Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Renuntarea la fumat. PASUL 4: MENTINE!

O data ce ai renuntat la fumat, este important sa reusesti sa mentii asta. Desi nu este usor, intelege ca un singur puf poate insemna ca a doua zi sa fumezi, din nou, un intreg pachet!

Sfaturi practice pentru a rezista poftei de o tigara

Iata cateva metode de a rezista in momentele grele declasatorilor care te-ar determina sa-ti aprinzi o tigara:

  • Fii ocupat
  • Gandeste-te la altceva
  • Respira rar si adanc de cateva ori si iesi o plimbare sau du-te in alta camera
  • Bea un pahar cu apa
  • Discuta problema cu un prieten
  • Citeste din nou lista cu motivele pentru renuntarea la fumat
  • Foloseste unul din medicamentele pentru renuntarea la fumat

Daca ai folosit fumatul ca mijloc de a combate stresul, acum este momentul sa gasesti alte metode.

Metode prin care poti face fata stresului:

  • Fii sincer cu tine insuti in ceea ce priveste lucrurile care te supara
  • Incearca moduri diferite de a face unele lucruri
  • Discuta problemele cu cineva in care ai incredere
  • Pune sarcinile in ordinea prioritatilor si fa planuri realiste pentru a le duce la indeplinire
  • Fa zilnic ceva numai pentru tine
  • Fa-ti timp sa te relaxezi si sa dormi suficient
  • Tine minte, ca nefumator vei fi mai putin stresat si vei constata ca ti-e mai usor sa faci fata vietii

Sfaturi pentru a face situatiilor dificile, care iti pot aminti de momentele cand obisnuiai sa fumezi

Cum poti rezista dorintei de a fuma atunci cand esti in preajma altor fumatori:

  • Redu contactul cu fumatorii, in special in primele saptamani
  • Nu cumpara, aprinde sau tine tigarile altora
  • Daca esti intr-un grup si cineva isi aprinde o tigara, cere-ti scuze ca nu mai poti sta si nu te intoarce pana cand ei nu au terminat de fumat
  • Nu permite oamenilor sa fumeze in casa ta. Pune un semn “Nu se fumeaza” pe usa de la intrare
  • Concentreaza-te pe ceea ce ai obtinut deja prin renuntarea la fumat

Cum iti pot incepe ziua fara sa fumezi:

  • Planifica o alta rutina de sculare si distrage-ti atentia de la fumat
  • Asigura-te ca nu ai in casa tigari
  • Inainte de a merge la culcare, fa-ti o lista cu lucrurile pe care trebuie sa le eviti si care te-ar face sa vrei sa fumezi; pune aceasta lista in locul in care tineai de obicei tigarile
  • Incepe fiecare zi cu o activitate planificata care sa-ti ocupe timpul pentru o ora; daca mintea si corpul tau vor fi ocupate, nu te vei mai gandi la fumat
  • Incepe fiecare dimineata respirand profund si bea un pahar cu apa

Cum poti rezista dorintei de a fuma atunci cand esti la volan: 

  • Indeparteaza scrumierele, bricheta si tigarile din masina
  • Pastreaza la indemana alimente fara grasimi ( dropsuri, guma fara zahar, sucuri) sau fructe proaspete 
  • Da drumul la muzica ta favorita si canta cu voce tare
  • Curata masina si foloseste deodorizante care sa reduca mirosul de tutun
  • Spune-ti:
    • “Aceasta dorinta de a fuma va trece in cateva minute”
    • “Masina mea miroase a proaspat!”
    • “Acum, cand nu mai fumez, sunt un sofer mai bun!”

Cum poti rezista dorintei de a fuma atunci cand bei cafea sau ceai: 

  • Daca obisnuiai sa fumezi la cafea, spune-le celorlalti ca nu mai fumezi, astfel incat sa nu-ti ofere tigari
  • Intre inghititurile de cafea sau ceai, inspira profund, ca sa simti aroma
  • Inlocuieste pentru o perioada cafeaua cu una decofeinizata sau cu ceai, mai ales daca sevrajul te-a facut irascibil si nervos
  • Daca dorinta de a fuma este foarte intensa, bea cafeaua repede  si apoi schimba camera sau fa altceva
  • Concentreaza-te pe ceea ce deja ai castigat datorita renuntarii la fumat

Cum poti rezista dorintei de fuma atunci cand esti plictisit:

  • Planifica-ti mai multe activitati decat timp ai la dispozitie
  • Fa o lista cu lucruri pe care sa le faci atunci cand ai timp liber
  • Misca-te! Nu sta prea mult timp in acelasi loc
  • Daca esti foarte plictisit atunci cand astepti ceva sau pe cineva (autobuzul, un prieten,copiii), distrage-ti atentia cu o carte, revista sau rebus
  • Uita-te si asculta ceea ce se intampla in jurul tau
  • Poarta ceva in maini, astfel incat acestea sa fie ocupate
  • Asculta muzica favorita
  • Mergi afara, daca este posibil, insa nu in locurile pe care le asociezi cu fumatul

Esti nefumator. Esti liber. Ai o viata noua

Text adaptat dupa materialul “Stop smoking. Star living”, NHS, GoSmokeFree