EDU.REGINAMARIA.RO

Daca fac sport seara imi afecteaza somnul?

Daca fac sport seara imi afecteaza somnul?

Intrebare: Am auzit ca nu ar trebui sa fac exercitii fizice seara, deoarece imi pot provoca probleme cu somnul. Este adevarat?

Raspuns: Specialistii recomanda in general sa nu facem exercitii fizice seara, deoarece acestea nu fac parte dintr-o buna igiena a somnului. Insa, potrivit unui studiu publicat in octombrie 2018, in revista Sports Medicine, poti face exercitii fizice seara atata timp cat eviti activitatea intensa cu cel putin o ora inainte de culcare. Cercetatorii au analizat 23 de studii care au evaluat debutul somnului si calitatea acestuia la adultii sanatosi care au efectuat o singura sedinta de exercitii seara in comparatie cu adultii care nu au efectuat aceste exercitii. Rezultatele arata nu doar ca exercitiile fizice efectuate seara nu au influentat somnul, ci se pare ca au ajutat oamenii sa adoarma mai repede si sa aiba un somn profund mai indelungat. Totusi, cei care au efectuat exercitii de intensitate ridicata cu mai putin de 1 ora inainte de culcare au adormit mai greu si calitatea somnului a fost deficitara. Concluzia: Exercitiile fizice efectuate in orice moment al zilei pot fi adaugate la lista obiceiurilor care sa faca parte din igiena unui somn bun, insa seara tarziu este de evitat activitatea fizica intensa. Totodata, iti poti imbunatati calitatea somnului prin urmatoarele:

  • Stabileste-ti o anumita ora de culcare pe care sa o respecti si fa-ti o rutina relaxanta inainte de culcare.
  • Inchide dispozitivele care emit lumina (albastra), precum televizorul, computerul, telefonul, cu cel putin 15-30 de minute inainte de culcare.
  • Asigura-te ca patul este confortabil si ca in camera in care dormi este intuneric, liniste si racoare.
  • Nu dormi in tipul zilei. Daca ai nevoie de o siesta, limiteaza somnul la 20-30 de minute si asigura-te ca siesta are loc dupa-amiaza devreme.
  • Daca seara nu poti sa adormi dupa 15-20 de minute de cand te-ai bagat in pat, du-te in alta camera. Citeste incet la o lumina blanda pana ce ti se face somn.

Surse de informatie:

www.health.harvard.edu