Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Alimente de evitat in sarcina

Iti doresti ce e mai bun pentru copilul tau. De aceea combini fructele cu cerealele la micul dejun, adaugi la salata naut si mananci o gustare cu nuci. Insa stii ce alimente ar trebui evitate? Multe alimente pot afecta sanatatea ta si a copilului tau, mai mult decat crezi.

Evita pestii cu un continut ridicat in mercur

Pestele este o sursa importanta de proteine, fier si zinc – nutrienti esentiali pentru cresterea si dezvoltarea copilului. In plus, acizii grasi omega-3 care se gasesc in multe feluri de peste, ajuta la dezvoltarea creierului copilului.

Insa anumite tipuri de peste – in special pestii pradatori mari cum ar fi rechinul, pestele-sabie sau macroul rege pot contine cantitati mari de mercur. Desi pentru adult mercurul din peste nu reprezinta un risc, daca esti gravida sau iti doresti sa ramai insarcinata, trebuie sa tii cont de cateva precautii speciale. Daca mananci frecvent peste cu continut crescut in mercur, acesta se poate acumula in timp in circulatia ta si astfel va ajunge la nivelul copilului care se dezvolta, avand un efect nociv asupra creierului si sistemului nervos al acestuia.

Care este cantitatea de peste recomandata pentru o gravida?

Ghidurile si unele societati medicale recomanda ca o femeie insarcinata sa manance o cantitate de pana la 340 grame de peste pe saptamana, aproximativ doua portii medii.

Ce peste este sigur pentru a fi consumat in sarcina?

Poti manca o varietate de peste care contine o cantitate redusa de mercur si care este bogat in omega-3, cum ar fi:

  • Somon
  • Hering
  • Sardine
  • Peste ansoa
  • Pastrav
  • Macrou de ocean

Alte alegeri sigure pot fi crevetii, somnul si conservele de ton. Este bine totusi sa limitezi consumul de ton alb la 170 grame pe saptamana.

Ce peste trebuie evitat in sarcina?

  • Rechinul
  • Pestele-sabie
  • Macroul rege

Ce este bine sa retii:

  • Evita pestii mari pradatori. Pentru a reduce expunerea la mercur, nu manca rechin, peste-sabie si macrou rege
  • Evita sa consumi peste negatit si scoici. Pentru a preveni ingestia de bacterii sau virusuri periculoase, nu consuma peste negatit sau scoici, inclusiv sushi, sashimi, peste afumat sau fructe de mare congelate negatite
  • Gateste adecvat pestele sau fructele de mare. Gateste pestele pana la o temperatura interna de 63oC. Se considera ca pestele este facut daca se separa in bucati si are un aspect opac pe toata suprafata lui. Gateste crevetii, homarul si scoicile pana devin alb-laptoase. Prepara scoicile, midiile si stridiile pana cand li se deschide cochilia si nu le manca pe cele care nu s-au deschis.

Evita sa mananci carne cruda sau gatita in sange in sarcina

Nu este recomandat sa mananci carne cruda sau putin gatita (roz si in sange in interior) in timpul sarcinii, deoarece aceasta poate fi infectata cu toxoplasma, un parazit care poate determina probleme serioase de sanatate la copil. Frecvent cauzeaza avort sau decesul copilului la nastere.

Carnea negatita reprezinta de asemenea un risc pentru toxiinfectia alimentara cauzata de Salmonella. Sarcina modifica sistemul tau imun, ceea ce te face sa fii mult mai susceptibila la infectiile digestive decat erai inainte de a ramane gravida.

Infectia cu Salmonella nu va afecta copilul, insa la mama poate provoca:

  • Varsaturi si diaree severa
  • Durere abdominala
  • Cefalee
  • Febra

Gatirea corespunzatoare a carnii, in conditii de igiena, va distruge germenii si o va face sigura pentru a fi mancata in sarcina. Carnea bine pregatita este o sursa excelenta de proteine, fier si alte vitamine si minerale.

