Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Ce castigi daca te lasi de fumat?

Ai putea crede ca ai o multime de motive sa amani momentul in care trebuie sa te lasi de fumat: pentru tine, fumatul este o placere sau un mijloc impotriva stres-ului sau iti sporeste increderea in sine. Dar in fiecare an, mii de oameni se lasa de fumat. Si tu o poti face.

Primul lucru pe care trebuie sa-l faci ca sa devii nefumator este sa te gandesti serios sa te lasi de fumat. Totul porneste de aici.

Pregatirea in vederea renuntarii la fumat implica elemente practice. Nu este un test al vointei tale. Ea implica elaborarea unui plan. Alegerea zilei din care sa nu mai fumezi. Si o modalitate de a te lasa de fumat. Inseamna sa intelegi de ce fumezi. Si sa ai sprijinul altora.

Multi fumatori doresc sa se lase de fumat, dar nu stiu cum sa procedeze. Nu recomandam sa te bazezi numai pe vointa. Exista metode diferite de a te lasa de fumat. Alege metoda care se potriveste cel mai bine modului tau de viata. Si nu uita, poti oricand combina metodele. Discuta cu medicul pneumolog despre avantajele si dezavantajele fiecarei metode si stabiliti impreuna cel mai bun plan pentru tine!

Renuntand la fumat, castigi:

  • Mai multi bani de cheltuiala pentru tine si familia ta
  • Un miros mai bun
  • Gustul mancarii mai bun
  • Sanatate mai buna in viitor
  • Mai mult timp petrecut cu copiii tai
  • O locuinta mai curata si o respiratie mai buna
  • Plamani mai curati
  • Mai putin stres si anxietate

Ce se intampla cu organismul tau dupa ce ai renuntat la fumat?

Iti poti mari dramatic sansa unei vieti mai indelungate, daca renunti la fumat. De indata ce corpul tau nu mai este afectat de fumat, va incepe sa se vindece in decurs de 20 minute, reparand apoi, in timp, raul cauzat in toti acesti ani. 

Dupa 20 minute

  • Tensiunea arteriala si pulsul revin la normal.
  • Circulatia sangelui se imbunatateste, mai ales la maini si picioare.

Dupa 8 ore

  • Nivelul de oxigen din sange revine la normal si riscul unui infarct de miocard scade.

Dupa 24 ore

  • Monoxidul de carbon iti paraseste corpul.
  • Plamanii incep sa elimine mucusul si alte resturi.

Dupa 48 ore

  • Felicitari. Corpul tau nu mai contine nicotina. Ai observat cum s-au ameliorat gustul si mirosul?

Dupa 72 ore

  • Respiri mai usor. Ai mai multa energie.

Dupa 2-12 saptamani

  • Circulatia s-a imbunatattit in tot corpul. 
  • Este mai usor acum sa faci exercitii fizice.

Dupa 3-9 luni

  • Capacitatea plamanilor s-a marit cu pana la 5-10%. Tusea, gafaitul si haraitul au disparut.

Dupa 1 an

  • Riscul unui infarct de miocard s-a injumatatit, in comparatie cu al unui nefumator.

Dupa 5-10 ani

  • Riscul de a avea un accident vascular cerebral este asemanator cu cel al unui nefumator.

Dupa 15 ani

  • Riscul de cancer pulmonar este acum la jumatate din cel al unui nefumator. Riscul de boala de inima este egal cu cel al unei persoane care nu a fumat niciodata.

Text adaptat dupa materialul “Stop smoking. Star living”, NHS, GoSmokeFree