Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Poate vitamina C sa previna raceala?

Vitamina C este adeseori vazuta drept un remediu natural impotriva racelii. Acest nutrient apare in compozitia suplimentelor alimentare care promit revigorarea sistemului imunitar. Laureatul Nobel, dr. Linus Pauling, sustinea in anii ’70 ca administrarea unor doze mari de vitamina C ajuta la prevenirea racelii. Exista obiectii? Da, se pare ca puterea preventiva a acestei vitamine este modesta. “Cifrele arata ca vitamina C are impact benefic minor in ceea ce priveste raceala comuna,” afirma dr. Bruce Bistrian, directorul departamentului de nutritie clinica la Harvard-affiliated Beth Israel Deaconess Medical Center.

Despre vitamina C

Organismul nostru nu produce vitamina C, insa avem nevoie de ea pentru sistemul imun, structura osoasa, absorbtia fierului si pentru o piele sanatoasa. De obicei, o obtinem din alimentatie – din citrice, capsuni, rosii si legume cu frunze verzi. Doza zilnica recomandata (DZR) este de 75 mg/zilnic (femei) si 90 mg/zilnic (barbati).

Impactul asupra racelii

Cele mai convingatoare dovezi pana in prezent au fost furnizate de o cercetare din 2013 care a inclus 29 de studii clinice randomizate (au fost folosite grupuri de comparatie) cu peste 11.000 de participanti. S-a descoperit ca printre persoanele foarte active (alergatori la maraton, schiori, trupe armate ce efectueaza exercitii grele in conditii de clima subarctica), care au luat cel putin 200 mg de vitamina C in fiecare zi, riscul de a raci a scazut la jumatate. Insa, pentru populatia generala administrarea zilnica a vitaminei C nu a redus riscul de a  raci.

Mai incurajator este faptul ca administrarea zilnica a cel putin 200 mg de vitamina C se pare ca reduce durata simptomelor racelii in medie cu 8% la adulti si 14% la copii, ceea ce se traduce ca 1 zi in minus de boala. “Acest aspect poate fi important pentru unele persoane, de vreme ce raceala comuna determina ca anual sa se piarda 23 de milioane de zile de la serviciu," afirma dr. Bistrian, facand referire la statisticile din SUA.

Ce ar trebui sa facem

Daca vrei sa beneficiezi de calitatile vitaminei C, va trebui sa o consumi in fiecare zi, nu doar la debutul simptomelor racelii.

Ar trebui sa iei un supliment alimentar? “Cel mai bine este sa obtii vitamina C din alimente, fiindca astfel beneficiezi si de alti nutrienti. Consuma cele 5 portii pe zi de fructe si legume recomandate pentru mentinerea sanatatii si vei obtine suficienta vitamina C,” ne sfatuieste dr. Bistrian.

Cum ramane cu afirmatiile ca dozele mari de vitamina C ajuta in preventia racelii? Unele studii sugereaza ca ar putea exista un beneficiu, insa dozele necesare sunt de 8000 mg pe zi.

Dar, la doze peste 400 mg, vitamina C este eliminata prin urina, iar o doza zilnica de peste 2000 mg poate sa provoace greata, diaree, durere abdominala si poate influenta analizele de sange pentru glicemie. Concluzia o deducem singuri!

Surse de informatie:

www.health.harvard.edu