Urmeaza sfaturile urmatoare:

  • Pastreaza carnea cruda in frigider astfel incat sucul pe care il lasa sa nu vina in contact cu alte alimente
  • Nu pune mancarea gatita pe aceeasi suprafata de taiat pe care ai folosit-o pentru carnea cruda. Curata cu atentie suprafata, mai intai cu apa fierbinte si detergent sau solutie antibacteriana si o carpa umeda curata
  • Daca marinezi carnea, pastreaz-o in frigider intr-o cutie cu capac
  • Spala-te pe maini si spala toate ustensilele inainte si dupa ce ai manipulat carnea cruda
  • Gateste puiul sau orice alt tip de carne pana cand nu mai raman zone roz. De asemenea, asigura-te ca sucul este curat, intepand cu o furculita in partea cea mai groasa a carnii
  • Fii atenta cand faci gratar sau barbecue. Chiar daca burgerii sau carnatii sunt negri la exterior, nu inseamna ca sunt gatiti complet si in interior. Intotdeauna verifica cu un cutit taind in partea cea mai groasa a bucatii de carne sau foloseste un termometru de gatit carnea

Evita sa mananci oua crude in sarcina

Ouale crude sau fierte moi pot contine Salmonella, o bacterie care poate determina toxiinfectie alimentara cu varsaturi si diaree severa, dureri abdominale, cefalee si febra. Pentru a distruge Salmonella, ouale trebuie gatite astfel incat atat albusul, cat si galbenusul sa devina solide:

  • Fierbe oul cu coaja cel putin 7 minute (pentru un ou de de marime medie)
  • Fierbe oul fara coaja pana cand albusul devine complet opac, iar galbenusul ferm (aproximativ 5 minute pentru un ou de marime medie)
  • Prajeste oul pe ambele parti

Daca mananci in oras sau faci cumparaturi din piata, fii precauta cand cumperi serbet, inghetata, bezele, mousse, maioneza sau tiramisu. Aceste preparate contin frecvent oua crude despre care nu stii de unde provin. Maioneza cumparata din supermarket este in general preparata din oua pasteurizate, astfel incat este sigura pentru a fi mancata. Verifica eticheta sau intreaba daca nu esti sigura.

Daca gatesti ceva acasa din oua crude, poti folosi oua pasteurizate. Prin pasteurizare oul este incalzit astfel incat bacteriile sunt omorate.

Pastreaza ouale in siguranta:

  • In frigider
  • Fara sa vina in contact cu alte alimente. Tine-le in sertarul special sau in cofrajul in care le-ai cumparat
  • Nu folosi oua cu coaja ciobita sau murdara
  • Nu pastra in frigider ouale fierte tari mai mult de trei zile

Cand gatesti sau prepari ouale:

  • Nu imprastia oul crud peste alimente, ustensile sau masa de gatit
  • Spala-te si sterge-te pe maini cu atentie dupa ce ai atins sau gatit oua. Bacteria se poate gasi uneori atat in coaja, cat si in interior
  • Spala toate ustensilele cu apa fierbinte si detergent
  • Spala blatul de lucru cu apa fierbinte si detergent sau foloseste o solutie dezinfectanta si o carpa umeda curata

Evita alimentele nepasteurizate

Multe produse lactate cu continut redus in grasimi – cum ar fi laptele degresat, mozzarella sau branza cottage – pot fi alimente sanatoase in sarcina. Totusi, orice aliment care contine lapte nepasteurizat trebuie evitat. Aceste produse pot cauza toxiinfectii alimentare.

Anumite tipuri de branza obtinute din lapte nepasteurizat nu ar trebui mancate in sarcina deoarece exista o probabilitate mai mare sa contina listeria, o bacterie care ar putea determina o toxiinfectie alimentara destul de severa la femeia gravida. Infectia cu listeria este frecvent contactata ca urmare a consumului de carne nepreparata si produse obtinute din lapte nepasteurizat. Bacteria poate supravietui daca alimentele sunt tinute la frigider sau congelate. Persoanele sanatoase rar dezvolta boala in urma infectiei, insa afectiunea poate fi fatala pentru fat sau nou-nascut.

