Beneficiile activitatii fizice in controlul diabetului zaharat

Articol de Asist. Univ. Dr. Nejla Dervis Medic specialist Diabet zaharat, nutritie si boli metabolice
Diabetul zaharat, indiferent ca vorbim de tipul 1 sau tipul 2, nu reprezinta o contraindicatie pentru efectuarea diferitelor tipuri de activitate fizica. Din contra, exista inclusiv o recomandare oficiala din partea Asociatiei Americane de Diabet (ghidul ADA 2022) care subliniaza efectele benefice ale exercitiilor fizice in terapia persoanelo cu diabet.

Pandemia de coronavirus a impus masuri de distantare sociala, carantinare si lockdown menite sa reduca incidenta si mortalitatea infectiei COVID-19, masuri ce au accentuat comportamentul de tip sedentar (absenta plimbarilor in aer liber, petrecerea timpului liber in fata televizorului sau a altor tipuri de gadgeturi) asociat cu o alimentatie nesanatoasa, bogata in carbohidrati si grasimi nesanatoase. Astfel, numarul cazurilor de diabet a crescut semnificativ, alaturi de implicatiile negative asupra controlului metabolic al pacientilor deja diagnosticati cu aceasta boala. Odata cu ridicarea tuturor restrictiilor, a devenit deosebit de important sa reintroducem activitatea fizica in managementul terapeutic ale pacientilor nostri.

Activitatea fizica trebuie sa fie parte integranta a planului terapeutic in diabetul zaharat, alaturi de dieta si tratamentul farmacologic!

Avantajele exercitiilor fizice pentru persoanele cu diabet

Activitatea fizica aduce numeroase beneficii persoanelor cu dabet zaharat. In primul rand, sportul face organismul mai sensibil la insulina (hormonul care permite celulelor din organism sa foloseasca zaharul din sange pentru energie), ceea ce ajuta la controlul afectiunii. Activitatea fizica ajuta, de asemenea, la controlul nivelului de zahar din sange si reduce riscul de boli de inima si leziuni la nivelul nervilor.

Numeroase studii publicate in Public Library of Science (PLOS), dar si cercetarea “Exercise Therapy for Management of type 2 Diabetes Mellitus", publicata in Journal of Diabetes Research in 2016 au concluzionat ca activitatea fizica in diabet aduce cu sine:

  • reducerea valorilor glicemice si ameliorarea cu minim 0.6 % a hemoglobinei glicozilate (media glicemiilor din ultimele 3 luni)
  • diminuarea tesutului adipos visceral si subcutanat
  • ameliorarea parametrilor lipidici
  • efecte benefice privind scaderea in greutate
  • cresterea raspunsului la insulina, astfel incat glucoza sanguina va fi utlizata mai eficient
  • reducerea riscului cardiovascular

Tipuri de activitate fizica recomandate persoanelor cu diabet

Conform ghidurilor actuale publicate de American Diabetes Association (ADA), majoritatea adultilor diagnosticati cu diabet zaharat de tip 1 sau 2 au nevoie de minimum 150 de minute de activitate fizica moderata sau intensa (50 – 70% frecventa cardiaca maxima) pe saptamana. Exercitiile fizice pot fi practicate de-a lungul a 3 zile, cu o pauza de maximum 2 zile intre sesiunile de antrenament.

Persoanele cu diabet zaharat pot practica atat exercitii aerobe (inot, alergare, mers rapid, tenis de camp, ciclism), exercitii de rezistenta (exercitii cu greutati), cat si exercitii de echilibru si mobilitate (yoga, pilates).

Recomandari pentru persoanele cu diabet zaharat de tip 2

Inainte de initierea efortului fizic, persoanele cu diabet zaharat de tip 2 ar trebui sa efectueze un set de analize si investigatii pentru boala cardica ischemica. Printre altele, medicul cardiolog va realiza un test de efort si o electrocardiograma (EKG) pentru identificarea unor eventuale complicatii micro si macrovasculare asociate (nefropatie, neuropatie, retinopatie, arteriopatie diabetica).

De asemenea, au nevoie de o monitorizarea atenta pacientii aflati in tratament cu insulina sau antidiabetice orale (derivati de sulfoniluree) intrucat acestea pot aduce un risc suplimentar de hipoglicemie.

Recomandari pentru persoanele cu diabet zaharat de tip 1

Persoanele diagnosticate cu diabet zaharat de tip 1 trebuie sa tina cont de o serie de reguli pentru a se putea bucura in siguranta de beneficiile efortului fizic. Printre acestea, amintim:

  • Sa acorde atentie deosebita tipurilor de activitate fizica. In functie de tipul de activitiate fizica desfasurata, acesti pacienti pot dezvolta hipoglicemie (scaderea nivelului de glucoza din sange) sau hiperglicemie (cresterea nivelului de glucoza sangvina). Astfel, trebuie sa tina cont ca exercitiile de intensitate usoara-moderata precum mersul pe jos sau cu bicicleta pot determina scaderi lente ale glicemiei, in timp ce activitatile care implica un efort fizic accentuat pot induce hiperglicemie
  • Sa verifice de fiecare data nivelul glicemiei inainte si in timpul practicarii efortului fizic
  • Sa aiba in vedere ca pot avea nevoie de o gustare suplimentara sub forma de carbohidrati si ajustarea dozelor de insulina, pentru a preveni hipoglicemia
  • Sa se hidrateze corespunzator in timpul sesiunilor de antrenament

Atat timp cat activitatea fizica este adaptata, personalizata in functie de nevoile si patologiile asociate fiecarui pacient diabetic si desfasurata sub atenta supraveghere a medicului specialist diabetolog si eventual si a unui antrenor de sport, diabetul zaharat nu trebuie sa reprezinte un impediment in adoptarea unui stil de viata activ.  

In calitate de medic, dar si de fosta jucatoare de tenis inca din timpul copilariei, cred foarte mult in puterea exemplului personal. Prin urmare, sunt o mare promotoare a sportului ca si instrument adjuvant in atingerea obiectivelor terapeutice in diabetul zaharat.