EDU.REGINAMARIA.RO

Stresul si hipertensiunea arteriala

Stresul si hipertensiunea arteriala

Tensiunea arteriala ridicata (hipertensiunea) este un tip de boala cardiovasculara pentru care gestiunea stresului pare a fi deosebit de eficienta. Actiunea de pompare a inimii tale pastreaza sangele in circulatie in intregul corp, transportand oxigenul si nutrientii catre miliarde de celule si extragand dioxidul de carbon si alte resturi metabolice la organele responsabile pentru eliminarea lor.

Forta care pune in miscare sangele este masurata ca tensiune arteriala. Tensiunea arteriala fluctueaza pe durata intregii zile, atingand valori maxime atunci cand faci exercitii sau te superi si valorile minime atunci cand te odihnesti in liniste sau dormi.

Eliberarea hormonilor stresului face ca inima ta sa bata mai tare si tensiunea arteriala sa creasca. Adesea, aceasta crestere este temporara si ritmul batailor inimii incetineste si tensiunea scade dupa trecerea unei amenintari. Insa, daca reactia la stres este declansata in mod repetat, tensiunea arteriala poate ramane in mod constant ridicata.

Tensiunea arteriala ridicata este periculoasa din mai multe motive. Aceasta forteaza inima sa pompeze mai tare pentru a pune in circulatie sangele. In cele din urma, muschii inimii reationeaza prin a se ingrosa. Dar acest lucru nu se traduce in mod necesar printr-o putere suplimentara. De fapt, adesea, volumul de sange furnizat de inima nu creste in acelasi grad si, in timp, inima slabeste. Acest lucru poate duce la insuficienta cardiaca (cunoscuta anterior ca insuficienta cardiaca congestiva).

Tensiunea arteriala ridicata afecteaza, de asemenea, peretii arterelor intr-un mod care favorizeaza ateroscleroza. Prin ingustarea arterelor si intereferenta in fluxul sanguin, ateroscleroza poate duce la alte probleme de sanatate, inclusiv angina (dureri in piept), atac de cord, infarct, probleme de vedere sau pierderea acesteia si afectiuni ale rinichilor. De fapt, cu cat este mai ridicata tensiunea arteriala, cu atat este mai mare riscul de atac de cord, insuficienta cardiaca, infarct si boli ale rinichilor.

Poate ajuta gestiunea stresului?

Da. Declansarea reactiei de relaxare ajuta la scaderea tensiunii arteriale. Acest lucru se intampla pe termen scurt, atunci cand pur si simplu respiri profund timp de cateva minute pentru a-ti calma corpul. Practicarea frecventa a tehnicilor legate de reactia de relaxare descrise in acest raport te poate ajuta la obtinerea unor beneficii de mai lunga durata.

Uneori, medicatia este necesara pentru a reduce tensiunea arteriala ridicata la nivele sanatoase. Un test randomizat, controlat asupra adultilor mai varstnici a aratat ca un program de opt saptamani de reactie de relaxare si alte tehnici de gestiune a stresului au redus cantitatea de medicatie care trebuie sa fie administrata unor persoane pentru a controla tensiunea arteriala a acestora.