EDU.REGINAMARIA.RO

Alimentația de sărbători

Suntem tentaţi să exagerăm cu mâncarea în perioada Sărbătorilor şi riscăm să ne dăm peste cap regimul de alimentaţie. Iata cum putem să ne păstrăm o dietă echilibrată.

În timpul iernii suntem tentaţi să exagerăm cu mâncarea în perioada Sărbătorilor şi riscăm să ne dăm peste cap regimul de alimentaţie. Mihaela Gologan, medic specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice în cadrul Rețelei private de sănătate REGINA MARIA, ne învaţă cum putem să ne păstrăm o dietă echilibrată în perioada Sărbătorilor.

Sunt câteva reguli de bază pe care trebuie să le respectăm chiar şi în perioada Sărbătorilor, dacă vrem să nu ne punem în pericol sănătatea. Nu este suficient să respectăm doar numărul de calorii. Știați ca 500 calorii din proteine pot accelera metabolismul, în timp ce 500 de calorii din dulciuri - o ciocolată de exemplu -  nu vă aduc niciun beneficiu, ci doar vă accentuează pofta de dulce? Tocmai de aceea ar trebui să ţinem cont de următoarele reguli:

1. Trebuie să încercați să reduceți grăsimile din alimentaţie. Puteți face asta dacă ţineți cont de următoarele aspecte:

  • evitați prăjelile
  • consumați doar carne slabă
  • fiți atenți la tipul de brânzeturi consumate. Telemeaua are in jur de 20% grăsime, cașcavalul 30-35%, iar brânza de burduf 50%. Ele pot fi înlocuite cu brânza de vaci, caș sau urdă, care sunt slab calorice.
  • nu toate grăsimile sunt dăunătoare, puteți folosi uleiurile, în special cele presate la rece, puteți consuma pește, nuci sau alune, dar neprăjite și nesărate.

2. Evitați consumul de alcool. Alcoolul înseamnă șapte calorii pentru fiecare gram consumat și favorizează formarea depozitelor adipoase, putând fi considerat factor de risc pentru apariția obezității. Trebuie sa fiți atent la băuturi precum: berea sau băuturile dulci, la care se adăuga și caloriile din glucide!

3. Trebuie să aveți grija la carbohidrați, care sunt principala sursă de energie. Referitor la carbohidrați, trebuie sa știm că dacă îi consumăm în exces, ei vor fi transformați în lipide. Îi găsim în: cereale integrale, leguminoase, fructe dar și în pâinea alba, cartofi și foietaje, produse recomandat a fi evitate.

Sucurile de fructe pot deveni dușmanul dietei echilibrate datorită conținutului mare de zahar, deși pe etichetă scrie ca nu au adaos de zahar. Puteți alege să consumați fructe proaspete care au în plus fibre care scad absorbția glucidelor. Evitați băuturile carbogazoase sau necarbogazoase de tip ice-tea sau nectar. Citiți etichetele cu mare atenție! Beți apă sau ceaiuri tradiționale, neîndulcite, în niciun caz nu vă  potoliți setea cu suc de fructe, lapte sau iaurt; acestea sunt alimente, cu un important conținut caloric!

Alimentatie sanatoasa

4. Trebuie să încercați să evitați dulciurile "pentru diabet", deoarece acestea au grăsimi hidrogenate în cantitate mare sau îndulcitori calorici, fiind concepute în principal pentru copiii cu această afecțiune. Avantajul lor este ca nu cresc glicemia, dar pot conţine multe calorii. De exemplu, o ciocolată "dietetică" de 100 g are 500 de calorii, la fel ca oricare altă ciocolată!
O alta categorie de produse dietetice sunt cele cu un conținut redus de grăsimi, dar atenție la procentul de glucide! Ele ar putea sa aibă atât de mult zahar, incât numărul de calorii nu se modifica deloc.

5. Este important sa mâncăm puțin și des. Evităm astfel înfometarea și menținem arderile metabolice la un nivel corespunzător. Pentru asta, trebuie să ne stabilim un program regulat cu trei mese și una-două gustări. MICUL DEJUN este prietenul unei diete sănătoase. El ar trebui sa devina masa cea mai importantă pentru că asigura energia de care avem nevoie pentru întreaga zi. Putem consuma proteine, carbohidrați, dar și legume sau fructe, ca sursa de fibre si fitonutrienți.

6. Nu mâncați prea mult la o singură masa, până simțiți că vă săturați! Mâncați sănătos, dar ce puteți spune despre mărimea porțiilor? Încercați să alegeți porții potrivite cu nevoile voastre, nu este nici o rușine să lăsați în farfurie ceea ce considerați surplus.

7. Mestecați atent şi nu vă uitați la televizor în timp ce mâncați! Mâncați doar la masă, într-o atmosfera relaxată și concentrați-vă doar asupra acestei activități. Evitați să faceți altceva în acest timp, cum ar fi cititul, statul la calculator sau privitul la televizor. Mestecați fiecare înghițitură de mâncare, eventual lăsând tacâmurile de fiecare data pe marginea farfuriei.