EDU.REGINAMARIA.RO

Miscarea imbunateste dispozitia – exista dovezi

Miscarea imbunateste dispozitia – exista dovezi

Joggingul timp de 15 minute pe zi sau mersul timp de 1 ora reduc riscul de depresie majora, se arata intr-un studiu recent.

“Am observat o scadere cu 26% a probabilitatii de a suferi depresie pentru fiecare crestere majora a activitatii fizice masurata in mod obiectiv,” afirma Kermel Choi, autorul studiului si cercetator la Harvard T.H. Chan School of Public Health. “Aceasta crestere a activitatii fizice este ceea ce poti observa pe dispozitivul care iti masoara activitatea fizica daca inlocuiesti 15 minute de stat asezat cu 15 minute de alergat sau o ora de stat, cu o ora de activitate fizica moderata, precum mersul in pas alert,” explica cercetatorul.

Cauza sau efect?

Acesta nu este primul studiu care demonstreaza ca miscarea poate sa imbunatateasca starea de spirit. Insa, pana in prezent, a fost o discutie de tipul “cine a fost primul, oul sau gaina?” – care a aparut prima?

“Auzim foarte des ca miscarea si dispozitia sunt legate. Ceea ce nu cunoastem cu certitudine este daca activitatea fizica poate imbunatati starea emotionala sau daca pur si simplu ne miscam mai putin cand ne simtim tristi sau deprimati,” spune Choi.

Specialistul si-a propus sa afle acest aspect prin intermediul acestui studiu. “Am dorit sa vedem daca exista o legatura cauzala, indiferent de directie, intre activitatea fizica si depresie,” afirma Choi. “Activitatea fizica protejeaza impotriva depresiei? Sau depresia pur si simplu reduce activitatea fizica? Studiul nostru ne-a permis de dezlegam enigma acestor intrebari si am reusit folosind informatiile genetice.”

Tehnica folosita pentru studiu

Pentru a obtine aceste informatii, studiul a aplicat o tehnica denumita “randomizare mendeliana”, folosind informatii din doua baze de date genetice mari, care au cuprins sute de mii de persoane.

Accesul la informatiile genetice a permis cercetatorilor sa foloseasca variatii genetice intre persoane (ca un fel de experiment natural), pentru a observa mai bine modul in care exercitiul fizic influenteaza depresia si invers, spune Choi. Descoperirea a fost ca exercitiul fizic in sine (independent de alti factori) putea sa reduca riscul de depresie.

S-a mai descoperit ca persoanele care au facut mai multa miscare au prezentat un risc semnificativ mai redus de tulburare depresiva majora – insa asta doar cand exercitiul a fost masurat obiectiv folosind un dispozitiv de contorizare, nu cand oamenii au raportat ei insisi cat de multa miscare au facut.

Identificarea tipurilor de miscare

Oamenii nu sunt intotdeauna obiectivi cand trebuie sa evalueze sau sa contorizeze cat de multa miscare fac cu adevarat. “Observam in literatura de cercetare ca raportarile individuale si activitatea fizica efectiva nu sunt intotdeauna similare,” spune Choi. “Masuratorile obiective ofera o perspectiva unica, deoarece nu sunt bazate pe memoria persoanelor si nu sunt influentate de faptul ca oamenii ar vrea sa se prezinte intr-un anume fel.”

In plus, dispozitivul de contorizare/masurare a fost mai eficient in evaluarea miscarii in general. Nu a tinut cont, de exemplu, de exercitiile formale. De asemenea, acestea au masurat cat de mult s-au miscat oamenii de-a lungul unei zile si in timpul activitatilor obisnuite. “Acestea au inclus urcatul treptelor sau drumul pana la magazine sau impachetarea rufelor, aspecte pe care lumea nu le recunoaste ca fiind activitate fizica, insa care se pot adauga ca activitate fizica,” explica Choi. Sunt vesti bune, pentru ca inseamna ca nu trebuie sa mai gafai si sa tragi tare la stepper pentru a reduce riscul de depresie.

Adaugarea unor miscari nesemnificative

“Prin acest studiu, am dorit sa spunem ca orice tip de miscare poate tine depresia departe. Cred ca din acest motiv descoperirile studiului nostru au fost in mod special interesante. Am aflat ca nu trebuie sa alergi la maraton sau sa faci ore de aerobic pentru a vedea beneficiile asupra depresiei,” sustine Choi.

Asadar, mesajul este: Daca iti place antrenamentul cardio de la sala, continua. Dar, daca nu, de ajutor iti este doar sa te ridici de pe canapea si sa te misti o vreme. Varianta ideala pentru a preveni depresia este sa efectuezi cel putin 15 minute zilnic de exercitiu intens, precum joggingul, sau cel putin 1 ora zilnic de exercitiu de intensitate mai scazuta, precum mersul sa treaba in gospodarie.

“Miscandu-ti corpul de o maniera blanda in timpul zilei – prin mers, intinderi, folosirea treptelor, spalatul vaselor – pot sa conteze pentru starea psihica. Cred ca acesta este un mesaj incurajator,” conchide cercetatorul.

Surse de informatie:

www.health.harvard.edu