pentru pierderea rapida in greutate. Dar, o astfel de dieta extrema necesita supraveghere medicala. In plus, poate fi dificil sa te mentii la noua greutate obtinuta. 

Unele diete includ o faza de initiere care te ajuta in inceperea unui regim de slabire. De exemplu, dieta Clinicii Mayo are o faza rapida de inceput, in care s-ar putea sa pierzi 6 pana la 10 kilograme in primele doua saptamani. Poti pierde rapid greutate deoarece o astfel de abordare combina simultan multe strategii sanatoase si sigure - fara pacaleli sau diete extreme. Dupa perioada initiala de doua saptamani, faci tranzitia la pierderea in greutate recomandata de 1-2 kg pe saptamana, ceea ce iti ofera timp pentru a adopta modificarile necesare in stilul de viata, cum ar fi o alimentatie sanatoasa si cresterea activitatii fizice necesare pentru mentinerea pe termen lung a greutatii pierdute.

Efectul yo-yo te face mai grasa?

Efectul yo-yo mai este denumit ciclul greutatii (pierderea si recastigarea repetata a kilogramelor) – acesta inseamna ca, la scurt timp dupa abandonarea curei de slabire si revenirea la vechile obiceiuri alimentare, suplusul de kilograme pierdute revine. Se crede ca dietele de slabire de tip yo-yo determina probleme pe termen lung cu greutatea si un risc mai mare de obezitate.

S-a incercat prin numeroase studii sa se stabileasca daca aceste ingrijorari sunt valide. Recent, specialistii au evaluat 31 de studii despre efectul yo-yo si legatura cu obezitatea si diabetul. Iata ce au descoperit:

  • 19 studii din cele 31 au analizat efectul yo-yo asupra factorilor de risc metabolici privind obezitatea. Peste jumatate dintre acestea (58%) au descoperit o legatura intre ciclul greutatii, greutate si grasimea corporala, in special grasimea abdominala in exces, care creste ulterior riscul de obezitate.
  • 8 dintre studii au analizat impactul efectului yo-yo asupra recastigarii in greutate si a riscului de obezitate. Trei studii au evidentiat ca acesta pare sa creasca probabilitatea ingrasarii ulterioare.
  • Dintre studiile care au analizat riscul de diabet de tip 2, majoritatea (76%) au concluzionat ca efectul yo-yo nu a crescut nivelul glicemiei, nici riscul de diabet de tip 2.

Astfel, cercetatorii au ajuns la concluzia ca in prezent nu exista dovezi certe pentru a sprijini o legatura intre efectul yo-yo si riscul crescut de obezitate.

Surse de informatie:

www.mayoclinic.org

Poate te intereseasa si:

Nu va amagiti in lupta cu kilogramele

Obezitatea, o boala curabila

Nu tine dieta daca ai o greutate normala

Ce tip de conformatie aveti