EDU.REGINAMARIA.RO

Cum să se protejeze femeile însărcinate la serviciu

Sarcina este o perioadă aparte în viața fiecărei femei, iar de felul în care mama înțelege să acorde importanța cuvenită acestor săptămâni va depinde în mare măsura dezvoltarea normală fetală și ulterioară a nou născutului. Viitoarea mamă ar trebui să fie conștientă în permanență de existența în această „ecuație” a doi parteneri, fiecare având necesități proprii. Evident, starea de sarcină nu este sinonimă cu o stare de suferință prelungită, însă fragilitatea ei impune anumite modificări în conduita mamei recomandând un regim de viață mai sănătos în toate aspectele, benefic pentru amândoi (psiho-emotional, alimentar, fizic, etc.), pe scurt igiena sarcinii.

Sănătatea mentală reprezintă o condiție de bază. Cu toții știm că sarcina aduce o multitudine de schimbări hormonale într-un sistem nervos deja solicitat prin conștientizarea implicațiilor sociale, financiare și răspunderilor care derivă din acceptarea unei sarcini, așa încât o viață încărcată de stress, cu surmenaj fizic și psihic suplimentar este de evitat. Cele mai multe gravide au o sarcină care nu pune mari probleme, permițându-le să lucreze până aproape de ziua nașterii. Prezența unor factori de risc (sarcina gemelară, incompența colului, avorturi spontane în antecedente, tonusul uterin crescut, ortostatismul prelungit) recomandă după caz schimbarea tipului de activitate la locul de muncă, un program de lucru redus, zile libere pentru odihnă sau intrarea în concediu maternal în ultimele săptămâni de sarcină.

În afara acestor condiții, este recomandat un regim de lucru cvasi normal cu pauze regulate (dar nu de țigară sau cafea!!!), cu evitarea orelor suplimentare, cu un regim termic confortabil (ferit de umezeală, căldură sau frig excesive), cu evitarea factorilor nocivi (praf, alergeni, metale grele, solvenți), vestimentație adecvată (încălțăminte cu tocuri joase, hainele suficient de largi pentru a permite o bună circulație și oxigenare) și nutriție echilibrată. Regimul alimentar nu trebuie să difere de cel din afara sarcinii, conceptul potrivit căruia gravida trebuie să mănânce pentru doi fiind desuet.

Alimentația trebuie să fie echilibrată, bogată în special în proteine, glucide și fibre pentru a evita constipația. Aportul hidric recomandat este de 2 litri pe zi, evitând băuturile cu excitanți nervoși de tipul cafelei sau a energizantelor. În pauze, este recomandată mobilizarea (dacă locul de muncă este la un birou, cu mici exerciți de stretching pentru a revigora circulația și a întări tonusul muscular) sau repausul în cazul în care munca presupune ortostatism. Atât acasă cât și la serviciu este benefică o atmosferă relaxată, calmă, care să insufle încredere. Femeia gravidă trebuie să știe că poate conta pe ajutorul familiei sau al colegilor și că îl poate cere oricând.

Dr. Marius Romila – medic specialist obstetica-ginecologie
Spitalul de Obstetrica şi Ginecologie