Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Fructele si legumele in sarcina

De ce fructele si legumele sunt importante?

Avand substante nutritive esentiale si fiind bogate in fibre, fructele si legumele sunt o parte importanta din orice dieta sanatoasa, si cu atat mai mult nu trebuie sa lipseasca atunci cand esti insarcinata.

Vitaminele esentiale si mineralele din fructe si legume sunt:

  • beta carotenul, necesar cresterii si dezvoltarii celulelor si tesuturilor copilului, vederii, sistemului imun
  • vitamina C, esentiala pentru oasele si dintii copilului, precum si formarea de colagen la nivelul tesutului conjunctiv
  • potasiul, care ajuta la controlul tensiunii arteriale
  • acidul folic, care ajuta la prevenirea defectelor de tub neural si promoveaza o greutate sanatoasa la nastere

Continutul de fibre din fructe si legume aduce de asemenea beneficii, mentinand un tranzit normal intestinal. Aceasta ajuta la prevenirea constipatiei si hemoroizilor, doua probleme frecvente in sarcina.

Ce fructe si legume sunt benefice pentru sarcina?

Sunt foarte putine alimente din aceste categorii care nu sunt recomandate in sarcina. Iar atunci cand sunt interzise sau recomandate cu precautie este din cauza ca provoaca arsuri la stomac, balonare, diaree sau alte afectiuni digestive usoare. Insa niciunul nu iti pune sarcina in pericol.

Alegeri excelente de fructe:

  •  caise
  •  afine
  •  cirese
  •  pepene galben
  •  grapefruit
  •  struguri
  •  guava
  •  mango
  •  papaya
  •  kiwi
  •  pere
  •  ananas
  •  zmeura
  •  mure
  •  capsuni
  •  pepene verde

Alegeri excelente de legume:

  • sparanghel
  •  avocado
  •  sfecla
  •  ardei gras
  •  broccoli
  •  fasole verde
  •  andive
  •  mazare
  •  legume verzi (varza, salata verde, spanac, stevie)
  •  patrunjel
  •  rosii
  •  cartofi dulci

Cat de multe fructe si legume trebuie sa mananci?

Un lucru este clar - fructele si legumele trebuie consumate zilnic. Portia indicata de specialisti este de 2 cesti de fructe si aproape 2 1/2 -3 de legume. Ce inseamna o ceasca? Avand in vedere ca nu toate legumele si fructele pot fi estimate in cesti, iata si cateva echivalente ale acestei masuri:

  • 1 ceasca de legume proaspete sau gatite taiate marunt
  • 2 cesti de legume cu frunze verzi
  • 1 ceasca de fructe proaspete, tocate marunt (ca la salata) sau din cele congelate ori la conserva
  • 1/2 ceasca de fructe uscate
  • 2 banane mici sau una mare
  • 1 fruct mediu sau mare (1 portocala mare, 1 para sau un  grapefruit mediu, 2 prune mari, 1/2 mar mare)
  • 1 ceasca cu suc de fructe 100%, suc de legume sau combinat

Pentru ca aportul nutritiv sa fie unul maxim, aceste fructe si legume trebuie combinate. Amesteca culorile legumelor in salate si alte mancaruri pentru a beneficia de cat mai multe substante nutritive o data.

Cel mai bine este ca legumele si fructele sa fie consumate proaspete, in stare naturala, dar la fel de bune sunt si cele congelate sau la conserva.