Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Colon iritabil? Dieta FODMAP ar putea fi solutia ta!

Dieta FODMAP este o dieta restrictiva recomandata de specialisti in sindromul colonului iritabil, responsabil pentru balonare, emisii de gaze intestinale, tulburari de motilitate, diaree sau constipatie si disconfort abdominal.

Ce inseamna FODMAP?

Acest regim alimentar presupune eliminarea din alimentatie a unor carbohidrati fermentabili precum oligozaharide (fructani, galacto-oligozaharide), dizaharide (lactoza), monozaharide (fructoza) si polioli (Sorbitol, Mannitol, Maltitol, Xylitol and Isomaltoza). Cand acesti carbohidrati nu sunt suficient absorbiti in intestinul subtire, creste osmolaritatea si pot provoca diaree. In alte cazuri, acesti hidrati de carbon sunt fermentati de bacteriile intestinale, provocand gaze, distensie abdominala si simptomele care deriva din acestea: balonare, constipatie, flatulenta, dureri abdominale si greata.

Care sunt alimentele cu continut crescut FODMAP care trebuie evitate?

Cateva exemple ar fi: asparagus, ceapa, usturoi, porumb, legume, mere, pere, mango, pepene, iaurt, lapte de vaca si derivate, cereale integrale, paste, fistic etc..

O persoana poate fi intoleranta la majoritatea carbohidratilor FODMAP sau doar la cativa. Simptomatologia se poate agrava atunci cand se combina mai multe astfel de alimente intr-o zi.

Ce presupune mai exact dieta low FODMAP?

Aceasta dieta are doua faze:

  1. Prima faza presupune eliminarea alimentelor cu continut crescut in FODMAP pentru o durata de maximum 4-6 saptamani, sub recomandarea unui medic nutritionist care va consilia pacientul. Nu exista un continut standard, ci se individualizeaza nevoilor pacientului pentru a evita carenta nutritionala in fier sau calciu.
  2. A doua faza consta in adaugarea treptata in alimentatie a hidratilor de carbon eliminati in prima faza, bineinteles in cantitati reduse, in limita tolerantei pacientului. Astfel vor fi identificate alimentele care determina intoleranta intestinala si se va putea o contura un regim alimentar de cursa lunga.

Printre alimentele low FODMAP se afla:

  • Fructe: banane, struguri, afine, capsuni, grepfruit, citrice
  • Legume: morcovi, telina, vinete, dovlecel, dovleac, fasole verde, porumb, salata verde, rosii
  • Lactate: lapte si iaurt delactozate, lapte de orez, lapte de soia, lapte de cocos, branza brie, branza camembert, unt

Pentru un plan alimentar individualizat iti recomandam un program de consiliere nutritionala in care se va face o anamneza, ancheta alimentara, corectia greselilor alimentare, educatie nutritionala si se va intocmi o dieta personalizata. Durata unei astfel de consultatii este de aproximativ 45 minute.

Vreau mai multe informatii

Image CAPTCHA

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

Prin completarea formularului de mai sus sunt de acord sa fiu contactat/a de catre Reteaua de sanatate REGINA MARIA in legatura cu serviciile medicale solicitate