Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Somnul in sarcina: sunt gravida si nu pot sa dorm

Esti obosita si tot ce-ti doresti este un somn bun. Si totusi de ce nu reusesti sa dormi bine? Cand esti insarcinata, corpul tau trece printr-o varietate de modificari care pot sa-ti afecteze somnul:

  • Nu-ti gasesti pozitia confortabila in pat din cauza abdomenului din ce in ce mai mare
  • Ai greata chiar si in timpul noptii
  • Te trezesti des pentru a urina
  • Te doare spatele
  • Simti miscarile copilului
  • Ai crampe musculare
  • Simti arsuri stomacale (pirozis)
  • Ai vise intense
  • Respiratia este ingreunata
  • Esti ingrijorata privind venirea pe lume a copilului tau

Cum va afecta copilul lipsa de somn in sarcina?

Este de inteles sa presupui ca daca tu nu dormi, nici copilul tau nu se odihneste. Insa relaxeaza-te – copilul doarme chiar si atunci cand tu esti treaza. Nu se cunoaste exact de ce somnul copilului este independent de al tau, insa specialistii considera ca nevoia de somn este una din cele mai puternice forte fiziologice ale corpului uman.

Datorita straturilor de piele si muschi, lichidului amniotic si zgomotelor bataii inimii tale, zgomotul din jur nu-l deranjeaza pe copil. Bineinteles, copilul nu este complet izolat de ceea ce se intampla in jur. Un zgomot puternic sau o miscare brusca de-a ta, il pot scula si atunci poti simti o lovitura puternica in abdomen.

Totusi, pentru copil poate fi periculos daca lipsa de somn iti afecteaza abilitatea de a functiona: daca adormi la volan sau faci un pas gresit sau cazi datorita extenuarii, copilul va avea de suferit.

In plus, se pare ca femeile care dorm mai putin de 6 ore pe noapte in ultima luna a sarcinii au un risc mai mare de a face cezariana sau de a avea un travaliu mai lung decat femeile care dorm mai mult de 7 ore. Astfel incat, este important sa incerci sa te odihnesti cat mai mult posibil.

Ce poti face pentru a te odihni cat mai confortabil?

Incearca sa-ti dai seama ce provoaca trezirea sau somnul neodihnitor si redu impactul acelui motiv. Exista cateva modalitati prin care poti diminua disconfortul in timpul somnului:

  • Incerca sa-ti gasesti o pozitie confortabila in care sa poti dormi.
  • Mentine o rutina a somnului: mergi de fiecare data la culcare si scoala-te la aceeasi ora. Daca ai nevoie de mai mult somn, incearca sa atipesti in timpul zilei, dupa pranz.
  • Ai grija la cantitatea de lichide pe care o bei. Consuma suficiente lichide in timpul zilei, insa limiteaza cantitatea acestora seara cu doua ore inainte de a te culca.
  • Alege sa mananci alimente sanatoase. Incearca sa ai o alimentatie echilibrata, bogata in vitamine, care sa te ajute sa ai un nivel de energie bun. Mentine cresterea in greutate in limitele normale. Pentru a preveni arsurile stomacale, mananca putin si des si evita mancarurile prajite, bauturile carbogazoase, citricele si alimentele condimentate.
  • Fa miscare. Activitatea fizica regulata in timpul sarcinii va ajuta la prevenirea aparitiei crampelor musculare si luarii prea mult in greutate. De asemenea, va reduce stresul si va imbunatati nivelul de energie. Desi sportul este sigur pentru majoritatea gravidelor, asigura-te ca ai ok-ul medicului inainte de a incepe un program de exercitii.
  • Fa exercitii de intindere la nivelul muschilor gambei inainte de a te duce la culcare.
  • Practica metode de relaxare. Tehnicile de respiratie pe care le-ai invatat in timpul cursurilor pentru pregatirea pentru nastere pot reduce, in mod special, nelinistea si anxietatea.
  • Foloseste spray-uri cu apa cu sare si evita sa stai in locuri unde se fumeaza, pentru a preveni congestia nazala.
  • Creaza in dormitor o atmosfera confortabila, linistita si intunecata care sa incurajeze somnul.
  • Totusi, daca nu poti sa adormi este bine sa te ridici din pat. Ai putea citi o carte, te-ai putea uita la televizor sau ai putea bea o cana cu lapte caldut si manca o gustare.
  • Ori de cate ori ai posibilitatea in timpul zilei sa dormi, nu rata asta!

Daca totusi vei avea cateva nopti la rand in care nu vei putea dormi si aceste sfaturi nu te-au ajutat, nu ezita sa vorbesti cu medicul tau obstetrician.

Este sigur sa iau somnifere din plante daca sunt insarcinata?

Este usor sa presupui ca daca sunt din “plante”, aceste somnifere sunt sigure. Insa si plantele pot fi la fel de puternice precum medicamentele pe care le cumperi cu sau fara prescriptie medicala, iar unele dintre ele sunt chiar toxice pentru copil.

Exista o varietate foarte mare de produse din plante despre care se spune ca ar ajuta sa ai un somn odihnitor, insa majoritatea nu au fost studiate la femeia gravida, astfel incat nu se cunoaste daca sunt sau nu sigure. Doar cateva dintre ele – ginseng, mierea, nucsoara si ovazul - pot fi considerate relativ sigure in sarcina sau cand alaptezi, insa si in cazul lor exista putine informatii.

Daca nu te poti decide ce remedii din plante sa folosesti, discuta cu medicul tau inainte de a incepe sa consumi un astfel de produs, indiferent daca contine o singura planta sau o combinatie de plante. Trebuie sa tii cont inclusiv de consumul de ceai din plante.

De asemenea, deoarece calitatea plantelor variaza de o firma la alta, cere-i medicului sau farmacistului sa-ti recomande o anumita marca.