Daca esti gravida nu manca branzeturi moi cum ar fi feta, Brie, Camembert, Roquefort, Gorgonzola, blue cheese, questo blanco sau questo fresco, decat daca este clar mentionat pe pachet ca produsul este facut din lapte pasteurizat.

Branzeturi care pot fi consumate in conditii de siguranta in timpul sarcinii:

  • Branzeturi tari: variantele afumate, Edam, Emmental, Cheddar, telemea, gouda, parmezan
  • Branzeturi moi, prelucrate, daca sunt facute din lapte pasteurizat: branza de vaci, crema de branza, telemea, branza de capra, mascarpone, mozzarella, branza topita, ricotta

Evita sa consumi fructe si legume nespalate

Pentru a elimina orice bacterie periculoasa spala fructele si legumele proaspate si indeparteaza orice portiuni distruse.

Evita sa consumi cantitati mari de vitamina A

Daca incerci sa ramai gravida sau esti insarcinata, nu ar trebui sa mananci ficat sau alte produse din ficat, cum sunt carnatii sau pateul.

Ficatul contine cantitati mari de retinol, un tip de vitamina A. Daca consumi o cantitate prea mare de retinol, acesta se poate acumula in organism si poate sa devina periculos pentru copilul care se dezvolta.

Intr-adevar, ai nevoie de o anumita cantitate de vitamina A pentru sanatatea pielii, ochilor si imunitate. Poti obtine asta avand o dieta sanatoasa echilibrata care include unt, oua, branza si peste gras. Aceste alimente contin o cantitate mai scazuta de retinol comparativ cu cea din ficat.

Daca iei suplimente de vitamine sau minerale, verifica daca contin vitamin A sub forma de retinol. Nu lua alte suplimente preparate din ficat, cum ar fi uleiul din ficat de cod, daca esti insarcinata.

Este bine sa cauti un supliment de vitamine special pentru femeile gravide, care contine vitamina A sub forma de betacaroten. Organismul va transforma betacarotenul in vitamina A, insa nu exista limite pentru betacaroten in sarcina.

In plus, legumele de tipul morcovilor si broccoli contin betacaroten, ceea ce va ajuta la dezvoltarea sistemului circulator, respirator si nervos al copilului.

Evita cafeina in exces

Cafeina este unul dintre cele mai populare stimulente si ca urmare, multe femei gravide sunt preocupate de cat de multa cafeina este permisa in sarcina. Dupa ani de controversa si studii cu rezultate contradictorii, inca nu s-a ajuns la un consens privind cantitatea sigura de cafeina in sarcina. Recomandarea generala este ca femeile gravide sau cele care incearca sa ramana insarcinate trebuie sa evite consumul unor cantitati mari de cafeina.

Pentru a nu exista vreun risc asupra copilului, societatile medicale recomanda sa limitezi consumul la mai putin de 200 mg de cafeina pe zi.

Evita alcoolul in sarcina

Problema legata de consumul de alcool in timpul sarcinii este ca nu este dovedit ca exista o anumita cantitate de alcool care sa fie sigura pentru copilul tau.  De asemenea, cercetatorii nu cunosc pe deplin care sunt efectele potentiale ale consumului de alcool la un anumit moment in timpul sarcinii, astfel incat sa afirme ca exista o perioada sigura cand ai putea sa consumi alcool. In plus, toate tipurile de alcool – chiar si vinul, berea si lichiorul pot avea un efect nociv asupra fatului.

Ca urmarea a acestor incertitudini, ghidurile clinice si asociatiile medicale de obstetrica si ginecologie recomanda evitarea totala a consumului de alcool pe perioada sarcinii ca fiind cea mai sigura alegere.