Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Sindromul metabolic

Sindromul metabolic reprezinta o categorie de boli care se produc impreuna si care cresc riscul de boli cardiovasculare, accident vascular cerebral (AVC) si diabet de tip 2. Sindromul metabolic se refera la prezenta a cel putin 3 dintre urmatoarele afectiuni: hipertensiunea arteriala, toleranta scazuta la glucoza, excesul de grasime ponderala in jurul taliei, niveluri peste normal ale trigliceridelor si nivele scazute ale colesterolului bun. Daca ai doar una dintre aceste afectiuni nu inseamna ca suferi de sindrom metabolic. Insa inseamna ca ai un risc mai mare de boala severa. Iar daca dezvolti mai multe boli din aceasta categorie, riscul de complicatii, precum diabetul de tip 2 si bolile cardiovasculare, este si mai crescut. Daca suferi de sindrom metabolic sau de una din componentele sale, schimbarile majore in stilul de viata pot sa intarzie si chiar sa previna dezvoltarea problemelor de sanatate severe.

Simptome

Majoritatea afectiunilor asociate cu sindromul metabolic nu au semne sau simptome evidente. Unul dintre semnele vizibile este circumferinta abdominala mare. Iar daca glicemia este crescuta, poti sa observi semnele si simptomele diabetului – senzatia crescuta de sete, urinarile dese, oboseala, vederea incetosata.

Cand sa mergi la medic

Daca stii ca ai cel putin una dintre componentele sindromului metabolic, intreaba medicul daca este nevoie sa te testezi pentru celelalte componente ale sindromului.

Cauze

Sindromul metabolic este strans legat de excesul ponderal sau de obezitate si de stilul de viata sedentar. Sindromul metabolic este, de asemenea, asociat cu rezistenta la insulina. In mod normal, sistemul digestiv transforma in zaharuri alimentele pe care le consumi. Insulina este un hormon produs de pancreas; ea ajuta zaharurile sa ajunga la celule, acestea folosindu-le ca si combustibil (glucoza). La persoanele cu rezistenta la insulina, celulele nu raspund in mod normal la insulina, iar glucoza nu poate ajunge la fel de usor la celule. Prin urmare, glicemia creste, chiar daca organismul se straduieste sa produca din ce in ce mai multa insulina pentru a reduce glicemia.

Factori de risc

Urmatoarele aspecte cresc riscul de a dezvolta sindrom metabolic:

  • Varsta. Riscul de sindrom metabolic creste pe masura ce inaintezi in varsta.
  • Obezitatea. Excesul ponderal, in special la nivel abdominal, creste riscul de sindrom metabolic.
  • Diabetul. Este mai probabil sa suferi de sindrom metabolic daca ai avut diabet in timpul sarcinii (diabet gestational) sau daca ai un istoric familial de diabet de tip 2.
  • Alte boli. Ai risc crescut de sindrom metabolic daca ai avut steatoza hepatica nonalcoolica, sindromul ovarelor polichistice sau apnee in somn.

Complicatii

Daca ai sindrom metabolic, ai risc crescut sa dezvolti:

  • Diabet de tip 2. Daca nu iti modifici stilul de viata astfel incat sa gestionezi excesul ponderal, poti dezvolta rezistenta la inslina, care determina cresterea glicemiei. In cele din urma, rezistenta la insulina poate determina aparitia diabetului de tip 2.
  • Boala cardiovasculara. Colesterolul crescut si hipertensiunea pot contribui la apritia placii de aterom la nivelul arterelor. Aceasta determina ingustarea arterelor, ceea ce poate sa favorizeze declansarea unui infarct de miocard sau a unui accident vascular cerebral (AVC).

Preventie

Angajamentul pe viata pentru un stil de viata sanatos poate sa previna aceste afectiuni care determina sindromul metabolic. Un stil de viata sanatos inseamna:

  • Cel putin 30 de minute de activitate fizica in majoritatea zilelor saptamanii
  • Consumul din abundenta de legume, fructe, proteine usoare si cereale integrale
  • Limitarea consumului de grasimil saturate si de sare
  • Mentinerea unei greutati optime
  • Renuntarea la fumat

Diagnostic

Sindromul metabolic este definit de ghidurile de specialitate ca avand trei sau mai multe dintre urmatoarele, inclusiv afectiuni pentru care iei medicamente pentru a le tine sub control:

  • Talia mare — O talie care masoara 89 cm. la femei si 102 cm. la barbati (si peste aceste valori)
  • Nivel ridicat al trigliceridelor — 150 mg/dL sau 1.7 mmol/L sau peste aceste valori
  • Nivel scazut al colesterolului HDL (“bun”) — Sub 40 mg/dL (1.04 mmol/L) la barbati sau sub 50 mg/dL (1.3 mmol/L) la femei
  • Hipertensiune arteriala — peste 130/85 mm Hg
  • Glicemie crescuta — peste 100 mg/dL (5.6 mmol/L)

Tratament

Programeaza-te initial la medicul de familie – acesta iti va da trimitere catre un medic specializat in diabet si alte tulburari endocrine (endocrinolog) sau catre un specialist in afectiuni cardiovasculare (cardiolog).

Daca modificarile semnificative in stilul de viata, precum dieta si miscarea, nu sunt suficiente, medicul iti poate recomanda medicamente pentru a controla tensiunea arteriala, colesterolul si glicemia.

Remedii de stil de viata

Daca ai fost diagnosticat cu sindrom metabolic sau cu una din componentele sale, adoptarea unor schimbari sanatoase in stilul de viata pot sa previna sau sa intarzie probleme severa de sanatate, precum infarctul de miocard sau accidentul vascular cerebral. Modificarile sanatoase in stilul de viata inseamna:

Activitate fizica efectuata regulat. Specialistii recomanda cel putin 30 de minute de miscare zilnic – de exemplu, mersul in pas alert. Nu este nevoie sa efectuezi aceste minute deodata. Incearca sa gasesti modalitati prin care cresti activitatea fizica – de exemplu, inlocuieste sofatul cu mersul pe jos sau mergi pe scari in loc sa iei liftul.

Slabire. Pierderea a 7-10% din masa corporala poate reduce rezistenta la insulina si hipertensiunea arteriala si poate reduce riscul de diabet. De asemenea, este important sa iti mentii greutatea dobandita – daca ai dificultati in a face asta, cere sfatul medicului in legatura cu variantele pe care le ai, precum medicamentele sau interventia bariatrica.

Alimentatie sanatoasa. Anumite diete, precum DASH sau dieta mediteraneana sustin sa consumi legume, fructe, cereale integrale si proteine slabe. Planurile nutritionale sanatoase recomanda in general renuntarea la bauturi dulci, alcool, sare, zahar si grasimi, in special grasimi saturate si trans.

Renuntarea la fumat. Renuntarea la tigari iti imbunatateste starea de sanatate in general. Cere sfatul medicului daca ti-e greu sa te lasi.

Reducerea sau gestionarea stresului. Activitatea fizica, meditatia, yoga si alte tehnici de relaxare te pot ajuta sa gestionezi stresul si iti imbunatatesc starea fizica si emotionala.

Surse de informatie:

www.mayoclinic.org