Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Prea multa vitamina C este periculoasa?

Vitamina C (acidul ascorbic) este o vitamina hidrosolubila (solubila in apa) care are un rol foarte important in formarea colagenului, hormonilor, carnitinei si aminoacizilor. Este esentiala in procesele de vindecare a plagilor si arsurilor, sustine imunitatea, are rol antioxidant si favorizeaza absorbtia fierului in organism motiv pentru care se foloseste impreuna cu fierul in tratarea anemiilor feriprive (anemii prin deficit de fier).

Spre deosebire de vitaminele liposolubile, cele hidrosolubile nu au o toxicitate crescuta sau efecte adverse deosebit de grave daca sunt consumate in exces , deoarece se pot elimina eficient pe cale urinara atunci cand sunt supradozate.

Absorbtia vitaminelor este mai eficienta atunci cand sunt luate din surse alimentare, decat atunci cand provin din suplimente nutritive. Cel mai bogat continut in vitamina C il au: patrunjelul, legumele verzi cu frunze (spanac, varza, broccoli, conopida, etc), ardeii grasi sau iuti, rosiile, morcovii, dar si fructele: kiwi, guave, papaya, citrice, etc.

Ce doza de vitamina C poti lua in siguranta?

Organismul tau are nevoie crescuta de vitamina C atunci cand esti racit sau ai febra, ai anumite inflamatii, diaree, hipertiroidie, deficit de fier sau proteine, arsuri sau cand urmeaza sa faci o interventie chirurgicala. De asemenea, daca esti fumator trebuie sa stii ca ai nevoie de o doza mai mare de vitamina C decat un nefumator.

Poti lua in siguranta 500 mg - 1000 mg de vitamina C zilnic, mai ales in perioadele in care alimentatia nu este bogata in fructe si legume sau cand esti intr-una dintre situatiile mentionate anterior.

Este toxica vitamina C luata in exces?

Doza zilnica maxim admisa de vitamina C este de 2000 mg. Dozele crescute pot acidifia urina, pot provoca stari de greata si diaree, pot interfera cu echilibrul fragil al balantei prooxidanti antioxidanti din organism. La pacientii cu thalassemie sau hemocromatoza, dozele mari de vitamina C favorizeaza supraincarcarea cu fier, ceea ce poate determina tulburari hepatice sau endocrine.

Dozele de vitamina C trebuie ajustate in functie de profilul individual. De exemplu, copiii si persoanele varstnice pot face hipervitaminoza din cauza imaturitatii sau functionarii deficitare a sistemelor de curatare si/sau epurare ale organismului (ficat, rinichi), chiar si la dozele adecvate varstei.

Nu este recomandat sa iei mai multe tipuri de suplimente in acelasi timp (cum ar fi multivitamine, vitamine impotriva caderii parului, impotriva oboselii, vitamine pentru sarcina, neurovitamine, etc) sau sa iei doze mai mari pentru un efect rapid. Este bine sa faci pauze intre curele de vitamine. In plus, ori de cate ori iei medicamente/vitamine este indicat se te hidratezi adecvat (1,5 - 2 litri de apa/zi), asta bineinteles daca nu exista contraindicatii medicale.

Text: Dr. Andreea Tripac, Medic Specialist Medicina Interna